حمایت از کالای ایرانی | شنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۷

در نخستین دوره آموزشی فضای مجازی صداوسیما مطرح شد - صفحه محتوایی خبر

 

 

مشاهده خبر

در نخستین دوره آموزشی فضای مجازی صداوسیما مطرح شد

ماموریت ویژه برای لشگر سایبری رسانه ملی

در نخستین دوره آموزشی فضای مجازی صداوسیما مطرح شد

معاون امور استان های رسانه ملی گفت: کارکنان فضای سایبری سازمان صداوسیما باید هوشمندانه این فضا را رصد و نقاب های رنگین را از چهره دشمنان قسم خورده ملت بزرگ ایران بردارند.
به گزارش روابط عمومی معاونت امور استان ها، دكتر علی دارابی معاون امور استانهای رسانه ملی در نخستین دوره آموزش تخصصی مديران ومعاونان فضای مجازی مراکز استانها گفت: فضای مجازی حقیقت دنیای امروز را تشکیل می‌دهد و شاید این جمله در ابتدا، تناقض داشته باشد اما واقع امر آن است که بسیاری از سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزانی که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند، فضای مجازی را بهترین بستر برای پیشبرد اهداف خود بر برگزیده‌اند و این دنیای به ظاهر مجازی را، ابزاری برای تحقق خواسته‌هایشان در جهان واقعی می‌دانند.
وی در توضیح مطلب یاد شده ادامه داد: در چنین شرایطی ارائه آموزش‌های لازم به جامعه برای حضور فعال و پویا در فضای مجازی ضروری می‌نمایاند، حضوری همراه با عدم تاثیرپذیری از القائات مخرب که این امر به نوبه خود نیازمند آگاهی و پیش‌زمینه‌های لازم است، دانایی آمیخته با توانمندی راهبردی، در راستای شناخت حق از باطل و قدرت تمایز میان آنچه حقیقت دارد و آنچه حقیقی جلوه مى كند.
معاون سازمان صداو سیما به تاثیرگذاری متقابل نظام‌های سیاسی و فضای مجازی اشاره کرد و تصريح کرد: مهم‌ترین چالش حکومت‌ها در قبال رسانه‌ها، گسترش اطلاعات از طریق فناوری‌های نوین ارتباطات است. خدماتی که نظام‌های الکترونیک اطلاع‌رسانی و در رأس آن‌ها «اینترنت» می‌دهند الزاماتی را به مباحث سیاسی تحمیل کرده است.
وی افزود: قابل انکار نیست که ایجاد فضای مجازی و هویت مجازی سبب تحولات اساسی در فرهنگ و رفتار اجتماع خواهد شد بنابر این و با توجه به ظهور رقبای رسانه ای قدرتمند چون ماهواره، اینترنت و فضای مجازی و سرعت فراوان تغییرات فناوری، صدا و سیما باید روندهای درونی (محاطی) و بیرونی (محیطی) تاثیر گذار را بازشناسی کند و با بهره‌گیری از روش‌های آینده‌پژوهی، ضمن ترسیم چشم‌اندازهای آینده، برنامه‌ریزی و جایگاهی مناسب و پیشرو برای تحقق مأموریت‌های رسانه‌ای خود ایجاد کند.
دارابی خطاب به فعالان شرکت کننده در این دوره تاکید کرد: کار در فضای مجازی با ابلاغ، دستورالعمل و کارهای اداری و رسمی جواب نمی‌دهد بلکه نیازمند نیروهای خلاق، شجاع، جسور، با انگیزه و با اراده‌ای هستیم که با استفاده از راه‌های میانبر بر فضای مجازی و محیط آن اشراف داشته باشند.
وی در ادامه خاطر نشان كرد: معاونین فضای مجازی در مراکز با اتکاء به قابلیت‌های هر استان و توجه به تولیدات مردمی و کاربر ساخته، نهضت تولید چابک و توزیع گسترده را آغاز نمايند؛ برای این منظور هیچ تولیدی در شرایط کنونی نباید انجام شود مگر آنکه همه جوانب موضوع از مرحله ایده تا انتشار (ایده تا دیده) در فضای مجازی وجود داشته باشد همچنین از رویکرد مکمل رسانه در فضای مجازی نباید غافل شد به عبارتی تولیدات فاخر و گلچین برنامه‌های آنتن سیما و صدا در فضای مجازی منتشر شود همچنین همه رده‌های مدیریتی و کارشناسی مراکز باید در دوره دوره‌های سواد رسانه‌ای و مهارت آموزی عملیات تولید و انتشار شرکت کنند و دانش و توانمندی خود را ارتقاء دهند.
