جهش تولید | جمعه، ۲ آبان ۱۳۹۹

بررسی اجمالی تولید انیمیشن در چین - صفحه محتوایی خبر

 

 

بررسی اجمالی تولید انیمیشن در چین

مقدمه ؛

تولید انیمیشن با کیفیت و اثر گذار از جمله وظایف رسانه ی ملی است. که در سند افق رسانه به عنوان یکی از محورهای مهم برنامه سازی مورد توجه قرار گرفته است. بدیهی است که تحقق این مهم جز با اتخاذ سیاست ها و تصمیمات دقیق و کارشناسی میسور نخواهد شد. لذا آشنایی با وضعیت تولید انیمیشن در دیگر کشورها می تواند راهکارهایی برای دست یابی به این هدف بزرگ پیش روی ما قرار دهد. که مقاله ذیل در همین راستا تهیه شده است.انیمیشن در چین دوران پر فراز و نشیبی را سپری کرده و سال ها در سطح جهان مطرح بوده است. اما اکنون بیش از دو دهه است که در مقابله با انیمیشن های غربی و عمدتا آمریکایی نتوانسته است با اقبال مخاطبان مواجه شود. لذا برنامه ریزان فرهنگ و هنر در چین برای بازگرداندن انیمیشن به جایگاه خود تمهیداتی فراهم ساخته اند.

تولید انیمیشن در چین

 مهمترین اثر کارتونی چین تا قبل از آغاز دوره ی طلایی کارتون معروف (شاهزاده خانم چتر آهنی) نام دارد. این اثر معرف تمام دوره انیمیشن سازی تا قبل از سال 1950 میلادی در چین است. که افسانه های محلی چینی را به نام سفر به غرب بازگو می کند. برادران (وان) سه سال صرف تولید و 350000 یوآن هزینه ی ساخت آن کردند.بین سال های 1950 تا 1980 میلادی پویانمایی چین وارد دوره طلایی خود شد به طوری که در دهه اول آن استودیو تولید فیلم شانگهای به تنهایی حدود 100 فیلم انیمیشن تولید کرد. از نمونه های موفق پویانمایی چین در دوره ی طلایی انیمیشن (بچه قورباغه کوچولو در جستجوی مادر) است. این فیلم در جشنواره های داخلی و بین المللی موفقیت های فراوانی بدست آورد. در این انیمیشن بود که برای اولین بار کارتونیست های چینی طرح های خود را بوسیله مرکب نقاشی کردند. و پس از آن این سبک جدید منحصر به فرد به نام (دبستان چینی) در جهان معروف شد.انیمیشن دیگری که در دوره طلایی چین توانست محبوبیت قابل توجهی بین مخاطبین خود بدست آورد ، (غوغا در بهشت) نام دارد.

alt 

alt

این کارتون بهترین جایزه فستیوال (یکصد گل) را بدست آورد. و همچنین به عنوان موفق ترین فیلم در خلق قهرمان کارتونی (شاه میمون ها) معرفی شد که مدتها ورد زبان مردم در خانه چینی ها بود. همچنین انیمیشن (سه راهب) تولید سال 1980 میلادی به کارگردانی کارتونیست فقید چین ( دا ) که داستانی با مضمون و درون مایه وحدت را بیان می کند ، توانست برنده ی بهترین فیلم پویانمایی در اولین جشنواره خروس طلایی شود. این فیلم همچنین در سی و دومین فستیوال برلن نشان خرس نقره ای در بخش فیلم های کوتاه را بدست آورد.

پس از این دوره طلایی ، تولید انیمیشن در چین ، با رکود جدی مواجه گشت که برخی از دلایل آن به نقل از دست اندرکاران انیمیشن چین بدین شرح است :

اولین عامل رکود ، کمبود و نبود کاراکتری با کیفیت استثنایی در داستان های انیمیشن چینی است. در واقع پویا نمایی هر کشوری دارای کاراکتر متعلق به خود است. به طور مثال ( پسرک آهنی ) از ژاپن (شعبده باز آبی) از فرانسه ( مول ) جانور پشمالویی که زیر زمین زندگی می کند از جمهوری چک.که قطعا شخصیت ها و سمبل های متفاوتی هستند. در نظرسنجی انجام گرفته بین 1753 نفر چینی در سنین بین 10 تا 35 سال هشت کارتون ژاپنی و دو کارتون گربه و موش و میکی ماوس از آمریکا جزء ده کارتون پربیننده در چین انتخاب شدند. اکنون اگر از کودکان چینی در مورد قهرمانان کارتونی دلخواهشان سوال شود قطعا تعداد زیادی از آنها قهرمانان کارتونی غیر چینی و به خصوص آمریکایی را معرفی می کنند.

