جهش تولید | جمعه، ۲ آبان ۱۳۹۹

آمایش رسانه‌ای، سیاست محوری مرکز سیمای استان ها - صفحه محتوایی خبر

 

 

آمایش رسانه‌ای، سیاست محوری مرکز سیمای استان ها

آمایش رسانه‌ای، سیاست محوری مرکز سیمای استان ها

آمایش رسانه‌ای، سیاست محوری مرکز سیمای استان ها

دکتر عبدالکریم خیامی رییس مرکز سیمای استان‌ها با اشاره به 33 شبکه تلویزیونی استانی که با نام‌های مستقلی شناخته می‌شوند گفت: هم اکنون سه مرکز مهاباد، آبادان و کیش در کنار شبکه های تلویزیونی که در مرکز استان فعال هستند برنامه‌سازی در سیما را برعهده دارند. با پیوستن شبکه شما به این مرکز در ساختار جدید، هم اکنون مرکز سیمای استان ها حوزه ستادی  1+33 شبکه (33 شبکه استانی و یک شبکه سراسری ) محسوب می شود.

رییس مرکز سیمای استان‌ها ؛ تنظیم و ابلاغ سیاست‌های کلی ، مناسبتی و موردی برنامه‌سازی ؛ تصویب طرح ها و فیلمنامه های برنامه های نمایشی متمرکز؛ ارزشیابی تولیدات سیمای مراکز در همه ساختارها ؛ بررسی و پاسخ استعلام مدیران کل محترم مراکز صدا و سیما درباره انتصاب معاونین و مدیران سیما (از منظر حرفه ای) ؛ نظارت بر شبکه های مذکور و تامین و آماده سازی و ارسال برنامه(داخلی و خارجی) برای استان ها را مهمترین فعالیت های مرسوم و جاری مرکز سیمای استان ها معرفی کرد. وی با اشاره به تبادل برنامه میان شبکه های سراسری و استانی به عنوان دیگر فعالیت این مرکز ؛ مدیریت کلان ارتباطات شبکه های استانی با برخی واحدهای تولیدی یا محتوایی سازمان (نظیر اداره کل آرشیو؛ مرکز تولید و فنی سیما؛ شوراهایی چون ورزش، سلامت، محیط زیست، معارف...؛ مرکز پژوهش و افکارسنجی و غیره)را از دیگر فعالیت های مرکز سیمای استان ها برشمرد.

وی در تبیین سیاست ها و فعالیت های دوره جدید؛ با اشاره به اینکه تعریف ما از مرکز سیمای استان ها نوعی تشکیلات رگولاتوری رسانه ایست؛ آمایش رسانه ای را به عنوان رویکرد نوین اتخاذ شده از سوی این مرکز اعلام کرد و در توضیح این عبارت گفت: این عبارت از اصطلاح آمایش سرزمینی اقتباس شده. پرهیز از نگاه یکسان به همه مراکز - که هم استان آنها به لحاظ جغرافیایی، فرهنگی ، اجتماعی واقتصادی در شرایط متفاوتی به سر می برند و هم خود مراکز صدا و سیما ظرفیت های انسانی، تجهیزات فنی و عمرانی، ساختار تشکیلاتی و ...گوناگونی دارند- ویژگی این رویکرد است. مبتنی بر این رهیافت در بسیاری از فرایندهای سیاستگذاری و نظارت و ارزیابی و حتی تصمیمات اداری نمی توان یکسان عمل کرد.این بدان معناست که ما باید سیاست "متناسب سازی" را به جای "مشابه سازی" در پیش بگیریم در همین راستا چند اقدام صورت پذیرفت. نخست آنکه به صورت آزمایشی برنامه های تکلیفی که 11 عنوان هستند و حسب دستورالعمل های پیشین حتی کف و سقف مدت این برنامه ها و تعدادشان در هفته هم ابلاغ شده بود برای 5 مرکز برداشته شد و بنا شد مدیران کل و معاونین سیما و برنامه سازان ، متناسب با اقتضائات بومی خویش جدول پخش جدیدی طراحی کنند. مثلا دلیلی ندارد استانی که فقط 3 یا 4 شهر دارد به اندازه استانی که بیش از بیست شهر و شهرستان دارد برنامه "در شهر" یا روستا داشته باشد. ما در اینجا توصیه های کلی را با استفاده از نظرات کارشناسان شورای سیاستگذاری(که به تازگی و با حضور کارشناسان خبره سازمان تشکیل شده) ارائه کردیم. توجه به عواملی چون نحوه زیست ، ساعات غالب خواب و بیداری، وضعیت مسافر پذیری و گردشگری استان، توجه به شبکه های معاند ، رقیب و یا همسوی قابل دریافت در استان، آسیب های اجتماعی و هرم جمعیتی استان، تنوع موضوعی و سنی و ساختاری چینش کنداکتور و... . سیب های جمعیتیآاهفحجگجفف3ججاما این مدیران استانی هستند که به شرایط منطقه و سبک زندگی غالب درآنجا مسلط اند. البته این جداول پیشنهادی مجدد در جلسات مشترک کارشناسی به تصویب می رسند. خوشبختانه فاز یک به اتمام رسیده و فاز دوم این طرح _ که یک تحول مبنایی در چینش تولیدات، تامینی ها و مدیریت صحیح بازپخش ها و متناسب سازی برنامه های کمربندی جداول پخش محسوب می شود_ از هفته آینده شروع می شود ولی اجرای جدول پس از ماه مبارک رمضان خواهد بود.

