جهش تولید | دوشنبه، ۵ آبان ۱۳۹۹

در برنامه «هدهد 21» عنوان شد - صفحه محتوایی خبر

 

 

در برنامه «هدهد 21» عنوان شد

مراکز استانی صدا و سیما پیشرو در تولیدات فضای مجازی

در برنامه «هدهد 21» عنوان شد

پنجمین قسمت برنامه تلویزیونی «هدهد 21» با حضور دو تن از داوران بیست و یکمین دوره جشنواره تولیدات مراکز به صورت زنده روی آنتن شبکه «شما» رفت.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیما، پنجمین قسمت برنامه تلویزیونی «هدهد 21» ویژه برنامه بیست و یکمین جشنواره تولیدات مراکز استانی، پنجشنبه شب با اجرای محمود گبرلو به صورت زنده از شبکه «شما» پخش شد.

در بخش نخست، محمود اکرامی مهمان برنامه بود؛ وی شاعر و پژوهشگر و یکی از داوران کمیسیون شعر و موسیقی این دوره جشنواره است.

اکرامی با اشاره به رسالت اصلی شبکه‌های استانی که پرداختن به موسیقی بومی و فولکلور است اظهار کرد: در این دوره شاهد ارائه اشعار خوبی با گویش‌ها و زبان‌های محلی بودیم.

داور جشنواره بیست و یکم مراکز استانی صدا و سیما با بیان اینکه سازگاری عمیق و دقیقی را میان این اشعار با خرده فرهنگ‌های مناطق مختلف ایران شاهد بودیم گفت: شاعرانی که در استان‌ها زندگی می‌کنند عمدتا غریب هستند و شرایط خودشان را دارند البته باید گفت هر شعری لزوما نمی‌تواند در موسیقی محلی گنجانده شود بلکه باید واجد ویژگی‌هایی برای این منظور باشد و به دیگر سخن باید گفت برخی شاعران در استان‌ها، ترانه‌سرا نیستند و نمی‌توان بر اساس شعر آنها سرود و موسیقی ساخت.

وی ادامه داد: موسیقی جوان بومی هم اکنون در برخی فرهنگسراهای تهران اجرا می‌شود ولی باید گفت ویترین موسیقی کشور ما، محلی و مقامی نیست.

اکرامی با اشاره به اینکه شهرهای ما برای افراد معلول و ناتوان ساخته نشده‌اند گفت: موسیقی ما هم همین گونه است و آنچه در کنسرت‌ها و آلبوم‌ها می‌شنویم، برای عده‌ای خاص هستند در حالیکه موسیقی مقامی و فولکلور متعلق به همه مردم ایران است.

این شاعر و پژوهشگر خاطرنشان کرد: رجعت به فرهنگ خودی را در حوزه موسیقی شاهد هستیم به طوری که در بین کردهای خراسان شمالی شاهد سرایش اشعار کرمانجی هستیم، این مسئله در شرق، غرب، شمال و جنوب ایران هم دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه شاعران به نام ما به زبان محلی خود اشعار خوبی سروده‌اند عنوان کرد: گرایش به این سمت فزونی یافته و شاعران ما به زبان مادری خود افتخار می‌کنند.

توانمندی بالای استان‌ها در تولیدات فضای مجازی

در بخش بعدی برنامه، محمد عرفانی داور بخش فضای مجازی بیست و یکمین جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما مهمان «هدهد 21» شد.

وی با اشاره به جایگاه فضای مجازی در این جشنواره عنوان کرد: از حدود دو سال قبل که تلاش شد ساختار و سازمان‌دهی ویژه‌ای در حوزه فضای مجازی برای مراکز شکل بگیرد، تولید محتوای این فضاها هم در دستور کار قرار گرفتند.

عرفانی با بیان اینکه تشکیل اداره کل فضای مجازی در معاونت امور استان‌ها نخستین گام در این زمینه بود گفت: تمام مراکز استانی صدا و سیما هم دارای معاونت فضای مجازی شده‌اند و علاوه بر انتشار تولیدات معاونت‌های دیگر، به تولید محتوا هم می‌پردازند و برای این منظور شبکه توزیع ایجاد شده است.

داور کمیسیون فضای مجازی بیست و یکمین دوره جشنواره تولیدات مراکز صدا و سیما خاطرنشان کرد: برای نخستین بار است که این حوزه به صورت کاملا مستقل وارد جشنواره شده است.

