اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | چهارشنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۶

جایگاه و کارکرد روابط عمومی- به بهانه 27 اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی - صفحه محتوایی خبر

 

 

مشاهده خبر

« بازگشت

جایگاه و کارکرد روابط عمومی- به بهانه 27 اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی

مقدمه

ارتباطات همواره به ‌عنوان یكی از موضوعات بسیار مهم برای بشر محسوب شده است و امروز در عصر ارتباطات و در دورانی قرار داریم كه قدرت در دست جوامعی است كه از نیرومندترین شبكه‌های ارتباطی و به تبع آن، از بیشترین اطلاعات برخوردار باشند و این حقیقت انكارناپذیر تمدن كنون جهانی است.

27اردیبهشت (۱۷ ماه مه) هر سال براساس مصوبه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی جامعه اطلاعاتی انتخاب شده است و هر سال محورها و شعارهایی را برای اجرای سیاست‌ها و توسعه‌ی اهداف ارتباطی در سطح جهان مطرح می‌كند.

در ایران نیز روز ۲۷ اردیبهشت‌ ماه كه پیش از این روز جهانی ارتباطات نام داشت، به روز ارتباطات و روابط عمومی تغییر نام یافته است و این مناسبت به فهرست مناسبت‌های كشور افزوده شده و در تقویم رسمی‌ درج گرديد.

روز 27 ارديبهشت به نام روز "ارتباطات و روابط عمومي" در واقع سنگ محکي است براي روابط عمومي ها که بدانند در هزاره سوم در چه جايگاه و موقعيتي قرار گرفته اند؟

alt

اين نامگذاري از اين رو واجد اهميت است که بدانيم روابط عمومي به عنوان يک فرايند و نه يک رويداد چه نقش مهم و پر رنگي در مناسبات اجتماعي جامعه و سازمان ها ايفا مي کند و چشم پوشي از آن قابل اغماض نيست چرا که به حاشيه بردن‌ روابط عمومي مي تواند براي يک سازمان تبعات ناگواري داشته باشد.

اهمیت و ضرورت طرح موضوع:

اهمیت و ضرورت طرح موضوع روابط عمومی و ارتباطات، به حیات ماهی به وجود آب می ماند و در ضرورت طرح موضوع به تعبیر شاعر تنها می توان گفت: ( در خانه اگر کس است یک حرف بس است)، اما آنچه بهانه ای برای طرح این مهم است: برگزاری همایش روابط عمومی های برتر سازمان در آستانه روز ارتباطات و روابط عمومی است.

جایگاه روابط عمومی در ایران:

در جامعه ایران نگرش به روابط عمومی که قدمتی افزون بر 60 سال دارد ، صرفاً تبلیغاتی است که این امر باعث تحریف افکار و دور شدن روابط عمومی از رسالت اصلی خود شده است. در حال حاضر این نهاد مؤثر با نوعی مظلومیت رسانه ای و فرهنگی مواجه است. صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومی را در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، بومی کردن سرمشق های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت های جامعه، بازآفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی بدانیم در اینصورت روابط عمومی باید بتواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند و یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاه های اجرایی باشد. 

چالش های روابط عمومی در ایران

بر اساس نظریه کارشناسان این علوم، چالش های روابط عمومی در ایران را می توان در دو بخش اصلی (تشکیلات، اعتبارات، آموزش، نحوه عمل، نیروی انسانی و وجود نگرش های منفی) و فرعی (نداشتن متولی مشخص، نبود تشکل های حرفه ای کافی و نبود قانون مندی مسئولیت های استراتژیک و حرفه ای روابط عمومی) تقسیم کرد.

پیشنهادهای لازم برای توانمندی روابط عمومی سازمان ها

1) توجه جدی به افکار همه کارکنان در ایجاد حرکت، اصلاح و جریان سازی سالم بدون در نظر گرفتن امیال و رویکردهای سیاسی مخرب که متأسفانه یکی از معضلات روابط عمومی هاست.

2) ارائه مشاوره ای، روانشناسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی، مردم شناسی وغیره که این موضوع خلأ بزرگی در حوزه فعالیت بسیاری از مدیران روابط عمومی های فعلی است.

3) دفاع از جایگاه روابط عمومی در مقابل دخالت های غیرمسئولانه واحدها و افراد

4) حفاظت از حریم سازمان در مقابل جوسازی ها، خلاف گویی ها، دروغ پردازی ها، تهدیدها.

5) کمک در جذب استعدادهای درخشان کارکنان یا به عبارتی ایجاد بستری مناسب در جهت بالندگی اندیشه کارکنان

6) تقویت ارزش ها و ویژگی های مطلوب انسانی

7) معرفی الگوهای آموزشی مناسب درون سازمانی و برون سازمانی

8) سازماندهی خبری سازمان (تلاش برای اطلاع یابی و اطلاع رسانی به موقع با روش ها و ابزارهای ارتباطی)

9) تدوین نظام ارتباطی منسجم و تبلیغی شفاف و روشن

10) تغییر نگرش مسئولان نسبت به نقش روابط عمومی و جایگاه و اهمیت آن

11) همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها

12) تآکید هماهنگ بر بهبود روابط درون سازمانی و برون سازمانی

 alt

13) انعکاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف

14) برگزاری جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه یا فصلی

15) تهیه مقاله های علمی در حوزه فعالیت های سازمان و نشر آن در رسانه های گروهی

16) انعکاس تجربه های موفق کارکنان سازمان

17) چاپ بروشور پیام های آموزشی، پژوهشی و دیگر فرآورده های سازمانی

18) تهیه فیلم برای معرفی سازمان

19) ایجاد برنامه نظام مند همدردی با خانواده های سازمان

20) تهیه و تنظیم منشور اخلاقی روابط عمومی سازمان

21) وجود مراکز آموزشی با محیط عملی و کاربردی روابط عمومی

22) ارائه آموزش کوتاه مدت به طور مستمر برای کارکنان روابط عمومی ها

23) ایجاد نهادهای حرفه ای و تخصصی اثرگذار بر حوزه روابط عمومی

24) حمایت مدیریت سازمان ها از روابط عمومی

25) انتشار مجلات تخصصی متعدد در حوزه روابط عمومی

26) حذف کارهای زائد و موازی از وظایف روابط عمومی

alt

  نتیجه گیری

کیفیت ارتباط بین سازمان و عموم افرادی که با آن سر و کار دارند، عامل اساسی در تحقق اهداف سازمان و ارتقاء جایگاه آن است. بر این اساس، سازمان را مرزهایش تعریف نمی کنند، بلکه سازمان توسط شبکه ذینفعان و مخاطبانش تعریف می شود. سرمایه اجتماعی ، کلید موفقیت روابط عمومی و یک سازمان در این پیوند دوسویه بین مخاطبان و سازمان هاست. تلاش برای شکل دهی به مجموعه ای هماهنگ که بتواند سازمان را به اهداف خود برساند از وظایف عمده روابط عمومی است. این هماهنگی می بایست بتواند در سطوح مختلف سازمان، در درون هر زیر سیستم، در تعامل میان زیر سیستم ها با یکدیگر، در تعامل  سیستم ها با سیستم هایی که محیط آنها را تشکیل می دهند بطور موفقیت آمیزی برقرار شود. تنها در این شرایط است که می توان به شکل گیری یک کل واحد که از عهده ی انتظارات و اهداف گوناگون سازمان در جهت ارتقاء تعالی جایگاه آن برآید، امیدوار بود.


سیدعبدالرسول رجایی فر مدیر روابط عمومی صداوسیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد