جهش تولید | دوشنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۹

تمام مراحل تهیه یک فیلم در هدف معنی می شود - صفحه محتوایی خبر

 

 

تمام مراحل تهیه یک فیلم در هدف معنی می شود

گفت وگویی با کیوان مجیدی هنرمند موفق مرکز کردستان

کیوان مجیدی فیلمساز 37 ساله کردستان است که با تلاش و پشتکار و اراده ای ستودنی کارنامه قابل قبولی را در طول سال های کوتاه کاری از خود برجای گذاشته و توانسته است با تولید مستندهای جذاب همچون "ارتفاع امید"در جشنواره های مختلف داخلی و خارجی نماینده شایسته ای برای ایران اسلامی باشد. به همین دلیل بر آن شدیم در گفتگویی با مجیدی مسیر فعالیت حرفه ای او را مرور نماییم:

 

لطفاً خودتان را بیشتر برای مخاطبان ما معرفی کنید؟

باسلام و ادای احترام به شما و همه دست اندرکاران خدوم رسانه ملی، ابتدا خدای بزرگ را شکر می کنم که به مدد و استعانت از او توانسته ام در مسیر موفقیت، گام هایی هر چند کوتاه اما نویدبخش و قابل قبول بردارم و سپاسگزارم از همه بزرگانی که تجربیات خود را در طبق اخلاص به بنده حقیر عرضه نموده و منشا اثر مثبتی در استمرار این توفیقات بوده اند.

بنده اولین کار هنری خود را با عکاسی شروع کردم و آن زمان چون تهیه دوربین دیجیتال به لحاظ هزینه های سنگین ممکن نبود به ناچار با دوربین های غیرحرفه ای و در شرایط دشوار تهیه هزینه های آن مشغول به فعالیت شدم.

alt

فکر می کنید چه تاثیر مثبتی را از عکاسی گرفته و در فیلمسازی به کار برده ­اید؟

البته برای یک فیلمساز علاقمند به پیشرفت، تجربه های جانبی بسیار موثر است. در این میان عکاسی یکی از شاخصه­ های مهم در فیلمسازی است و تقریباً می توان گفت: اکثر فیلمسازان و کارگردانان مطرح، تجربیاتی از عکاسی داشته اند و شناخت نماهای مختلف، حالت های متفاوت و در مجموع درک بصری یک اثر می­ تواند در موفقیت یک فیلمساز نقش به سزایی داشته باشد.

 

نظرتان درباره فیلمسازی و ساخت مستند به عنوان هنری پرمخاطب چیست؟

یکی از ابزارهای مهم ارتباطی امروز، رسانه ها هستند که در حوزه­ ها و با کارکردهای مختلف، مردمان دنیای امروز را به هم پیوند می دهند. سینما نیز در این بین به عنوان یکی از این رسانه­ ها جایگاه ویژه ای پیدا کرده و حرف های زیادی برای گفتن دارد.

از کنکاش در مسائل اجتماعی تا گسترش و شناساندن آن، از تکریم و احترام تا تحقیر و تشجیع، از سرگرم کردن تا تعلیم و تعالی بخشیدن و... و به طورکلی می توان گفت: سینما آینه ای است که ارزش های فرهنگی در آن تلالو و شفافیت می یابد. هنرمند فیلمساز از جهانی آرمانی، از یک اعتقاد راسخ و از حالی ماورایی دم می زند و با ویژگی های انسانی که دارد ساحرانه و خیال انگیز در قالب قراردادهای اجتماعی، یک مفسر است، او زیبائی، زشتی، عشق، پاکی، پلیدی، راستی، دروغ، شور و شعف، تبعیض، نجات، آسایش، عدالت و... را با نور و رنگ و در قاب معصوم دوربین به تصویر می کشد و در دنیات انسانی خود را بروز و به آن روح می­بخشد.

