جهش تولید | دوشنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۹

در کارگاه فرآیند برندینگ و تجاری سازی پویانمایی عنوان شد؛ - صفحه محتوایی خبر

 

 

در کارگاه فرآیند برندینگ و تجاری سازی پویانمایی عنوان شد؛

محمدمعین صمدی: انیمیشن صنعتی است که باید جدی گرفته شود

در کارگاه فرآیند برندینگ و تجاری سازی پویانمایی عنوان شد؛

محمد معین صمدی کارگردان و مدرس انیمیشن در کارگاه فرآیند برندینگ و تجاری سازی پویانمایی از دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه های عروسکی تلویزیونی با اشاره به این که انیمیشن صنعتی است که باید جدی گرفته شود، ابراز امیدواری کرد روزی ایران، شبیه هند که در این زمینه تلاش می کند، در کنار نام کشوری مثل کره قرار بگیرد.  

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه های عروسکی تلویزیونی ایران، کارگاه فرآیند برندینگ و تجاری سازی پویانمایی این جشنواره صبح امروز(چهارشنبه 19 تیر) در سالن شماره 3 محل برگزاری دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه های عروسکی تلویزیونی در کرمانشاه برگزار شد

محمد معین صمدی کارگردان انیمیشن در کارگاه فرآیند برندینگ و تجاری سازی پویانمایی عنوان کرد: انیمیشن هایی نظیر مولان، علاء الدین و... از جمله مهم ترین آثار بزرگترین کمپانی انیمیشن دنیا یعنی والت دیزنی هستند که تنها در سال 2018 ، 51 میلیارد دلار درآمد داشته است. همچنین انیمیشن های والت دیزنی از جمله اخلاقی ترین آثاری هستند که در این حوزه ساخته می شوند و بدین ترتیب اعتماد خانواده ها را جلب کرده اند.

وی افزود: این فیلم ها به هیچ وجه مروج خشونت نیستند و صحنه های جنسی در آن ها دیده نمی شود. دیزنی لند در دنیا 6 شعبه دارد و 13.6 میلیارد دلار به طور سالانه و 6.2 میلیون دلار درآمد به طور روزانه از این شعب به دست می آورد .

این کارگردان بیان کرد: انیمیشن امروز یک صنعت است و صنعت به دلیل سرمایه گذاری صورت گرفته باید بتواند سودآوری داشته باشد. والت دیزنی برای ذائقه سازی مخاطبان برنامه ریزی می کند و برای مثال اگر قرار است فیلمی درباره سفینه فضایی به بازار عرضه کند، همزمان برای تولید و عرضه محصولات مشابه نیز برنامه ریزی می کند

وی با اشاره به یک مصداق موفق در زمینه برندینگ گفت: بعد از آن که عروسک هیمن بعد از انیمیشن جنگ ستارگان تولید می شود، یک سریال تلویزیونی 130 قسمتی از آن ساخته می شود و سال 1988، فیلم سینمایی از این کاراکتر ساخته می شود و روند برعکسی را در پیش می گیرد. از این نظر به جای این که ابتدا آثار تلویزیونی و سینمایی منجر به فروش عروسک ها یا کاراکتر شود، عروسک ها در بازار ابتدا به فروش قابل توجهی دست می یابند

وی با بیان این که کار سفارشی لزوما بد و بی کیفیت نیست، توضیح داد: در کار سفارشی، سفارش دهنده و ویژگی های سفارش اهمیت زیادی دارد. در تلویزیون و سینمای ایران، سفارش گیرنده ها معمولا از همکاری رضایت دارند. زیرا پول خود را دریافت می کنند اما باید در نظر داشت سفارش گیرندگان واقعی مردمی هستند که متاسفانه از بازار انیمیشن خرید نمی کنند. بنابراین ما یا قرار است بازار را حفظ کنیم و مدیران می توانند جریان عرضه و تقاضای انیمیشن را مدیریت کنند

صمدی با اشاره به شکل گیری کاراکتر پاپای(ملوان زبل) گفت: بعد از رکورد نسبی در آمریکا در دهه 1930 و کشفی علمی مبنی بر این که در هر 100 گرم اسفناج، 3.5 میلی گرم آهن وجود دارد، کاراکتر پاپای در یکی از انیمیشن های آمریکایی که اتفاقا کاراکتر چندان تاثیرگذاری هم نبوده است، به طور مستقل در انیمیشن ملوان زبل استفاده می شود. در سال 1935 تاثیر این انیمیشن باعث می شود اسفناج به عنوان سومین خوراکی مورد مصرف مردم شناخته شود. این تاثیر تا سال 2019 نیز حفظ شده است و ملوان زبل به عنوان 20 انیمیشن محبوب دنیا هنوز هم شناخته می شود

وی در پایان عنوان کرد: انیمیشن صنعتی است که باید جدی گرفته شود. به فعالان و توانمندان این حوزه اعتماد کرد و بر برگشت مالی آن نیز امیدوار بود تا روزی ایران، شبیه هند که در این زمینه تلاش می کند، در کنار نام کشوری مثل کره قرار بگیرد.  

دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه های عروسکی تلویزیونی ایران 18 تا 20 تیر ماه در کرمانشاه برگزار شد.