جهش تولید | جمعه، ۲ آبان ۱۳۹۹

دکتر دارابی: شبکه های استانی خود را مشابه شبکه های سراسری نکنند - صفحه محتوایی خبر

 

 

دکتر دارابی: شبکه های استانی خود را مشابه شبکه های سراسری نکنند

دکتر دارابی: شبکه های استانی خود را مشابه شبکه های سراسری نکنند

 

معاون امور استان‌های رسانه ملی گفت: شبکه‌های استانی باید معرف هویت فرهنگی و تاریخی مردم آن استان باشند چرا که قرار نیست شبکه‌های استانی مشابه شبکه‌های سراسری شوند.
به گزارش روابط عمومی معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیما، دکتر علی دارابی در جلسه کمیسیون سیمای بیست و یکمین دوره جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما که به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری در حال برگزاری است اظهار کرد: کنداکتور یا همان چیدمان برنامه‌ها و تنظیم ساعت و زمان پخش آنها را باید مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین مولفه مخاطب محوری بر پایه میل، مصلحت، نیاز، زمان، مکان، سن و جنس قلمداد کرد.
وی افزود: ساعات طلایی (پیک مخاطب) را باید در ایام هفته به صورت صبحگاهی، ظهرگاهی، عصرگاهی و شبانگاهی از هم تفکیک کر و علاوه بر این چیدمان برنامه‌ها بر اساس جدول پخش شبکه‌های استانی، شبکه شما و سراسری برنامه‌ریزی شود.
معاون امور استان‌های صدا و سیما با تاکید بر تولید و پخش تیزر و آنونس و آرم استیشن برای برنامه‌های مختلف عنوان کرد: زیرنویس خود یک رسانه مستقل است و باید به خوبی از این ظرفیت استفاده شود.
وی ادامه داد: نگاه سوپرمارکتی همه چیز و هیچ چیز را در چیدمان باید کنار گذاشت، کنداکتور باید برخوردار از منظومه فکری باشد ضمن اینکه نکته مهم و اساسی در چیدمان برنامه‌ها تهیه نقشه هوایی از برنامه است یعنی سیمای استان‌ها باید ببینند جای چه برنامه‌هایی در کنداکتور خالی است.
دارابی ورزش، معارف، خانواده، کودک، خردسال، نوجوان، جوان، سلامت، زنان، هنر، فرهنگ، ادبیات را تکمیل کننده پازل برنامه‌ای در سیمای مراکز دانست و گفت: دین، اخلاق، امید و آگاهی، چهار مولفه‌ای هستند که رهبر معظم انقلاب از رسانه ملی مطالبه کرده‌اند و این چهار شاخصه باید در برنامه‌ها مد نظر قرار بگیرند.
معاون امور استان‌های صدا و سیما در ادامه به حوزه فنی و تولید اشاره کرد و افزود: تولید و فنی کاملاً معرف میزان تخصصی بودن همکاران یک مرکز و کار بلد بودن آنهاست؛ پرستیژ و هویت شبکه در گرو قاب‌بندی، نوع تصویربرداری، جلوه‌های ویژه، غنای بصری، گرافیک جذاب، فونت و نگارش زیبا، لوگو و در یک کلمه "هویت بصری و تصویری شبکه" در گرو رعایت این مولفه‌هاست.
وی از مدیران و معاونان سیمای مراکز خواست حوزه تولید و فنی را در اولویت آموزشی، انتقال تجربه، شرکت در سمینارها و جشنواره‌های داخلی و خارجی قرار دهند و ادامه داد: این مسئله باید به صورت جدی پیگیری شود.
دارابی مجریان را نگین انگشتری در رسانه توصیف و خاطرنشان کرد: مجریان و گزارشگران را مورد توجه قرار دهیم، هم پشتیبانی مادی و معنوی و مطالعاتی مستمر از آنان داشته باشید و هم از نظر آموزش و ارتقاء دانش، مهارت آنان را در اولویت قرار دهیم ضمن اینکه خود مجریان در صیانت از خود و حوزه تخصصی خودشان باید بیش از همه مراقبت کنند.
