جهش تولید | پنج‌شنبه، ۶ آذر ۱۳۹۹

بایسته های مجلس جدید - صفحه محتوایی خبر

 

 

بایسته های مجلس جدید

بایسته های مجلس جدید

 

دکتر دارابی معاون امور استان های صدا و سیما در یادداشتی به تشریح بایسته های مجلس جدید در انتخابات 2 اسفند 98 پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور استان ها متن این یادداشت به شرح ذیل است:

دوم اسفند ۱۳۹۸ انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار می شود و اگرچه رقابت ها در انتخابات مجلس با ریاست جمهوری تفاوت معناداری دارد و مسائل قومی، قبیله ای، حوزه انتخابیه، مطالبات و ... تاثیر پررنگی در انتخابات مجلس ایفا می‌کند، اما نظرسنجی های معتبر از مشارکت پایین مردم سخن می گویند. این یک نگرانی و دغدغه مهم باید برای همه جریانات سیاسی، احزاب و تشکل‌های سیاسی، نخبگان و مهمتر برای مسئولین کشور در قوای سه‌گانه تلقی شود و در فرصت باقیمانده ساز و کاری طراحی کنند تا مشارکت مردم در انتخابات بالابرود.
با مفروض گرفتن این مؤلفه مهم بر این باورم که مجلس یازدهم اگر می‌خواهد "در رأس امور " باشد، بود و نبودش را مردم در عرصه سیاست و اجتماع و قانون‌گذاری احساس کنند، نمایندگان به جای لابی، چانه‌زنی برای عزل و نصب مدیران محلی و یا بعضاً به دنبال منافع شخصی باشند توجه به اصول و بایسته های زیر ضروری است:

1
- فهرست های انتخاباتی اگرچه برابر پژوهش‌ها و نظرسنجی‌های صورت‌گرفته تمایل مردم به "رأی لیستی به پایین‌ترین حد انتظار" رسیده است و این نشانه آشکاری از بی اعتمادی مردم به جریانات سیاسی و گروه‌ هایی که "فهرست انتخاباتی" می‌دهند میباشد، اما بر جریانات سیاسی فرض است که فهرست انتخاباتی خود را قوی، مطمئن، کارآمد، اثرگذار و فراگیر در بخش‌های تخصصی مجلس قانونگذاری تنظیم کنند.

2
- پرهیز از ائتلاف های ناپایدار* : خیلی از ائتلاف‌های انتخاباتی چون "قدرت پایه" و "پیروزی محور" هستند و به دنبال آن می باشند که پیچ انتخاباتی را به هر دلیلی با پیروزی طی کنند آنگاه که در صحن مجلس قرار می‌گیرند و آزمون اصلی عملی است آغاز انشعاب هاست؟!
و به جای آن که وقت و همت نمایندگان صرف خدمت به مردم و حل مشکلات آنان در عرصه قانونگذاری و نظارت موثر و کارآمد و پرسشگری مسئولانه باشد معطوف به اختلافات داخلی می شود و منشأ این هدر رفت و اتلاف منابع، ظرفیت، نیرو و زمان به دلیل سهم دهی و باج‌خواهی قدرت طلبی و صرف انگیزه پیروز شدن در انتخابات است که حالا در مجلس خود را نشان می‌دهد

3- شایسته سالاری* : مجلس قانونگذاری جای افراد باتجربه، با سوابق مدیریتی طولانی، با تحصیلات عالیه و در عین حال برخوردار از ارزش‌هایی چون متدین، کارآمد، پاکدست و متخصص است چنین مجلسی می تواند ادعای فضایل مردم را داشته باشد بر این اساس اگر چه پوست اندازی در مدیریت کشور و توجه به جوانان کارآمد، با سواد، مومن، متخصص اما بی ادعا و بدور از غرور و تندروی امری لازم است اما توجه شود که ما باید نمایندگانی انتخاب کنیم که در عرصه‌های مختلف سیاسی، حقوقی، قضایی، اداری، مالی، روابط بین‌الملل، سیاست خارجی، اقتصادی، فرهنگی، هنری، رسانه‌ای می‌خواهند قانونگذاری کنند. این کار مهم با سهمیه دهی، بده و بستان، لابی، چانه‌زنی، حق السکوت به این گروه یا آن گروه بدست نمی‌آید. شایستگی باید مبنای حضور افراد در فهرست های انتخاباتی باشد.

4- عوام گرایی و تندروی ممنوع* : سیره و روش امام و رهبری معظم انقلاب اسلامی همواره بر "دفاع از جمهوریت" و "آرای مردم" بوده است. رئیس‌جمهور برآمده از آرای اکثریت مردم است و اصلاً به مصلحت و اقتضای عقل و خرد هم نیست که شعار استیضاح و برکناری رئیس جمهور توسط برخی از نامزدهای انتخاباتی از هم اکنون سر داده می‌شود. این عوام گرایی و تندروی مذموم است. و یا برخی ادعاها توسط نامزدهای انتخاباتی که نه تنها در حوزه صلاحیت و اختیارات نمایندگان نیست بلکه کشور را به سمت "افراطی‌گری" و "رادیکالیسم" سوق می‌دهد.

5- وجود همه گرایش های سیاسی* : مجلس شورای اسلامی محل تضارب آراء، اختلاف نظر، سلیقه، دیدگاه های موافق و مخالف برای جدال احسن به منظور انتخاب، رأی دادن به بهترین و مناسب ترین قانون ها و برنامه‌ها است تجربه مجلس چهارم و ششم که اکثریت قاطع آن راست گرایان(اصولگرایان) و چپ گرایان (جریان دوم خرداد) بود و همراهی و نظاره گر صرف دولت‌های وقت [هاشمی رفسنجانی _ سید محمد خاتمی] بودند، تجربه ناموفق پارلمان در پیش روی ماست.
بر این اساس رقابت های درون حزبی و درون جناحی هر قدر جدی تر و واقعی تر باشد که خروجی آن حضور چهره‌های باتجربه تر، متخصص تر و کارآمد تر در مجلس باشد بر آیند آن برای کشور و نظام بسیار بهتر است.