جهش تولید | سه‌شنبه، ۶ آبان ۱۳۹۹

از مستند سهراب سپهری رونمایی شد - صفحه محتوایی خبر

 

 

از مستند سهراب سپهری رونمایی شد

مراسم رونمايي از مستند زندگي سهراب سپهري در فرهنگسراي «نياوران» با حضور علی کلباسی مدیر کل مرکز اصفهان، محمدرضا جعفري جلوه مدير شبكه دو، صدرالدين شجره، امين اله رشيدي، شمس فيض الهي، پروانه سپهري (خواهر سهراب سپهري) برگزار شد.

در ابتداي مراسم بعد از پخش سرود ملي «ژاله صادقيان» مجري برنامه قطعه شعري از سهراب سپهري خواند و بعد «علي كلباسي» مدير كل صدا و سيماي استان اصفهان روي صحنه آمد و بعد از عرض تبريك به مناسبت هفته وحدت گفت: مستند زندگي سهراب سپهري توسط صدا و سيماي اصفهان و با همكاري شهرداري كاشان ساخته شد و تصاوير زيبا و بديعي را از ميراث فرهنگي كاشان و جنبه‌هاي گردشگري اين شهرستان به نمايش مي‌گذارد.
 
وي افزود: «محمدرضا جعفري جلوه» مشاور محتوايي، «محمدرضا اصلاني» مشاور ساختاري، «رقيه توكلي» نويسنده و كارگردان و «امير سماواتي يار» تهيه كننده اين اثر هستند.

كلباسي عنوان كرد: نريشن فيلم توسط مرحوم «خسرو شكيبايي» و «ژاله صادقيان» خوانده شده است .
 
وي افزود: فيلم از سه بخش تشكيل شده؛ بخش اول كودكي سهراب است كه بازسازي شده و از زبان خودش روايت مي‌شود، بخش دوم تعريف سهراب از نگاه دوستان و نزديكان و هنرمندان و بخش سوم تحليل آثار سهراب و بحث درگذشت و دفن او در امامزاده مشهد اردهال است.

alt

كلباسي جذابيت‌هاي ديگر كار را تدوين و صدا برداري برشمرد و اظهار داشت: قبل از اين 3 اثر از سهراب سپهري ساخته شده ولي اين فيلم ساختار جديدي با روايت توسط زبان خودش دارد.

 مدير كل صدا و سيماي اصفهان بيان كرد: كتاب سپهري امسال پرفروش ترين كتاب سال شد و «صداي پاي آب»، «مسافر» و «نشاني» از بهترين آثار او است.

 وي ادامه داد: برخي اشعار او توسط كريم امامي به زبان انگليسي ترجمه شده و مترجمان به زبان فرانسه اسپانيايي، ايتاليايي، تركي استانبولي اين شعرها را ترجمه كرده‌اند.

 كلباسي بيان كرد: ما به مقايسه شعرهاي سهراب با شعرهايي كه هم‌وزن آن است مثل مولوي، مثنوي، سعدي و حافظ پرداختيم.

 وي ادامه داد: سهراب در 15 مهر 1307 در كاشان متولد شد. بعد از اخذ ديپلم به دانشكده هنرهاي زيبا رفت و فارغ التحصيل شد و نشان درجه يك علمي كشور را گرفت و كتاب شعرش در همان سال‌ها چاپ شد. به فرهنگ هندوستان علاقه زيادي دارد و مدت‌ها در هندوستان‌ زندگي كرد و بعد به پاكستان، افغانستان، ژاپن و سپس در چين رفت و به اشعار اين سرزمين‌ها علاقه داشت و با آن‌ها آشنا شد.

 وي تصريح كرد: در سال 1336 به پاريس و لندن رفت و در مدرسه هنرهاي زيباي پاريس فارغ التحصيل شد و ديدگاه غربي هم پيدا كرد. وي يك ديدگاه انسان مدارانه در اشعارش دارد و اين اشعار با لطافت خاصي بيان شده است.