 

چه انگیزه هایی باعث شد در میان هنرهای موجود به فیلمسازی و سینما گرایش پیدا کنید؟

به نظر من در سال های اخیر فیلمسازی تبدیل به مناسب ترین وسیله برای بیان مشکلات جوامع شده و بسیار مؤثر هم بوده است یک فیلم خوب زمینه ساز حضور فیلمساز برای خلق آثار فاخر و ایجاد حسی قوی و انتقال نگاه بین خود و مخاطب بوده به طوری که این ارتباط بدون حضور فیلمساز و با نگاه به فیلم بین او و مخاطب برقرار می شود و این یک همدلی بسیار ارزشمند و کم نظیر است .

یکی از مهمترین معجزات بشر در طول حیاتش، قدرت خلاقیت اوست. نیرویی که ونگوک را در نقاشی به جنون می کشاند، رابرت کاپا و وارتر بیشاپ را قربانی می کند، بتهوون را اسطوره و چاپلین را قهرمان می سازد همان خلاقیت است که در افراد مختلف به شکل های گوناگون بروز و ظهور می کند و صد البته سختی های راه را نباید نادیده گرفت که ممکن است گاهی اوقات سبب ناکامی یک هنرمند در ادامه مسیر موفقیت شود.


در سال 2010 یکی از ساخته­ های شما با عنوان (زنان شفا) در جشنواره بین المللی فیلم ونکوور کانادا در کنار فیلمساز مطرح ایرانی عباس کیارستمی با فیلم (کپی برابر اصل) به بخش مسابقه این جشنواره راه یافت و در کنار فیلم های کارگردانان با تجربه و موفق دنیا به نمایش درآمد نظرتان در این باره چیست؟

البته صادقانه بگویم در قیاس با بزرگان هنر هفتم واقعاً قطره ای در برابر اقیانوسم و این توفیق را به حساب آرزوهایم می گذارم که در کنار بزرگان دنیا بودن است اما برای ساخت این فیلم زحمات زیادی کشیدم و از تجربه ارزشمند فعالان این عرصه یاری گرفتم چرا که اعتقاد قلبی دارم هرگز با تکروی و کار کردن در فضایی بسته در مسیرهای پرفراز و نشیب موفقیت هموار نمی گردد و به نوعی در جا زدن است.

حمایت از فیلمسازانی موفق مثل شما برای خلق آثار مطرح چه تأثیراتی دارد؟

حمایت، ایجاد انگیزه می کند و عدم حمایت باعث می شود که فرصت های طلایی در زمانی که بیشترین انرژی برای موفقیت وجود دارد از دست رفته و به سستی و بی رمقی بینجامد. می خواهم کمی خودمانی­ تر عرض کنم و اینکه گاهی اوقات در صنف ها کسانی ظهور می کنند که دانش پایین خود را در پوششی از لفاظی حرفه ای پنهان کرده و سعی دارند به مخاطب القا کنند که هر آنچه که عرضه می شود حاصل تجربه ای ناب و پشتکاری طولانی است اما باید بگویم که مخاطبین فهیم ما هرگز به این پوشش­ های مصنوعی و دروغین دل خوش نبوده و خود صادقانه قضاوت می کنند. یکی دیگر از مشکلات موجود در حمایت از فیلمسازان جوان، نبود امکانات موردنیاز در این حرفه است که گاه باعث می شود یک فیلمنامه ناب و اثرگذار بدلیل نقص در تبدیل شدنش به فیلم نظیر دوربین حرفه ای و وسایل و تکنولوژی روز آن اثرگذاری واقعی را نداشته باشد که صد البته این نقیصه در استان های کوچک بیشتر به چشم می خورد.

 

اینکه می گویند نسل امروز سینما، نسل فیلم سازان دیجیتال هستند را قبول دارید و نظر شما درباره انقلاب دیجیتال در فیلمسازی چیست؟

alt

در جواب این سئوال نباید یکسویه به موضوع نگاه کرد. تمام مراحلی که در ساخت یک فیلم (نظیر نور، رنگ، پرسپکتیو، کنتراست، مقیاس، حرکت، کمپوزیسیون، عمق، بعد و...) طی می شود در نقطه ای به نام هدف معنی می شود و به بار می نشیند.