معنای عملیاتی دیگر آمایش رسانه ای ، متناسب سازی تولیدات طبقه ب مراکز است. قرار نیست همه شبکه های تلویزیونی در همه ساختارها یکسان تولید داشته باشند بلکه این امر نیز به ظرفیت ها و تخصص ها و سوابق بر می گردد.لذا برای نخستین بار آرایش رسانه ای سیمای استان ها اخذ و برای پرهیز از کاریکاتوری شدن این آرایش اقدام عملی شد.چه آنکه دیده می شد ساختاری مثل نماهنگ یا فیلم داستانی کوتاه کاملا مغفول می ماند و در عوض تولید ساختاری مثل فیلم تلویزیونی پرشمار می شد.

در زمینه ارزیابی هم فرایند تخصصی شدن در پیش گرفته شده است. در برنامه های ترکیبی – که در دوره جدید توجه خاصی به آنها مبذول شده- قبلا یک فرم و یک گروه از کارشناسان برای ارزیابی به کار می رفت. ولی با همت دوستان و پس از حدود سه ماه مطالعه و اجرای آزمایشی، الان در حدود 6 گروه (خانواده، صبحگاهی، شبانگاهی، ورزش و مسابقات،کودک و نوجوان ، شهر و روستا) فرم ها، کارشناسان و دبیران تفکیک شده و به صورت تخصصی ارزشیابی برنامه ها انجام می شود.

وی دیجیتالی شدن آرشیو مرکز سیمای استان ها را گامی مهم در ارتقاء خدمت رسانی به مراکز دانست و گفت : خوشبختانه از حدود یک ماه پیش این امر آغاز شده و با تبدیل فرمت ها و نوارهای متفرقه ای چون VHSو camXD و دی وی دی ‌و هارد و ... قفسه های مربوطه برچیده شد و آرشیو دیجیتال و استوریج ها فعال شد .هم اکنون نرم‌افزارهای مربوطه نیز برای مدیریت هوشمند داشته ها تهیه شده و متادیتاها در حال تدوین است. این تغییرات به ما کمک خواهد کرد که در آینده ارتباط میان آرشیوهای مراکز استان ها و ما به راحتی فراهم شود و حتی بتوانیم آرشیو را از طریق فیبر نوری به نودال وصل کنیم.

 رییس مرکز سیمای استان‌ها با تاکید بر اهمیت اشراف بر آثار مراکز استانی، از تدوین نخستین کتابچه اطلاعات 100 انیمیشن برتر استانی که به مثابه دایره‌المعارف تولیدات انیمیشن استان هاست خبر داد و گفت :آماده ارائه این مجموعه برای انتخاب و پخش این آثار از شبکه های سراسری سیما هستیم.ضمن آنکه 11 مرکز پیشرو در تولید انیمیشن شناسایی شده اند که آماده پذیرش سفارش تولید با کیفیت تراز و قیمت پایین تر از تهرانند.

دکتر خیامی با اشاره به توانمندی های ناشناخته مراکز استانی صدا و سیما ، به موفقیت های چشمگیر تولیدات سیمای استان ها اشاره کرد و گفت : دریافت حدود 40 جایزه و رتبه ملی و بین المللی به ویژه در ساختارهای انیمیشن  و مستند فقط در طول یک سال تنها گوشه ای از این ظرفیت ها را نشان می دهد که توجه جدی تر سازمان را می طلبد.

