اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | جمعه، ۴ فروردین ۱۳۹۶

اكران توفاني يك فيلم ساده - صفحه محتوایی خبر

 

 

مشاهده خبر

« بازگشت

اكران توفاني يك فيلم ساده

كارگردان فيلم «تنهاي تنهاي تنها»: يك فيلم سينمايي 100 برابر فانتوم و اف 14 تاثير دارد.

همزمان با اکران گسترده فيلم «تنهاي تنهاي تنها» و استقبال مردم از آن، منتقدان و کارشناسان سينما، صميميت و سادگي، فرم جذاب و ساختار مناسب و نگاه صلح طلبانه و بشردوستانه را از مهم ترين دلايل موفقيت اين فيلم مي دانند.
فيلم «تنهاي تنهاي تنها» به کارگرداني احسان عبدي پور که پس از چند بار جابه جايي در تاريخ اکرانش سرانجام از يکشنبه در گروه سينمايي استقلال روي پرده رفت، اين روزها رنگ و بوي تازه اي به اکران کم رمق پاييزي داده است.
موفقيت هاي خيره کننده فيلم در جشنواره گذشته فيلم فجر و جشنواره اخير فيلم هاي کودکان و نوجوانان اصفهان باعث شگفتي و تحسين توامان تماشاگران و منتقدان شد. متاسفانه در سينماي ايران کمتر پيش مي آيد فيلمي توفيق تائيد همزمان تماشاگران، منتقدان و جشنواره ها را داشته باشد، اما فيلم خلاقانه و بي ادعاي «تنهاي تنهاي تنها» موفق شده است به اين مهم دست يابد.

اميرهوشنگ پاسبانيان، مدير سينما استقلال که سرگروه پخش اين فيلم است، با بيان اين که فروش دو روز ابتدايي تنهاي تنهاي تنها از ديگر فيلم هاي اکران شده بالاتر است، پيش بيني کرد اين فيلم ساده اکران موفق و توفاني را داشته باشد.

alt

پاسبانيان افزود: مردم هنوز در حال و هواي سوگواري ماه محرم هستند و با وجود اين استقبال از فيلم تنهاي تنهاي تنها براي خود من در مقايسه با ديگر نمونه ها شگفت انگيز بوده است.

    
هوشمندانه و خوش ساخت

جبار آذين، منتقد سينما و تلويزيون، فيلم «تنهاي تنهاي تنها» را فيلمي ساده و صميمي دانست و گفت: در اين فيلم حرف هاي بزرگ در قالب داستاني از جنس زندگي با محتوايي عميق و انساني روايت مي شود.

وي ادامه داد: اين فيلم نخستين ساخته فيلمسازي شهرستاني است که بر حضور و کشف هنرمندان مستعد شهرستاني تاکيد دارد. «تنهاي تنهاي تنها» اثري هوشمندانه و خوش ساخت درباره دوستي، محبت و تعامل انساني با فهم و زبان مشترک، پديده اي انساني و اخلاقي است.

آذين افزود: اين فيلم حکايت دو نوجوان را در ژانر کودک بازگو مي کند و در خلال اين دوستي از تحريم، انرژي هسته اي، تهديد ها و تخريب هاي استکبار بدون هرگونه شعار و غلو سخن به ميان مي آورد. اين منتقد سينما تاکيد کرد: در اين فيلم دوستي «رنجرو» پسرک بوشهري و «اولگ» پسرک روسي قرباني تحريم مي شود و انسان ستيزان به اين شکل ميان انسان ها و انسانيت ها فاصله مي افکنند. اين فيلم با پرداختن به چنين موضوعي يک فيلم نمونه اي از سينماي اجتماعي است که قابليت تعامل جهاني با ابزار سينما را دارد.

آذين ادامه داد: فيلم «تنهاي تنهاي تنها» به دليل کارگرداني حساب شده، نماها و صحنه هاي مناسب و هدايت درست بازيگران و بازي هاي خوب و فيلمبرداري هماهنگ با فضاي قصه و منطبق بر محتواي اثر، آن را در صدر آثار خوب سينماي سال 92 ايران مي نشاند و بد نيست ميراث خواران و ميراث داران سينماي کشور براي دقايقي جدال هاي شخصي و گروهي خود را کنار بگذارند و با نگاه دل به «تنهاي تنهاي تنها» بنگرند و ساختن اثري خوب را از فيلمسازي بدون ادعاي شهرستاني بياموزند و به منافع ملي سينما و ايران بينديشند.  