در این میان فیلمساز نقش رابط میان موضوع و تماشاگر را دارد مهم نیست که با دیجیتال این نقش و وظیفه را ایفا می کند یا با آنالوگ مهم نتیجه و محصول نهایی است که البته نباید اثر تکنولوژی روز را در بعد زیباشناسی و به روز رسانی یک کار به لحاظ تکنیک های تصویری زیباسازی نادیده گرفت.

نسل امروز فیلمسازان دیجیتال هم نباید به معنای ناتوانی آنان معنی شود بلکه در کنار توانائی های نسل آنالوگ، دیجتال نیز می­تواند به کمک بیاید و راه را برای عرضه محصولی زیباتر هموار سازد.

 

برای جوانانی که به سینما علاقمند هستند چه صحبتی دارید؟

هر کار هنری منطق خاص خود را دارد و هیچ چیز ناسزاوارتر از آن نیست که خلاقیت هنری را در اشکال متعددش مختص به یک بعد بدانیم زیرا هنر آگاهانه یا ناآگاهانه به دنبال هدف های عمیق می رود و فیلم محصول شرایط محیط فیلمساز است و هیچ کس نمی تواند منکر ارتباط هنرمند با جامعه اش باشد زیرا هنرمند فیلم ساز برجامعه متکی است و لحن و آهنگ و احساسش را از جامعه ای می گیرد که در آن زندگی می کند و با یک زبان جهانی به نام فیلم آن را بازگو کند.

ما زبان سینما را یاد می گیریم تا بتوانیم بگوییم و معانی را منتقل کنیم، اعتبار ببخشیم و ارزش بگذاریم تنها صحبتی که برای همکاران خود در این حوزه دارم تعهد، شایستگی و احساس پاکی است که یک فیلمساز به عنوان یک دین به جامعه خود دارد و هرگز دست خوش شهرت، غرور و دانش کاذب نشود چرا که با وجود مخاطبین فهیم و آگاه، جایی در این عرضه نخواهید یافت.

 

درپایان شرحی از افتخارات خود را در جشنواره های مختلف بیان کنید؟

بله، قبلا از شما و همه فعالان در صداوسیما قدردانی می کنم و امیدوارم هر روز بر توفیقات خدمتگزاران خدوم و پرتلاش رسانه ملی افزوده شود.

جایزه بهترین کارگردانی ایران درجشنواره آب و خلیج فارس برای فیلم «مرزه وان»

جایزه بهترین تحقیق برای فیلم «نیان» در جشنواره سینمای جوان

جایزه جشنواره دیدارفرهنگ هابرای فیلم «مرزه وان»

حضور دربخش مسابقه جشنواره معتبر ونکوور کانادا به فیلم «زنان شفا»

ساخت فیلم کردستان برای سفرای 70 کشور دنیا

حضور  فیلم نیان در بخش مسابقه جشنواره های گراندای اسپانیا، پارنوی استونی

حضور فیلم نیان در بخش مسابقه جشنواره معتبر رجپوی ایتالیا به عنوان یکی از دو نماینده قاره آسیا 

 حضور در جشنواره فیلم استونی و پخش فیلم مرزه وان از تلویزیون آن کشور

حضور در بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه تهران (چندین دوره ) جشنواره وارش، امید و...

جایزه بهترین کارگردانی جشنواره بین المللی فیلم مسکو

راهیابی به جشنواره فیلم «یاهورنیا» بوسنی و هرزگوین

دریافت بهترین جایزه تصوربرداری جشن خانه سینما

نامزد بهترین کارگردانی جشنواره سی چوان چین « برای فیلم ارتفاع امید»

نامزد بهترین کارگردانی پانزدهمین جشن خانه سینما

جایزه خانتی بان سیسک روسیه برای کارگردانی فیلم ارتفاع امید .

alt