رونق تولید ملی | جمعه، ۹ اسفند ۱۳۹۸

انعکاس قصه های سرزمین مادری در آیینه جادو - صفحه محتوایی خبر

 

 

انعکاس قصه های سرزمین مادری در آیینه جادو

 گزارشی از فیلم های راه یافته به بخش نگاه نو جشنواره فجر

در چند سال اخیر موج تولید فیلم های تلویزیونی، مستند، انیمیشن و سایر آثار نمایشی در مراکز استانی صدا و سیما از رونق خاصی برخوردار شده است. ویژگی این تولیدات اتکا به هنرمندان جوان اما توانای استانی به عنوان عوامل تولید، استفاده از ظرفیت های بومی و محلی در محتوا و رعایت اصل صرفه جویی در سرجمع هزینه های تولید است. این تولیدات علی رغم کمیت بالا از کیفیت های محتوایی و تکنیکی بالایی برخوردار است که موفقیت این آثار در جشنوراه های موضوعی و تخصصی داخلی و بین المللی گواهی بر این مدعا است. به طوری که امسال هر دو فیلم استانی متقاضی شرکت در بخش سینمای ایران سی و یکمین جشنواره بین المللی فجر در بخش "نگاه نو" به همراه 13 فیلم دیگر به مرحله داوری راه یافته اند. که امیدواریم با مشخص شدن نتایج نهایی، اخبار مسرت بخش دیگری را در این خصوص شاهد باشیم.

به دلیل این موفقیت بر آن شدیم در گزارشی از ویژگی ها و امتیازات فیلم های « تابستان طولانی » و «تنهای تنهای تنها » بیشتر بدانیم:

alt

موضوعی جهانی را با قصه ای محلی روایت کردم

احسان عبدي‌پور، هنرمند بوشهري تاكنون سه فيلم به نام‌هاي «افسانه 98»، «همسنگار» و «توریست» را مقابل دوربين برده است. او براي دو فيلم «افسانه 98» و «همسنگار» در بخش ويدئويي جشنواره فيلم فجر و برای فیلم «توریست» در جشنواره کودک و نوجوان جوایزی را  از آن خود کرد. عبدي‌پور فعاليتش را در صدا و سيماي بوشهر با نويسندگي شروع كرد و در ادامه به جمع كارگردانان مركز بوشهر پيوست. فيلم‌هاي عبدي‌پور به‌رغم بهره‌گيري از داستان‌هاي محلي و گروه توليد كاملا بومي، ويژگي‌هايي دارند كه باعث جذابيت آنها شده است. عبدی پور آخرین اثرش را به نام "تنهای تنهای تنها" به سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر فرستاده و این فیلم به بخش مسابقه نگاه نو جشنواره راه یافته است.

وی در خصوص تولید فیلم سینمایی تنهای تنهای تنها می گوید: البته این فیلم با نام قبلی «رنجرو» تصویربرداری شد اما پس از بررسی های لازم نام این فیلم به "تنهای تنهای تنها "تغییر یافت که امیدوارم این اسم تایید و نهایی شود.

وی با بیان اینکه این فیلم مختص کودکان نیست و ترکیبی از خنده و گریه است می افزاید: فیلم «تنهای تنهای تنها» حس لطیف انسان هایی را به تصویر می کشد و موضوعی جهانی و صلح جویانه دارد.

وی فیلمنامه، استفاده از بازیگران بومی و ترکیبی از تصاویر زیبا و تاثیرگذار را از ویژگی های اصلی این فیلم عنوان می کند و ادامه می دهد: در این فیلم بازیگران شاخص و حرفه ای حضور ندارند و عموما نابازیگرند که همه آنها از بوشهر انتخاب شده و بومی هستند. بازیگران روسی و ارمنی هم که در این اثر حضور دارند به جزء یک خانم ارمنی همه نابازیگر هستند که حضور این افراد به نظرم جذابیت خاصی را به اثر داده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه فیلم آماده اکران در جشنواره است خاطر نشان کرد: امیدوارم تلاش های همه دوستانم در تولید این فیلم موثر باشد و بتواند مورد رضایت مخاطبان قرار بگیرد و در هنگام اکران با استقبال مردم همراه باشد.

alt

alt

فیلمم براساس یک داستان واقعیست

فیلم سینمایی «تابستان طولاني» فیلم دیگری است که توانسته به بخش مسابقه سی و یکمین جشنواره فجر راه پیدا کند. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی دکتر علی خزائی فر تولید شده است. این فیلم با محوريت حماسه دفاع مقدس و نقش خانواده رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس در صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی ساخته شده است و توانسته نظر داوران سی و یکمین جشنواره را به خود جلب کند.

خزائی فر در این ارتباط می گوید: شاید داوران جشنواره بین المللی فجر کمتر به جنبه های بومی یک اثر توجه کنند اما به نظرم فیلمنامه، بازیگران بومی و تصاویر بسیار ناب می تواند دلایل انتخاب این اثر است.

وی از دیگر ویژگی های این فیلم نقش خانواده به ویژه مادران را در تربیت نسل غیور و ایثارگر عنوان می کند و می افزاید: این اثر سینمایی دارای 9 لوکیشن اصلی و بیش از 10 لوکیشن فرعی است که در روستای کنگ در 30 کیلومتری مشهد مقدس و در روستاهای اطراف این شهر مقدس و استان خراسان رضوی و با لهجه مشهدی تصویربرداری شده است. که همین موضوع نیز جذابیت خاصی را به این فیلم داده است.

کارگردان فیلم سینمایی تابستان طولانی با بیان اینکه 45 نفر در این اثر به ایفای نقش پرداخته اند بیان می کند: تمامی عوامل از جمله بازیگران و گروه تولید همه از اهالی مشهد و بومی هستند که خود این موضوع مزیت بسیار بزرگی برای فیلم محسوب می شود. این در حالی است که حتی اگر ما از بازیگران و عوامل فنی که در کشور مطرح شده و در تهران هستند دعوت به همکاری کنیم متاسفانه در آثار استانی حضور پیدا نمی کنند و خیلی علاقمند به این اتفاق نیستند.

وی ادامه می دهد: در مشهد هر کسی هنری را فرا می گیرد بلافاصله به تهران عزیمت می کند و دیگر به مشهد برنمی گردد در حالیکه هنرمندان بسیار خوبی در مشهد حضور دارند که متاسفانه فضای کار و فعالیت جدی برای آن ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از این افراد نه تنها باعث افت کیفیت نمی شود بلکه می تواند به عنوان مزیت برای فیلم محسوب شود تصریح می کند: مهم استفاده صحیح از عوامل است که به نظرم باید با در اختیار داشتن فیلمنامه خوب و کارگردانی صحیح آثار متعددی تهیه و تولید شود تا از ظرفیت های موجود در مشهد استفاده شود.

دکتر خزائی فر در پایان خاطر نشان می کند: هماهنگی هایی برای اکران این اثر صورت گرفته است که امیدوارم با اکران آن رضایت مخاطبان را بدست بیاوریم.

alt

alt