جهش تولید | دوشنبه، ۵ آبان ۱۳۹۹

تبیین سیاست های جدید شبکه های استانی سیما - صفحه محتوایی خبر

 

 

تبیین سیاست های جدید شبکه های استانی سیما

از ظرفیت نخبگان هر استان در برنامه‌سازی استفاده شود

تبیین سیاست های جدید شبکه های استانی سیما

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما گفت: معاونان و مدیران تولید سیمای استان ها باید بیش از بیش راهبردهای جدید معاونت استان ها را اجرایی و عملیاتی کنند.  

به گزارش روابط عمومی معاونت امور استان‌های صدا و سیما، دکتر علی دارابی در اختتامیه همایش «رشد و تعالی» با حضور معاونین و مدیران تولید سیمای مراکز استان ها در سمنان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل، شهدای انقلاب و دفاع مقدس و شهید محسن حججی اظهار کرد: از معاونان سیما و مدیران تولید مراکز و مسئولان ستادی معاونت امور استان‌ها به ویژه آقای فاطمی به دلیل برگزاری این همایش تشکر می‌کنم.

وی افزود: مدیران و کارکنان خدوم مرکز سمنان هم تلاش گسترده برای میزبانی شایسته این همایش داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما با بیان اینکه سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری شده است گفت: این نامگذاری سیاست‌ها و امکانات کشور را به سمت اهدافی هدایت می‌کند که مد نظر ایشان است.

وی ادامه داد: حمایت از تولید و رونق کسب و کار، حمایت از کالاهای با کیفیت داخلی، حمایت و معرفی کارآفرینان و مولدان ثروت که به مثابه قهرمانان جبهه نبرد اقتصادی هستند، گسترش فرهنگ کار و تلاش، مذمت اسراف و بیکاری، تبلیغ خدمات و کارنامه مسئولان در بخش‌های مختلف، پرسشگری و نقد با هدف برطرف کردن اشکالات و اصلاح امور و پرهیز از سیاه‌نمایی و تخریب از جمله اموری هستند که صدا و سیما و مراکز استانی می‌توانند در سال اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید نسبت به اجرایی کردنآنها اقدام کرده و وظیفه خود را در راستای تحقق شعار سال، انجام دهند.

دارابی با اشاره به آغاز بکار دولت دوازدهم و معرفی کابینه جدید توسط رئیس جمهور عنوان کرد: سیاست رسانه‌ای صدا و سیما، همراهی و حمایت از دولت خدمتگزار است.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما گفت: علاوه بر این در آغاز کار شوراهای اسلامی شهر و روستاها در دوره پنجم هستیم بنابراین لازم است مراکز استانی صدا و سیما در این زمینه یعنی تعاملات اجتماعی، فرهنگی و خدماتی  با شوراها برنامه گسترده‌‌ای داشته باشند.

وی به تدوین برنامه پنج ساله رسانه ملی به عنوان نقشه راه و سند راهبردی سازمان صدا و سیما اشاره و خاطرنشان کرد: این سند به زودی ابلاغ خواهد شد بنابراین از هم اکنون باید تمهیدات لازم برای عملی شدن آن به مرحله اجرا درآیند.

دارابی در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات منطقه و جهان پرداخت و گفت: در حال حاضر شاهد صف‌بندی و اتحاد دشمنان علیه جمهوری اسلامی هستیم بنابراین رسانه ملی و همه مراکز استانی باید هوشیاری خود را حفظ کرده و در راستای تعمیل آرمان‌های انقلاب اسلامی بکوشند.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما افزود: آرشیو بخش مهمی از رسانه ملی را تشکیل می‌دهد و به مثابه گنجینه‌ای پایان‌ناپذیر در اختیار مدیران و برنامه‌سازان قرار گرفته است به همین دلیل نیازمند برنامه‌ریزی لازم برای استفاده هر چه بهتر از این گنجینه هستیم.

وی فضاهای مجازی و ضرورت حضور مراکز استانی صدا و سیما در این فضاها را مورد تأکید قرار داد و گفت: شبکه‌محوری یکی دیگر از برنامه‌هایی است که باید در دستور کار قرار گیرد و برای این منظور توجه به مواردی چند از جمله کنداکتورمحوری، ساعات طلایی پخش، مناسبت‌های ملی و ایام‌الله، توجه به مخاطبان خاص هر گروه از برنامه‌ها، تولید بر پایه پژوهش و تحقیق، غنای بصری و گرافیک، دکور جذاب و طراحی و پخش تیزر و آنونس‌های مورد پسند مخاطب ضروری است.

دارابی استودیوگریزی در برنامه‌سازی تلویزیونی را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: این مسئله یک اصل راهبردی محسوب می‌شود همچنین لازم است پیوست رسانه‌ای توسعه پایدار هم در مراکز استانی مورد توجه قرار گیرد.

