جهش تولید | پنج‌شنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۹

تصویربرداری اولین استاپ موشن دفاع مقدس در مازندران - صفحه محتوایی خبر

 

 

تصویربرداری اولین استاپ موشن دفاع مقدس در مازندران

 

تصویربرداری فیلم داستانی «دیدار در ماووت» که روایتی از زندگی و رشادت های سردار شهید حاج حسین بصیر قائم مقام لشگر ویژه ۲۵ کربلا است در قالب  استاپ موشن که یکی از قالب های جذاب برای کودکان و نوجوانان است در مازندران آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور استان ها ، فیلم داستانی «دیدار در ماووت» با پانزده شخصیت اصلی و بیست و پنج شخصیت فرعی و بازسازی عملیات والفجر ۸،  کربلای پنج و کربلای ۱۰ توانست برای اولین بار به مدت 36 دقیقه در قالب استاپ موشن روایتگر رشادت شهدای غواص و همه جهادگران طریق حق و حقیقت باشد .

مراحل آماده سازی دکور، ساختن عروسک ها،  تجهیزات و ابزار نظامی و همزمان تصویربرداری این فیلم بیش از یکسال است که آغاز شده و همچنان ادامه دارد .

نویسنده و کارگردان فیلم داستانی «دیدار در ماووت» سعید روحی است و او هم پس از ساخت فیلم ها و سریال های متعدد برای شبکه های سراسری و استانی، اینبار سراغ کاری متفاوت رفته است که سختی های کار را شیرین‌ترین لحظات عمر حرفه ایش می داند .

 هادی ابراهیمی مدیرکل صدا و سیمای مرکز مازندران در بازدید از پشت صحنه این فیلم از تلاش دست‌اندرکاران که برای حفظ و اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت و ارزشهای دفاع مقدس تلاش می کنند قدردانی و تشکر کرد و خواستار گسترش فعالیت هنرمندان در قالب های تازه و متناسب با نیاز مخاطبین در رسانه شد .سعید روحی در ساخت این پروژه هیچ نیروی کمکی و پشتیبانی نداشت و تمام کارها را به تنهایی انجام داد. به همین دلیل بیش از یکسال مراحل ساخت این فیلم زمان برده است. 

سعید روحی در توضیح این کار فاخر گفت: کودکان در هر کشور و سرزمینی که باشند مجذوب عروسک و شخصیت های عروسکی هستند و شرکت های بزرگ در تولید آثار انیمیشن همواره از این فرصت استفاده کرده و با ساخت فیلمهایی جذاب و خلق شخصیتهای خیالی و تریلرهای چند میلیون دلاری، اهداف خود را پیاده می‌کنند. مرد عنکبوتی، بت من، هالک و سایر شخصیتهای خیالی پس از تولید و پخش فیلمهای آنان توانستند به شخصیتهای محبوب کودکان در سراسر جهان تبدیل شوند آنهم با ساخت عروسکهایی در ابعاد و اشکال مختلف. پروژه اسطوره سازی هالیوود و شرکت های عروسک سازی با ساختن میلیونها عروسک  توانستند باور کودکان را در ابر قهرمانی این شخصیتهای دروغین به خوبی انجام دهند.

 وی ادامه داد: صفحه صفحه دفاع مقدس با جانفشانی سربازان و سرداران این آب و خاک تزیین شده که همگی  اعجوبه های ایستادگی و شهادت در واقعیت بودند اما هیچ سهمی از کالای فرهنگی کشور ندارند و پس از چهل سال از دفاع مقدس حتی یک عروسک سرباز ایرانی در ویترین فروشگاهها وجود ندارد و  روز به روز غریبانه به فراموشی سپرده می شوند. سازندگان عروسکها با این توجیه که ما روی عروسکهایی سرمایه گذاری می کنیم که محبوب کودکان باشند و این اتفاق فقط با تولید فیلم های جذاب رخ می دهد .

روحی افزود: فیلم استاپ موشن آنهم با تعدد شخصیت ها و سکانس های مختلف بسیار سخت و طاقت فرساست چون تمامی اشیاء و ابزار صحنه باید در ابعاد کوچک و حتی مینیاتوری ساخته شود . به همین دلایل فیلمی که مستقیما در ارتباط با جنگ باشد ساخته نشده است و تهیه کنندگان و کارگردانان ترجیح می دهند در حوزه هایی  که مشکلات و موانع کمتری برای تولید داشته باشد وارد شوند.

کارگردان فیلم داستانی «دیدار در ماووت» اظهار داشت: در تاریخ رسانه ملی مخاطبین  تعداد انگشت شماری از فیلم داستانی در این قالب را بخاطر دارند که مجموعه قصه های بازار به کارگردانی  استاد عبدالله علیمراد یکی از آثار شاخص است که از شبکه اول سیما پخش گردید .وی افزود: نمونه های خارجی هم سریال پت و مت و بره ناقلا است که مورد توجه کودکان و نوجوانان قرار گرفته است .

  سعید روحی در پایان گفت: شبکه های استانی و مراکز موفق در زمینه انیمیشن هم هرازگاهی تولیدات خوبی در این قالب داشته اند که در جشنواره تولیدات صدا و سیما جوایزی هم کسب کردند اما عمده فیلمهای تولید شده با زمان کوتاه بین پنج الی ده دقیقه  شخصیت های محدود روایت شده اند که البته جای تقدیر دارد.