وی ادامه داد: تولید در حوزه فضای مجازی بر اساس دسته‌بندی‌های مشخص شروع شده و امسال هم در داوری‌ها، قالب‌های گوناگون نظیر پادکست، اینفوگرافیک، عکس نوشت، استاب‌موشن و موشن‌گرافیک مورد توجه قرار گرفته‌اند، قالب‌هایی که مختص فضای مجازی هستند و مردم نسبت به آنها اقبال خوبی دارند.

عرفانی با بیان اینکه پیامی که مختصات فنی، پیامی که توسط محتوا به مخاطب منتقل می‌شود و توزیع مناسب، سه شاخصه اصلی داوری‌ها در کمیسیون فضای مجازی بوده‌اند گفت: اثربخشی محتوای تولید و توزیع شده دیگر شاخصه‌ای است که در داوری‌ها لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: از منظر موضوعی (شعار سال و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی) هم شاهد معرفی آثار برتر در جشنواره بیست و یکم خواهیم بود.

عرفانی با بیان اینکه پیام‌رسان سروش و سایر پیام‌رسان‌های داخلی مورد استفاده مراکز قرار می‌گیرند افزود: در تهران هم از سامانه جام جم استفاده می‌شود، این سامانه در حال حاضر به تولید محتوا بر اساس نیازهای مخاطبان می‌پردازد و روشی که در پیش گرفته شده با خبرگزاری‌ها و سایر نهادهای حاضر در فضای مجازی متفاوت است به طوری که در کنار همه مسائل اقتضائی، مناسبت‌ها و «موضوع مسئله‌ها» هم مد نظر قرار دارند.

داور کمیسیون فضای مجازی بیست و یکمین جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما عنوان کرد: مراکز در سال نخست تولید محتوای فضای مجازی قرار دارند و منابع موجود آنها نیز اندک است با این وجود در قالب‌های گوناگون شاهد ارائه آثار قابل توجهی هستیم.

وی گفت: مراکز مختلف در زمینه محتوا و پیام هم عملکرد موفقی داشته‌اند ولی در حوزه توزیع دچار مشکلاتی هستند و ضعف‌های بیشتری دارند که البته باید منابع لازم برای آنها فراهم شود.

عرفانی با اشاره به عملکرد خوب تولیدات فضای مجازی برخی استان‌ها از جمله چهارمحال و بختیاری، کیش و فارس تصریح کرد: کارهایی که امتیاز خوبی گرفتند از ویژگی‌های هنری و بصری خوبی برخوردار بودند و می‌تواند گفت آثار برتر، هم از نظر پیام و هم تکنیک واجد این رتبه‌ها هستند.

داور کمیسیون فضای مجازی بیست و یکمین دوره جشنواره تولیدات مراکز استانی افزود: هدف‌گزاری اصلی در این حوزه، استفاده از تولیدات کاربران یعنی مخاطبان رسانه ملی است.

جشنواره تولیدات مراکز فرصت مناسبی برای کشف استعدادهاست

اسماعیل فلاح‌پور کارگردان سینما و تلویزیون دیگر مهمان «هدهد 21» بود؛ وی با اشاره به تجربه همکاری خود با مراکز استانی صدا و سیما اظهار کرد: تمرکز سرمایه و نفرات حرفه‌ای در تهران، یکی از دلایل اصلی ضعف در تولیدات استانی است ولی باید گفت وظیفه تلویزیون است که این امکانات را در سطح کشور توزیع کند و از قصه‌ها، سنت‌ها و فرهنگ فولکلور چهارگوشه ایران استفاده کند زیرا مخاطبان از فضاهای آپارتمانی خسته شده‌اند و نیازمند قصه‌ها و فضاهای جدید هستند.

وی افزود: تمرکززدایی سیاستی است که همواره وجود داشته ولی هنوز به طور کامل و جامع شاهد اجرای آن نبوده‌ایم البته مراکز استانی هم باید عزم خود را برای ارتقا کمی و کیفی جزم کنند و وارد حیطه حرفه‌ای تولید شوند.

فلاح‌پور خاطرنشان کرد: جشنواره تولیدات مراکز فرصتی مناسب برای تحقق این مسئله است، استعدادهای فراوانی در استان‌ها هستند که در این جشنواره دیده می‌شوند و البته باید مورد حمایت جدی قرار بگیرند.

ارتباط با صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری بخش دیگری از این برنامه بود.