حمایت از کالای ایرانی | پنج‌شنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۷

پر و بال هدهد رسانه ملی برای استان‌ها - صفحه محتوايي يادداشت

 

 

يادداشت

پر و بال هدهد رسانه ملی برای استان‌ها

صعود از كوهرنگ تا اوج

 

برگزاری جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما، نقش مهمی در توسعه فراگیر و ارتقا کیفی و کمی مراکز استانی صدا و سیما دارد. بیست و یکمین جشنواره تولیدات مراکز استانی در حالی به میزبانی استان زیبای چهارمحال و بختیاری در حال برگزاری است که تجربه 20 دوره گذشته آن، حاکی از ارتقاء جایگاه این رویداد مهم فرهنگی و هنری در گستره ملی است، جایگاهی که اینک برای رسیدن به آن باید تلاشی وافر و همتی مضاعف داشت و از پس رقابتی نفس‌گیر و دشوار برآمد.
این جشنواره دارای آثار مهمی است که در سه حوزه می‌توان به واکاوی آنها پرداخت؛ نخست در زمینه استان میزبان که الحق والانصاف یکی از مهمترین رویدادهای مربوط به هر شهر و دیار محسوب می‌شود چه اینکه در طول یک سال تا زمان برگزاری جشنواره بعدی، استان میزبان را به کانون توجه رسانه ملی بدل می‌سازد و شبکه‌های استانی، سراسری و حتی بین‌المللی در برنامه‌های مختلف خود به آن می‌پردازند، نام میزبان بارها بر سر زبان‌ها می‌افتد و جاذبه‌های گردشگری، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن در اخبار و گزارش‌های مکتوب و تصویری مورد توجه قرار می‌گیرند. در آستانه برگزاری جشنواره و نیز روزهای برپایی این رویداد مهم ملی، میزبان جشنواره بخش اعظم اخبار و گزارش‌های مربوط به رسانه ملی را به خود اختصاص می‌دهد، هفته فرهنگی آن استان سبب آشنایی مهمانانی از سراسر کشور با ویژگی‌های مختلف میزبان شده و علاوه بر این از منظر اقتصادی و گردشگری هم تغییر عمده‌ای را در سطح آن شهر و دیار شاهد هستیم.
این تنها یک بُعد از آثار جشنواره است، در سویی دیگر شاهد جریان‌سازی این گردهمایی بزرگ در سطح مراکز استانی هستیم به طوری که مدیران، برنامه‌سازان، نویسندگان، مجریان و همه عوامل تولید یک مستند، فیلم کوتاه یا برنامه تلویزیونی تمام هم و غم خود را در این راه بکار می‌گیرند که ثمره کارشان در جشنواره بعدی خوش بدرخشد و مایه سربلندی‌شان شود. مراکز استانی صدا و سیما برنامه‌های یک ساله یا چند ساله برای جشنواره‌های آتی دارند و همواره خود را در معرض نقد و داوری می‌بینند گویی جشنواره، یکی از برنامه‌های راهبردی آنها برای سنجش عیار تولیداتشان است و هر مرکز خود را در آیینه این رویداد مهم فرهنگی و هنری، به دیگر نقاط کشور باز می‌شناساند.
در بُعد ملی نیز جشنواره تولیدات مراکز را باید یکی از برندهای مهم فرهنگی و رسانه‌ای قلمداد کرد، جشنواره‌ای با حضور همه توان ملی رسانه‌ای که با تکیه بر خرده‌ فرهنگ‌ها، هنرهای کهن و آیین‌های مردمان این سرزمین به میدان آمده و همه داشته‌های رسانه‌ای فرزندان این مرز و بوم را در معرض نمایش قرار می‌دهد؛ داورانی از بین برترین هنرمندان، شاعران، نویسندگان و برنامه‌سازان ایران گردهم می‌آیند و دست به انتخاب بهترین‌ها می‌زنند، استعدادهای بسیاری در این جشنواره دیده می‌شوند و به شکوفایی می‌رسند و در نهایت امر، این جامعه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کشور است که از قِبَل جشنواره سود می‌برد و به تکاپو و جنبش می‌افتد.
جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما اتفاقی مبارک در حوزه رادیو و تلویزیون است، رویدادی ملی که کانون توجهات را به توانمندی و استعدادهای حاضر در استان‌ها جلب می‌کند و سهم عمده‌ای در تمرکززدایی و مرکزگریزی دارد.