دارابی همچنین در جمع فعالان، کارشناسان و مدیران فضای مجازی در بخش دیگری از سخنرانی خود فضای سایبری در کشور را عرصه واقعی میدان نبرد دشمن با ملت بزرگ ایران دانست و گفت: جوانان و نوجوانان ما به دلیل نداشتن اطلاعات تاریخی درباره حکومیت های استکباری و اربابان حلقه به گوششان اعم از رضا شاه و محمدرضا پهلوی به دام سندسازی های جعلی و تطهیر ناحق درباره چهره نظام شاهنشاهی افتاده اند .
دارابی از لشکر سایبری رسانه ملی خواست در آستانه چهل سالگی پیروزی انقلاب با قدرت و هم افزایی کامل در میدان جنگ نرم بیش از پیش حضور یابند و بر اساس کتب و منابع تاریخی مستند، چهره واقعی و مفسد رژیم شاهنشاهی را به مردم نشان دهند.
وی همچنین از کارشناسان این حوزه خواست درجهت ارتقاء سواد رسانه ای مردم تلاش کنند تا دشمن نتواند از این خلا استفاده و مطالب غیر واقع و ناحق را به عنوان خورد مردم دهد.
مدیرکل فضای مجازی معاونت امور استان های سازمان صداوسیما نیز در این مراسم گفت: نزدیک به ۶۰ میلیون نفر و بیش از ۷۰ درصد از مردم ایران در فضای سایبری حضور دارند و مباحث و مفاهیم مختلفی مانند رسانه های تعاملی، شبکه های اجتماعی ، دیتا ماینینگ و داده کاوی، استارتاپ ها و اینترنت اشیا پدید آمدند که بسیاری از آن ها بخشی از زندگی روزمره مردم شده اند و بخشی بزودی وارد زندگی ها می شوند این درحالیست که ۱۵ سال پیش میزان کاربران اینترنت کمتر از ۴ میلیون نفر بود و عموما قشر مشخصی از مردم از آن استفاده می کردند.
حمیدرضا زندی ادامه داد: قبل از این رسانه ملی بعنوان مرجع رسانه جمعی در کشور مطرح بود که در این سال ها این موضوع نیز در حال تغییر است و بسیاری از مردم اخبار را از فضای مجازی و صفحات و کانال های شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها پیگیری می کنند.
به گفته وی میزان مشاهده فیلم و محتوای ویدیویی از تلویزیون های اینترنتی یا همان IPTV ها بسرعت در حال رشد است و حوزه تاثیر گذاری بر افکار عمومی٬ ذائقه سازی و هدایت جریان عمومی تفکر جامعه از طریق فضای سایبری در حال افزایش چشمگیریست.
مدیرکل فضای مجازی معاونت امور استان های سازمان صداوسیما در ادامه به تفاوت فاحش هزینه های راه اندازی و اداره یه رسانه در گذشته نه چندان دور و حال حاضر اشاره ای کرد و گفت:قبل از این لازم بود که میلیاردها تومان هزینه شود تا یک رسانه با جامعه مخاطب مناسبی شکل بگیرد؛ در حالی که امروز یک جوان بدون هیچ تریبون و هیچ حمایت رسمی در یک صفحه اینستاگرامی خود چند صد هزار مخاطب دارد و علاوه بر تاثیرگذاری در معادلات اجتماعی از همان صفحه ماهیانه میلیون ها تومان درآمد زایی می کند.
زندی برخی از مشکلات موجود در فضای سایبری کشور را ناشی از جدی نگرفتن و نبود حساسیت مسئولان نسبت به این فضا در سالهای گذشته دانست و گفت: کلمه «فضای سایبری» یا Cyber Space به معنای فضایی است که در آن اندیشه ها با یکدیگر مواجه می شوند و یک اندیشه بر دیگر پیروز می شودکه متاسفانه این کلمه در زبان فارسی به «فضای مجازی» یا فضایی که مجازی است و واقعی نیست ترجمه و باعث شد مسئولان تا سال ها به اتفاقات و رویدادهای داخل این فضا حساسیت نشان ندهند.