شگفت انگيز و غافلگيرکننده

محمد تقي فهيم، يکي ديگر از صاحب نظران عرصه سينما درباره اين فيلم به جام جم گفت: «تنهاي تنهاي تنها» به عنوان يک فيلم اولي همه را شگفت زده کرد؛ چرا که کارگردان جوان آن فقط در موضوع و مضمون متوقف نمي شود؛ بلکه با بهره گيري از فرمي جذاب و يک ساختار مناسب موضوعي و محتوايي تماشاگر را غافلگير مي کند.
وي با اشاره به اين که اين فيلم يک فيلم پرحرف و حديثي است، گفت: مي توان در مورد هر يک اجزاي آن صحبت کرد. در مجموع اين فيلم رويکرد بومي دارد و داستان آن به گونه اي است که در ميان فيلم اولي ها واقعا شگفت آور است.
فهيم با دعوت از مردم براي ديدن اين فيلم تاکيد کرد: بازي گرفتن خوب از نابازيگران و مضمون بزرگ که در قالب ساده و صميمي روايت مي شود، از نکات مثبتي است که بايد به آن توجه کرد و چنين فيلمي را مورد حمايت قرار داد.
 

alt

alt

قابليت اکران جهاني

از سوي ديگر برخي صاحب نظران سينما نيز براين باور هستند که «تنهاي تنهاي تنها» با نگاه بشر دوستانه اي که دارد، مي تواند با حضور در جشنواره هاي بين المللي پيام آور صلح باشد.

حميدرضا مدقق، منتقد و کارشناس سينما در همين ارتباط بيان کرد: «تنهاي تنهاي تنها» به عنوان اولين کار سينمايي يک کارگردان بسيار خوب درخشيد. در اين فيلم کارگردان توانسته بخوبي مضمون فيلم را به تصوير بکشد، بويژه اين که موضوع نيز حساس بوده و به مسائل هسته اي اشاره دارد. در واقع کارگردان با نگاه طنز خود، فيلم را ديدني و دوست داشتني کرده است. اين فيلم گرچه شايد در نگاه اول جزو خطوط قرمز و همراه با يک نگاه سياسي به نظر بيايد، اما کارگردان توانسته بخوبي از آن به نفع داستان بهره بگيرد و اين مديون فيلمنامه خوب و تجربه کاري است که کارگردان در کارهاي قبلي بخصوص درحوزه تلويزيون و مستندسازي داشته است که مجموع اين تجربيات توانسته خود را در نخستين کار سينمايي اين کارگردان بخوبي نشان دهد.

وي درباره نمايش فيلم در خارج از کشور و امکان تاثير گذاري آن نيز گفت: حضور اين فيلم در جشنواره هاي خارجي و اکران آن بستگي به وجود يک پخش کننده خوب در خارج از کشور دارد. «تنهاي تنهاي تنها» چون حاوي يک پيام صلح از سوي ايران است و نگاهي بشردوستانه و صلح آميز دارد، در صورت اکران خارجي مي تواند تاثيرگذار باشد.
اين کارشناس سينما با اشاره به بودجه کمي که در ساخت اين فيلم در مقايسه با فيلم هاي ديگر سينما هزينه شده است، گفت: «تنهاي تنهاي تنها» يک فيلم شهرستاني است که همين موضوع نقطه قوت کار است و کارگردان و تهيه کننده توانستند با يک بودجه جمع و جور بخوبي از عهده اين کار برآيند و فيلمي را ارائه دهند که خيلي مورد توجه قرار گرفته است. «تنهاي تنهاي تنها» محصول مرکز صدا و سيماي بوشهر است و بر اين باورم همه فيلم ها نبايد لزوما در تهران و آپارتماني توليد شود. اگر اين نگاه تغيير کند و به مراکز شهرستان ها و دستمايه ها و امکاناتي که براي توليد در آنجا وجود دارد، توجه شود، تجربيات بسيار خوبي به دست مي آيد.

وي افزود: موفقيت فيلم، به ما مي آموزد که گرچه ممکن است با دور شدن از مرکز و تهران خيلي از امکانات از دست برود، اما مي تواند فرصت هاي ديگري را ايجاد کند که ارزش اين دور شدن را دارد. بر اين باورم که کارگردان «تنهاي تنهاي تنها» از اين فرصت بخوبي استفاده کرده است.

اين منتقد بومي بودن بازيگران را از امتيازات فيلم دانست و گفت: انتخاب بازيگران بومي بسيار درست بوده است و نمي توان بجز ميثم فرهومند، فرد ديگري را در آن نقش تصور کرد، ضمن اين که سن و سال بازيگران به گونه اي است که نمي شد از بازيگراني که ما از آنها به عنوان ستاره نام مي بريم، استفاده کرد.