دومین عامل رکود انیمیشن چین را نداشتن محتوای مناسب و اصرار بر تعلیم و تربیت از طریق فیلم های انیمیشن می دانند. این امر باعث عدم استقبال بچه های چینی از کارتون های داخلی شده است چرا که گفته شده به شعور و درک آنها توهین می شود. و آیا بهتر نیست که بچه ها خود به تشخیص خوب و بد بپردازند و به آنها اجازه داده شود زندگی را تجربه و درک کنند. (سان لی جون) رئیس مدرسه ی پویا نمایی (بیجینگ) می گوید: (محصول خارجی سرگرم کننده ترند آنان بر روی نشاط کودکان در حال رشد و جلوه های زیبایی رویاها و تخیلات تمرکز دارند حال آنکه آثار ما یا سیاسی هستند یا خیلی علمی مضافا اینکه ما باید ایده غلط قدیمی که کارتون صرفا موجب تعلیم و تربیت بچه ها می شود رها کنیم. پویا نمایی مختص کودکان نیست بلکه متعلق به بزرگ و کوچک و مرد و زن می باشد. هر کسی می تواند با تماشای یک کارتون جذاب خوشحال شود.)

سومین عامل کمبود بودجه است. در حال حاضر یک کارتونیست در چین فقط 100 یوآن برای هر قاب (frame) دریافت می کند در حالیکه این رقم در مقایسه با مبلغی که یک کارتونیست در غرب دریافت می کند بسیار ناچیز است. به گفته پروفسور (هوآنگ هوپلینگ) استاد دانشگاه بیجینگ (صنعت پویانمایی چین در حال حاضر 150000 فرصت شغلی بدون متقاضی دارد. استودیو پویانمایی شانگهای بیش از ده کارگردان پویانماساز دارد که با کمال تعجب میانگین سن آنها بالاتر از 50 سال است. بحران عمیق تر پویا نمایی چین در پشت روحیه اخلاقی کاردانان سالمند مخفی می باشد. ما در حال حاضر به کارگردان هایی نیاز داریم که با زندگی و فرهنگ مدرن آشنا ، نسبت به بازار جهانی تیزبین ، شوخ طبع و باهوش باشند و در عین حال بتوانند به دیگران نیز آموزش دهند)

با توجه به این موانع بود که دولت چین مقررات جدیدی برای شکوفایی پویا نمایی اتخاذ کرد. از جمله این مقررات ، منع کردن شبکه های تلویزیونی از پخش کارتون ها خارجی بین ساعتهای 5 تا 9 بعد از ظهر است. در این ساعات 30 شبکه تلویزیونی کودک در چین منحصرا باید انیمیشن های تولید داخل را پخش کنند مضافا این که 60 درصد از تمام انیمیشن های پخش شده حتما باید از تولیدات داخلی باشند. همچنین مقرر شده است دولت به تولیدات انیمیشن کمک مالی کند و جشنواره های متعددی را برگزار نماید. در راستای همین حمایت ها ، چین در سال 2004 توانست 29000 دقیقه انیمیشن تولید کند ، در حالیکه بازار 286000 دقیقه انیمیشن نیاز داشت. با ادامه حمایت های دولت در سال 2006 بیش از 80000 دقیقه انیمیشن حاصل تلاش کارتونیست های چینی شد.با این وجود دغدغه مسئولان ، همچنان کیفیت و اثرگذاری است. باید منتظر بود و دید که آیا سیاست های اعمال شده می تواند چین را در تولید انیمیشن با کیفیت و اثر گذار خودکفا سازد.

منصور لاوری منفرد مدیر کل صدا و سیمای  مرکز بوشهر