معاون امور استان‌های رسانه ملی با بیان اینکه ارتباط نهادینه شده میان شبکه‌های استانی و شبکه «شما» امری ضروری است گفت: آموزش، نظارت و ارزیابی مستمر از مجریان و گزارشگران و نحوه پوشش و رعایت عفاف و حجاب از سوی آنها موضوع دیگری است که مدیران صدا و سیمای مراکز استانی باید به آن توجه داشته باشند.

وی اضافه کرد: شبکه‌های جهانی به دلیل برنامه‌های برند و شاخص خود اعتبار پیدا می‌کنند بنابراین مراقبت از برندها در شبکه‌های استانی هم وظیفه‌ای سنگین بر دوش مدیران است.

دارابی توجه به زیرنویس‌ در سیمای استان‌ها را از دیگر مقولات مهم مدیریتی برشمرد و تصریح کرد: زیرنویس‌ها به تنهایی می‌توانند نقش یک رسانه را ایفا کنند

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما ادامه داد: شناسایی ظرفیت‌های نسبی هر استان و تمرکز و برجسته‌سازی آنها در برنامه‌ها، راه‌اندازی نهضت مستندسازی، انیمیشن و پویانمایی و ساخت سریال‌های تلویزیونی باید در اولویت کاری مراکز قرار گیرند.

وی با تاکید بر تربیت نسل جدیدی از عوامل هنری برنامه‌ساز همچون نویسنده، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، کارگردان و بازیگر در مراکز استانی را مورد توجه قرار داد و گفت: این مسئله باید با رعایت سه اصل جوانی، انقلابی بودن و حرفه‌ای بودن صورت بگیرد.

دارابی خاطرنشان کرد: سیمای استان‌ها باید باکس‌های ثابت هفتگی در حوزه‌های فرهنگی، هنری و اقتصادی با هدف نقد و پرسشگری داشته باشند.

معاون امور استان‌های رسانه ملی شادی و نشاط در برنامه‌سازی را یک اصل همیشگی دانست و گفت: اگر شبکه‌ای فاقد برنامه‌های شاد باشد از نظر معاونت دارای امتیاز منفی خواهد بود.

وی به اهمیت برنامه‌های معارفی و دینی اشاره کرد و افزود: این برنامه‌ها باید دارای رویکرد عقلانی و باورپذیر باشند و در تولید آنها از کارشناسان صاحب‌نظر و برجسته استفاده شود.

دارابی سرمایه‌گذاری گسترده برای تولید برنامه‌هایی ویژه جوانان و خانواده را خواستار شد و عنوان کرد: ورزش و سلامت از دیگر حوزه‌های کاری هستند که باید از سوی مراکز مورد توجه قرار بگیرند.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما ادامه داد: ارتقا دانش، بصیرت، معرفت و آمادگی مخاطبان یک اصل در برنامه‌سازی به شمار می‌رود بنابراین باید با استفاده از صاحب‌نظران برجسته سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، تحلیل‌های مناسب و عمیق در برنامه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه لازم است مراکز استانی صدا و سیما دارای اتاق فکر یا همان هیئت‌های اندیشه‌ورز با حضور نخبگان و صاحب‌نظران استانی باشند گفت: این اقدام در راستای بهره‌مندی از خرد جمعی در تولید برنامه‌ها صورت می‌گیرد.

دارابی ضمن تاکید بر تولید و پخش برنامه‌هایی در حوزه شعر و موسیقی با استفاده از زبان و ادبیات غنی فارسی عنوان کرد: لازم است از افراد حرفه‌ای برای مدیریت تولید، تأمین و پخش استفاده کرد.

معاون امور استان‌های رسانه ملی با اشاره به سال 97 که همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است خاطرنشان کرد: تولید برنامه‌هایی در این راستا در مراکز مختلف صدا و سیما امری ضروری است.

وی گفت: نباید از قدرت شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی به عنوان رسانه‌های نوین غافل بود زیرا این موارد غلبه محسوسی بر دیگر رسانه‌ها یافته‌اند و رقابتی سخت و نفس‌گیر میان آنها ایجاد شده است.

دارابی با بیان اینکه با همه این احوال، تلویزیون توانسته است مرجعیت خود را حفظ کند تصریح کرد: به همین دلیل باید با تولید برنامه‌های متناسب با نیازهای مخاطبان، زمینه حفظ و افزایش آنها را فراهم کنیم.

معاون امور استان‌های صدا و سیما ادامه داد: تلویزیون بدون داشتن نقشه راه و در نظر گرفتن اولویت‌ها، مانند انسانی نابیناست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 260 شبکه ماهواره‌‌ای فارسی زبان به دنبال تضعیف پایه‌های ایمانی و اعتقادی نسل جوان ما هستند به همین دلیل وظیفه شبکه‌های داخلی، خنثی کردن نقشه‌های آنها با ارائه محتوای مناسب و با کیفیت است.