 مدير كل صدا و سيماي اصفهان بيان كرد: «آب را گل نكنيد» يكي از شعرهاي معروف و زيباي او است و در صدد اين بود كه ديد انسان را نسبت به اشياء عوض كند و انسان از يك دريچه و عينك جديد دنيا را ببيند و در شعر «چشم‌ها را بايد شست» اين مسئله را بيان كرده است و از اين حيث به يك بخش از شعرهاي مولوي شباهت دارد.
وي ادامه داد: سهراب در سفرهايش به كشورهاي مختلف مكاتب آن كشورها را ياد گرفت ولي اصالت خودش را از دست نداد، چنان‌كه گفت "من مسلمانم،‌ قبله‌ام يك گل سرخ، جا نمازم چشمه،‌ مهرم نور..." و در همين شعر سعي مي‌كند بفهماند تمام ذرات زمين و تمام جانداران و تمام موجودات بي جان مهم هستند و شعور دارند و از اين جهت هم شبيه مولوي است، چنان كه مولوي مي‌گويد جمله ذرات زمين و آسمان لشكر حق‌اند راه امتحان... و اينكه ما ظاهر آب را مي‌بينيم ولي اگر دستوري بهش صادر شود يك دفعه طوفان مي‌شود و اگر به باد دستوري برسد قومي مثل «عاد» را هلاك مي‌كند و يك چنين ديدگاهي در شعرهاي سهراب هم است.
كلباسي افزود: در اشعار سهراب وقتي انسان به نماز مي‌ايستد با طبيعت همراه مي‌شود و تمام در و ديوار با انسان همراه هستند و عشق ورزي مي‌كنند و اين مطلب را سعدي در بيان ديگري به اين شكل مي‌گويد كه به جهان خرم از آنم كه جهان خرم از اوست...  و تشابه جالبي بين اين اشعار با اشعار در هنگام خواندن ديوان سهراب پيدا مي‌شود.

مدير كل صدا و سيماي اصفهان ادامه داد: برخي واژگان كه در اشعار سهراب به كار رفته هم در آئين بودايي آمده و در عرفان اسلامي «مير فندرسكي« (از بزرگان فلاسفه ايران) و سهراب آئين‌هاي برگرفته از سرزمين‌هاي مختلف مثل فلسفه هند و بوداييسم را در خدمت اسلام به كار گرفتند و خود را به دست آن‌‌ها نسپردند و تابع نشدند.

 وي تصريح كرد: يكي از مفسرين اين شعر سهراب «پنجره‌ام به تهي باز شده و من ويران شدم» را آئين بوداييسم مي‌داند و مي‌گويد تهي شدن يكي از مسائلي است كه در بوداييسم داريم و مي‌خواهد آن را به آئين بوداييسم منتسب كند ولي در واقع چنين چيزي نيست، چنانكه در عرفان اسلامي هم آن را داريم كه اول تخليه است و بعد تزكيه و اين تهي شدن به خاطر آن است كه سهراب مي‌گويد براي رسيدن به درجات بالا و تزكيه نفس بايد اول منيت را از بين برد.

 كلباسي گفت: ديدگاهي كه در شعرهاي شاعران بزرگ از جمله مولوي و حافظ وجود دارد را در شعرهاي سهراب نيز مي‌بينيم.

 وي افزود: يكي از شگفتي‌هاي خلقت انسان دوگانه بودن خلقت انسان است كه در شعرهاي سهراب و مولوي ديده مي‌شود و به تعبير مولوي تن و جان و به تعبير سهراب، نيلوفر و جسم است و سهراب خلقت انسان و دوگانه بودن آن را از ديدگاه نيلوفر و جسم بررسي مي‌كند كه انسان به درجاتي مي‌رسد كه حتي مي‌تواند روي آب هم راه برود و در صورتي كه عقلش بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه بالاتر مي‌رود و اگر شهوتش بر عقلش غلبه كند، از حيوان پست‌تر مي‌شود.

در ادامه مراسم  مستند سهراب سپهري براي حاضران به نمايش در آمد .

alt