وی همچنین "تعدیل کمی آثار نمایشی به‌ویژه فیلم تلویزیونی به نفع ارتقای کیفی آنها" را از دیگر سیاست های جدید آن مرکز دانست و اضافه کرد: خوشبختانه این نگاه هم در این مرکز (در قبال تولیدات متمرکز) و هم در میان مدیران شبکه های سیمای استان ها (در قبال تولیدات طبقه ب)مشترک است و حتی اگر مشکلات بودجه ای هم نبود قابل دفاع بود.

خیامی  به تحولات شبکه شما هم اشاره کرد و گفت: فلسفه تاسیس این شبکه بهره مندی و نمایش بهترین آثار مراکز استانی بوده است که تصمیمی درست و منطقی بوده است ولی ما به تعریف دقیق تر این ماموریت و انواع شیوه های اجرایی آن و نظریه های موجود در این زمینه نیاز داشتیم. اینکه آثار استانی چگونه در یک شبکه سراسری باید دیده شوند به اندازه کافی تبیین نشده است.قاب تصویر یک شبکه بومی متناسب با "تجربه زیسته"مخاطبان آنجا طراحی شده است. مثلا ممکن است در یک ذائقه فرهنگی رنگ گرم و در ذائقه فرهنگی دیگری رنگ سرد مورد اقبال باشد.همچنین است قصه ها، لوکیشن ها، قاب بندی ها، لحن ها و زبان ها و لهجه ها، دستمایه طنزها، تیکه کلام ها، تیپ ها و شخصیت ها و ... . حال یک مدیوم ملی با مخاطبان ملی چگونه از این آثار باید استفاده کند. دو نظریه مطرح می شود. اولین نگاه چینش و پخش متوالی این آثار را در نظر دارد و شبکه شما را یک کانال یا واسطه که صرفا به "انتخاب" و "چینش" تولیدات استانی می پردازد تعریف می کند. اما نظریه دوم –که در این دوره مد نظر است – معتقد است که این واسطه یا مدیوم نمی تواند یک پخش کننده صرف باشد. بلکه یک کار دشوار به عهده دارد:تبدیل قاب های تصویری استانی با مخاطبان خاص منطقه ای به یک قاب تصویری و تلویزیونی سراسری با مخاطبان فراگیر ملی. ایجاد بستری متوازن از فرهنگ ها و نه صرف چینش مکانی و زمانی و متوالی آنها. توضیح آنکه برای دیده شدن یک اثر هنری آن را در قاب دیگری قرار می دهند. مثل آنکه شما یک نقاشی یا خط زیبا را قاب می کنید و به دیوار نصب می کنید. این فرق می کند با ارائه انبوه اصل آثار کنار خیابان بر روی زمین. به عبارت دیگر شما برای دیده شدن آثار ارزشمند یک موزه یا نمایشگاه مستقل ایجاد می کنید و مبتنی بر چارچوبی آنها را با فاصله ها و زوایای تعریف شده ارائه می کنید. شبکه شما هم باید یک نمایشگاه تلویزیونی از آثار استانی بسازد.آن نمایشگاه هویتی مستقل از خود آثار است. نمایشگاه یا قاب تصویر هم باید متناسب با مخاطب تیپ ایرانی باشد و گرنه تولیدات استانی و خود استان ها خوب دیده نمی شوند. البته این کار مشکل است ولی شبکه شما در آغاز تجربه این دیدگاه است. این نگاه احترام بیشتری به فرهنگ ها ، اخبار و تولیدات استانی قائل است. در حال حاضر که بخشی از این تغییرات انجام شده بیش از 72 درصد محتوای برنامه ها، از استان های گوناگون کشور است اما بخشی از این تصاویر و آثار و تولیدات استانی در دل برنامه هایی با هویت مستقل ارائه می شوند.به عبارتی در ویترینی مستقل که شبکه در حال ایجاد آنست. البته طبیعی است که شبکه شما به دلیل قرار گیری در معاونت استان ها می تواند این حجم از آثار و آیتم های استانی اخذ و پخش کند.درست به همین دلیل است که موضوعاتی چون گردشگری و کشاورزی –که به صورت ذاتی لوکیشن آنها در مناطق مختلف کشور گسترده است و ار نقطه ای تا نقطه دیگر شرایط متفاوت و خاص خودش را دارد- منطقا در شبکه ها یا کانال هایی که ارتباط موثق و یکپارچه و تعریف شده با مراکز استانی دارند تعریف می شوند.

خیامی در پایان ضمن اشاره به برخی برنامه های جدید این شبکه ، از راه‌اندازی استودیوی جدید شبکه شما که همراه با نمادهای ایرانی – اسلامی ساخته شده و برنامه "خانه شما" به زودی از آنجا پخش خواهد شد خبر داد.