مدیرکل فضای مجازی امور استانها افزود : به دلیل نبود اینگونه حساسیت ها و جدی نگرفتن این فضا تا سال ها فرهنگ غربی از این طریق بطور ۲۴ ساعته و بدون هیچ نظارتی بر ذهن جوانان تزریق و باعث تغییر سبک زندگی بسیاری از جوانان شد؛ مواردی مانند ازدواج های سفید،چالش های جنسی،تضعیف جایگاه زن ایرانی و تغییر اعتقادات مردم و... از این قبیل تغییرات است که باعث افزایش آمار طلاق،افسردگی،خودکشی ها مانند خودکشی های حاصل از بازی نهنگ آبی و ایجاد یاس و ناامیدی در جوانان شده است.
وی خطاب به معاونین و کارشناسان این حوزه در استانها مبحث «سواد فضای مجازی» را بعنوان یک ضرورت و پیش نیاز اعلام کرد و از آنان خواست مواردی مانند نحوه محافظت از حریم خصوصی ، صیانت از کاربران در فضای سایبری،ضرورت وجود شبکه ملی اطلاعات و فرهنگ سازی نحوه استفاده از ظرفیت های این فضا را آموزش داده و اطلاع رسانی کنند چرا که این موضوع در کشورهای دیگر بعنوان یک مهارت به کودکان و همچنین والدین با سرفصل های مرتبط و محتوای مناسب آموزش داده می شود.
زندی در ادامه به ۲ مبحث مهم تولید و انتشار در این فضا اشاره و همچنین تفاوت ماهیت فضای برودکست و برودبند را متذکر شد و گفت: در بحث تولید محتوا نکته مهم سازگار نمودن پرداخت آن با مخاطب فضای سایبری و سفارشی سازی است و در خصوص انتشار هم انحصار از صدا وسیما گرفته شده و پیام رسان ها ، شبکه های اجتماعی و تلوزیون های اینترنتی پا به میدان گذاشته اند.
وی صفحات مکمل برنامه های تلویزیونی٫ ایجاد کانال های مستقل جذاب٫ تولید محتواهای اینترنتی وایجاد بستر تلویزیون های اینترنتی را از اقدامات رسانه ملی برای حفظ قدرت اثر گذاری و خدمات رسانی به مخاطبان دانست و افزود:فضای سایبری نسبت به دیگر رسانه ها مزیت هایی دارد که شامل سهولت در دسترسی ،قیمت ارزان ،انتخاب زمان مشاهده محتوا به اختیار کاربر ، سرعت بسیار بالای انتشار ، عدم وجود مرزبندی برای جامعه مخاطب ، امکان تعامل کاربر ، ایفای نقش بعنوان تولید کننده و مصرف کننده محتوا توسط کاربر بصورت همزمان و عدم نیاز به زیرساخت های هزینه بردار است که باعث می شود به سرعت جامعه مخاطب و کاربران خود را افزایش دهد و در صورتی که از این مزیت ها استفاده کنیم می توانیم از این فضا بعنوان یک فرصت بهره برداری کنیم اما در غیر اینصورت مطئنا آسیب پذیر و منفعل می شویم که نمونه این انفعال در سال های گذشته بوضوح در حوزه های فرهنگی٫ اجتماعی وسیاسی کاملا مشهود است.
مدیرکل فضای مجازی معاونت امور استان های رسانه ملی در پایان خطاب به لشکر تحت امر خود گفت :فعالیت در این فضا نیاز به کار شبانه روزی دارد و در یک کلام مبارزه مرد میخواهد نه انسان بیکار.همانطور که در دوران جنگ مسلحانه و به تعبیری "جنگ سخت" مردانی حضور یافتند که خانواده داشتند،درس و دانشگاه داشتند،کار و زندگی داشتند،بیکار نبودند، ولی بزرگترین کارشان شد دفاع از اسلام و انقلاب و از همه چیز خود گذشتند و ایثار کردند ، اکنون نیز در میدان "جنگ نرم" باید اینگونه حضور یافت. »
نخستین کارگاه تخصصی فضای سایبری سازمان صدا و سیما با حضور اساتید برجسته ۱۱ تا ۱۵ آذر ماه در مجتمع آموزشی زیباکنار برگزار شد که ارتقاء سطح دانش و مهارت آموزی بیش از بیش معاونان، کارشناسان، برنامه سازان و فعالان فضای سایبری برای تولید محصولات رسانه ای جذاب مبتنی بر نیاز مخاطب، شبکه سازی و توزیع محتوا، آموزش سواد رسانه به صورت تخصصی و کارگاهی ، تولید محتوای خلاقانه، سریع و اثر بخش در استان‌ها ، آموزش تولید به روز و کیفی با قالب های جذاب و مخاطب پسند و بررسی موضوع سواد رسانه ای و مجازی مخاطبان با ارائه راهکارهای ارتقا و آگاه سازی خانواده ها در کنار بررسی جریان های فعال فکری، فرهنگی و اجتماعی جامعه از جمله فعالیت های آموزشی این دوره بود.