اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | شنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

خلاقیت و نوآوری در برنامه‌های نوروزی شبکه‌های استانی - صفحه محتوایی خبر

 

 

مشاهده خبر

خلاقیت و نوآوری در برنامه‌های نوروزی شبکه‌های استانی

خلاقیت و نوآوری در برنامه‌های نوروزی شبکه‌های استانی

 

نوروز فصل شکفتن و زایش دوباره طبیعت است. در این میان رسانه ملی و شبکه‌های استانی صداوسیما و همین‌طور شبکه شما برای همراهی با خلقت الهی و تولد دوباره طبیعت دست به کار شدند و با بهره‌گیری از راهبردهای معاون امور استان‌ها برنامه‌های متنوع، متفاوت و متعددی را طراحی کرده و البته با وجود محدودیت‌های منابع مالی به استقبال بهار96 رفته و در 18 روز فضای نشاط و شادی را از طریق آنتن‌های مراکز استانی به مخاطبان خود در استان‌ها و سایر نقاط تقدیم کردند.
70 شبکه رادیویی و تلویزیونی استان‌ها از ظرفیت موسیقی‌های محلـی، جـاذبه‌هـای گـردشگـری، اماکـن تـاریخی، مذهبی و چهره‌های سرشنــاس استان‌ها بخوبی استفاده و با خلاقیت و نوآوری مخاطبانشان را با خود همراه کردند.
تقویت رویکرد تعاملی با مخاطبان از طریق راه‌های ارتباطی با هدف تنوع‌بخشی به برنامه‌ها و جلب توجه بیشتر به مخاطبان و همین‌طور طراحی برنامه‌هایی خارج از استودیو از مهم‌ترین برنامه‌هایی بود که برنامه‌سازان نوروزی شبکه‌های استانی در سراسر کشور به آن توجه داشتند.
استودیوگریزی و حضور هنرمندان بومی و ملی در میان مردم یکی از برنامه‌های موثر شبکه‌های استانی بود که توانست همراه با خلاقیت و نوآوری به موفقیت خوبی برسد. بدون شک فرهنگ بومی و فولکلوریک همواره نزد ایرانیان از احترام خاصی برخوردار بوده است؛ استقبال گسترده از پخش برنامه‌هایی به زبان‌ها و گویش‌های مناطق گوناگون ایران شاهدی بر این مدعاست که مردم هر منطقه و دیار بیشتر تمایل دارند به زبان و فرهنگ خود، با دنیا ارتباط داشته باشند و از دریچه همان گزاره‌های فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی، نیازهایشان را برطرف کنند.
براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، مخاطبان برنامه‌های استانی چه در بخش سیما و چه صدا در بسیاری استان‌ها و در برخی بخش‌ها، بیشتر از شبکه‌های سراسری بوده یا این‌که تنه به تنه برنامه‌های مربوط به شبکه‌های ملی زده است. در واقع رسانه ملی در نوروز 96 توانست با تکیه بر ظرفیت‌های کنونی و داشته‌های خود در شبکه‌های استانی صداوسیما علاوه بر ایجاد و تقویت همدلی و همبستگی ملی، نشاط و شادابی را در جامعه گسترش دهد.
حقیقت آن است که شبکه‌های استانی با توجه به گستره کوچک‌تری که زیر پوشش دارند، اشراف خوبی نیز از نظر اطلاعات و موقعیت نسبت به همان مناطق در اختیارشان است و از این رهگذر بهتر می‌توانند زبان کسانی را که مخاطب اصلی‌شان هستند، بشناسند و برای رفع آن بکوشند؛ ضمن این‌که پرداختن به مسائل و مباحث مربوط به یک استان، مانع ارائه اطلاعاتی فراتر از نیازهای مخاطبان شده و آنها را در دریای اطلاعاتی که بعضا نیازی به آنها ندارند، غرق نمی‌کند. شبکه‌های استانی با درک همین موضوع مهم‌ترین نیازهای نوروزی مخاطبانشان را شناسایی کردند و با برنامه‌ریزی صحیح توانستند به تمام نیازهای آنها پاسخ دهند.
بدون شک این اقدام و برنامه ریزی صحیح، راهگشای نیل به اهدافی والاتر خواهد بود، زیرا تعمیق خرده‌ فرهنگ‌های بومی و اصیل ایرانی باعث همگرایی خواهد شد؛ تکامل و تعامل این خرده فرهنگ‌ها زمانی میسر می‌شود که آنها خود را در دایره امنیت و آرامش خاطری احساس کنند که زیر یک پرچم و با حفظ دستاوردهای تاریخی و سنن اصیل خود ببینند و همگی برای یک هدف مشترک در عین تقویت مبانی فرهنگی خود بکوشند.
شبکه شما نیز بر همین اساس با بهره‌مندی از مجریان توانمند و برجسته در بخش‌های مختلف با شبکه‌های استانی ارتباط گرفت تا فرهنگ ایرانی را در سراسر کشور به تصویر بکشد تا هر کدام از مجریان و هنرمندان بومی با گویشی دلنشین به معرفی شهر و دیار خود بپردازند و در قالب گزارش‌های متنوع نقاط مختلف استانشان را به مردم معرفی کنند و نشان بدهند که پذیرای همه هموطنانشان هستند.
در پایان باید اذعان کرد شبکه‌های استانی گرچه برآمده از دل مدرنیسم هستند، اما پرچمدار سنت و فرهنگ اصیل ایرانی شده اند و بهترین راهبران آیینی و فرهنگی در عصر اغتشاش مدرنیته به‌شمار می‌آیند و بدون شک پدیده نوروز 96 رسانه ملی محسوب می‌شوند.