جهش تولید | جمعه، ۹ آبان ۱۳۹۹

تاکید دکتر دارابی بر برندسازی برنامه های پرسشگرانه در شبکه های استانی - صفحه محتوایی خبر

 

 

تاکید دکتر دارابی بر برندسازی برنامه های پرسشگرانه در شبکه های استانی

معاون امور استان‌های صدا و سیما گفت: برنامه‌های چالشی، زنده و مخاطب محور که در برگیرنده چرخه پرسشگری رسانه و پاسخگویی مسئولان باشد در مراکز برندسازی شوند.

تاکید دکتر دارابی بر برندسازی برنامه های پرسشگرانه در شبکه های استانی

به گزارش روابط عمومی معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیما، دکتر علی دارابی در جلسه کمیسیون خبر بیست و یکمین جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما که به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری در حال برگزاری است اظهار کرد: سال گذشته در کمیسیون خبر جشنواره بیستم درباره موضوعات و عناوین مهمی صحبت کردیم از جمله انفتاح فضای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در رسانه، افزایش همگرایی‌ها و کاهش واگرایی‌ها و تقویت وحدت ملی، تبیین خدمات و کارنامه نظام، پرهیز از عنصر شخصیت در خبر به صورت افراطی، افزایش اعتماد و رضایت‌مندی مخاطبان، واقع نمایی و مرز آن با سیاه‌نمایی، سرعت عمل در انعکاس رخدادها و حوادث، آموزش و افزایش مهارت های حرفه‌ای، خلاقیت و ایده‌های نو که انتظار داریم گام‌های اساسی برای تحقق آن‌ها برداشته شده باشد.
وی افزود: امسال به درخواست هیات محترم داوران و بررسی کارشناسی که انجام شد تعداد آثار و جوایز کمیسیون خبر افزایش یافت تا امکان رقابت بیشتری میان کارها فراهم شود.
معاون امور استان‌های صدا و سیما با بیان اینکه جامعه کنونی ایران دارای چالش‌ها، موانع و تنگناهایی است گفت: از یک‌ سو موفقیت‌ها، پیشرفت‌ها و تلاش‌هایی صورت گرفته و از سوی دیگر مسائل مختلف به گونه‌ای درهم تنیده که حوزه کار رسانه‌ها را سخت، دشوار و پیچیده کرده است.
وی ادامه داد: اندکی تعلل، تحیر، واماندگی و تعجب رسانه‌ها نسبت به وقوع رخدادها و حوادث نوپدید موجب می‌شود مرجعیت رسانه از دست برود و کاهش اعتماد نزد افکار عمومی را هم در پی خواهد داشت.
دارابی با بیان اینکه مطالبات به حق مردم مبنی بر اینکه مسئولان اجرایی باید کارآمد، صادق، پاکدست و خدمتگزار واقعی مردم باشند می‌بایست از طریق رسانه ملی منعکس شود گفت: انتظار به حقی که از رسانه‌ها بطور اعم و از صدا و سیما بطور اخص دارند که "زبان مردم" باشد و در کنار آن‌ها و در ایفای مقام پرسشگری و نظارت کارآمد و فعال و حرفه‌ای عمل نماید در واقع مردم انتظار دارند رسانه صدای اعتراض آن‌ها را منعکس کند و نظاره‌گر و ساکت نباشد.
معاون امور استان‌های صدا و سیما عنوان کرد: از سوی دیگر برخی شورش‌ها، اعتراضات که نسبتی با مردم ندارد هم هست که برخی نفوذی‌ها یا برخی افراد جاهل و نادان که در زمین دشمنان انقلاب بازی می‌کنند و تلاش می‌کنند موج سواری کنند و خود را داخل مردم جا بزنند ولی از شعارها و مطالباتی که می‌دهند و نشانه‌هایی را که برای تخریب هدف قرار می‌دهند معلوم می‌شود که نسبتی با مطالبات مردم ندارد و در اینجا رسانه باید هوشمندانه این شعارها و نشانه‌ها را که برگرفته از اهداف دشمنان انقلاب است برای افکار عمومی روشنگری کند تا صف مردم از آنان جدا شود و ضد انقلاب و دشمنان نتوانند به اهداف خود برسند.
وی با تاکید بر اینکه اقدامات مسئولان هم باید از طریق رسانه ملی به اطلاع عموم برسد گفت: این اقدامات در راستای امیدآفرینی و گسترش فرهنگ خدمت‌گذاری تاثیرگذار است و موجب افزایش اعتماد عمومی به خدمتگزاران و نظام خواهد شد.
دارابی ادامه داد: رسانه و به ویژه بخش خبر است که باید رسالت حرفه‌ای خود را بر اساس سیاست‌ها، ملاحظات و اولویت‌های ابلاغی رسانه و البته با بهره‌گیری از اجتهاد رسانه‌ای مبتنی بر شجاعت، به روزبودن، ریسک‌پذیری، سرعت عمل و حفظ مرجعیت رسانه در بروز رخدادها و نیز تحولات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی کشور اتخاذ کنند.
معاون امور استان‌های رسانه ملی با بیان اینکه تحقق این مهم مستلزم شروط گوناگونی است خاطرنشان کرد: پرهیز از بالا بردن و دامن زدن به مطالبات مردم بیشتر از ظرفیت و منابع کشور که امکان تحقق عملی ندارد، اجتناب از اینکه متهم به پوپولیسم و عوام‌گرایی شود، پرهیز از اینکه صدای مردم را که باید به موقع شنید به بهانه اینکه ضد انقلاب و دشمنان سوء استفاده می‌کنند را منعکس نکند، مراقبت از اینکه برچسب دولتی شدن بخورد چرا که تبلیغات خدمات دولتمردان را منعکس می‌کند، مراقبت از اینکه با انعکاس صدای نفوذی‌ها در میان ملت موجبات سوء استفاده دشمنان و رسانه‌های در اختیار آنان را فراهم نسازد و توجه به اینکه اگر شبکه‌های استانی تصمیم شجاعانه بگیرند مسائل و رخدادهای استان خود را خود حل کنند و آن را ملی و سراسری نکنند و خود قدرت و شجاعت تصمیم گیری داشته باشند، از جمله این شروط هستند.
وی تصریح کرد: همچنین نیازمند قدرت تحلیل و پیش‌بینی حوادث و رخدادهای پیش‌رو برای جلوگیری از افتادن در دام غافل‌گیری هستیم.
دارابی با طرح این پرسش که با توجه به ملاحظات پیشگفته اولویت‌ها و رویکردهای خبر مراکز چه خواهد بود گفت: افزایش بسته‌های خبری که برخوردار از سرعت عمل در کوتاه‌ترین زمان هستند، اینکه تولید برای فضای مجازی، خبر و فضای مجازی باید مکمل همدیگر باشند، بازگرداندن دوباره قدرت به رادیو برای خبررسانی و اطلاع‌رسانی، گسترش دفاتر خبری در شهرها و شهرستان‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت و منابع استان، بهره‌گیری از خدمات شهروند خبرنگار همراه با آموزش‌های مهارتی لازم، افزایش برنامه‌ها و نیز حجم تحلیل محتوی که قدرت بصیرت و دانش مخاطب را بالا ببرد و استفاده از کارشناسان با صلاحیت و البته از گرایش‌های سیاسی مختلف که باورپذیری و اعتماد افکار عمومی را موجب شود، مهمترین اولویت‌ها هستند.
معاون امور استان‌های صدا و سیما آینده نگری و آینده‌پژوهی رخدادها و تحولات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی استان و شهرهای تابعه و داشتن تحلیل درست از چالش‌ها و مشکلات و تهیه پیوست رسانه‌ای برای آنها را مورد تاکید قرار داد و افزود: امیدبخشی و امیدآفرینی با انعکاس خدمات انجام شده بخصوص امسال که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و فرصتی شایسته برای تبیین کارنامه انقلاب فراهم شده بخش دیگری از این اولویت‌ها به شمار می‌روند.
وی ادامه داد: تولید و پخش برنامه‌های چالشی، زنده، مخاطب محور که در برگیرنده چرخه پرسشگری رسانه و پاسخگویی مسئولان باشد باید در دستور کار مراکز قرار بگیرد و اگر این برنامه‌ها در صدا و سیمای مراکز نیست از مدیران محترم می‌خواهم با قید فوریت آنتن در اختیار قرار دهند و اگر هست باید تقویت شود تا یکی از برنامه‌های برند صدا و سیمای استان شود ضمن اینکه سال آینده یک بخش از جوایز به این برنامه‌ها اختصاص خواهند داشت.