معاون امور استان‌های صدا و سیما با اشاره به مزیت‌های شبکه‌های استانی گفت: شبکه‌های استانی یعنی زبان، لباس، گویش، آداب و رسوم، فرهنگ، هنر، آئین، مناسک، شادی‌ها و غم‌های مردم یک استان که هویت تعریف شده‌ای دارند.
وی تصریح کرد: شبکه‌های استانی باید معرف هویت فرهنگی و تاریخی مردم آن استان باشند و مردم هر استان خودشان را در آن ببینند، قرار نیست شبکه‌های استانی مشابه شبکه‌های سراسری شوند همانطور که قرار نیست شبکه های سراسری به شبکه‌های بیرونی مبدل شوند.
دارابی افزود: اینکه گفته می‌شود باید جهانی فکر کرد، ملی ساخت اشتباه نشود که مراد این باشد که شبکه‌های استانی تکرار شبکه‌های سراسری باشند، معنای این سخن آنست که باید تولیدات ما در مقیاسی جهانی باشد البته برگرفته از فرهنگ ملی خودمان.
معاون امور استان‌های صدا و سیما با بیان اینکه کپی برداری از شبکه‌های سراسری آسیب‌های فراوانی دارد گفت: خروجی اینگونه برنامه‌ها، پیام آن برای رسانه در حوزه سبک زندگی اسلامی- ایرانی و الگوسازی برای جوانان چیست؟
وی با طرح این پرسش که این سلبریتی‌ها هستند که دست از سر رسانه بر نمی‌دارند یا رسانه آنها را رها نمی‌کند عنوان کرد: الگوها و اسوه‌های قهرمانان واقعی را به مردم و نسل جوان معرفی کنید، اسوه‌هایی که اشک‌ها و لبخندهای آن‌ها با غم و شادی مردم همراه است و از جنس مردم هستند.
دارابی با قدردانی از شبکه شما و سیمای استان‌ها که همکاری خوبی را در سال گذشته داشته‌اند بیان کرد: اگر شبکه شما با 70% تولید مراکز استان‌ها را در بر گیرد باید بهترین‌ها" باشد.
معاون امور استان‌های رسانه ملی خاطرنشان کرد: شبکه شما باید ضوابط و سیاست‌های تولیداتی که قابل پخش از شبکه است را تدوین و ابلاغ و براساس آن اقدام کند، اینکه صرفاً یک برنامه از یک شبکه را در کنداکتور بگذارید اسقاط تکلیف است و قابل قبول نیست.
وی جشن ها، آئین ها، مسابقات ورزشی، مناسک، سنت ها، طبیعت و جاذبه‌های توریستی استان‌ها را از مهمترین موضوعاتی دانست که باید در شبکه‌های استانی ظهور و بروز داشته باشند و افزود: شبکه شما کنداکتور ویژه برای برنامه‌های برند استان ها، بهترین تولیدات محرم و صفر و ... دفاع مقدس، چهل سالگی انقلاب، نوروز، حتی ماه مبارک رمضان سال آینده را تدارک ببیند.
دارابی با اشاره به بایسته‌های سیمای استان‌ها در زمینه‌های گوناگون از جمله آثار موسیقایی، مجریان و فضای حاکم بر حوزه سیما تصریح کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های بیرون سازمانی به خصوص حوزه هنری، جبهه فرهنگی انقلاب، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تشکل‌های غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد که در حوزه‌هایی مرتبط با سیما در استان ها کار می‌کنند در دستور کار و متن همکاری‌ها قرار بگیرند.
معاون امور استان‌های صدا و سیما با تاکید بر کشف استعدادهای هنری جوان متعهد، انقلابی و میدان دادن به آن‌ها از سوی مراکز استانی گفت: از برنامه‌های برند صیانت و آنها حمایت و تقویت کنید زیرا گاهی یک شبکه با یک یا دو برنامه می‌درخشد.
وی ادامه داد: نوآوری، خلاقیت، جذابیت و امروزی بودن در همه برنامه‌های مراکز باید مد نظر قرار بگیرند.
دارابی در پایان با اشاره به انتظاراتی که از سیمای مراکز می‌رود خاطرنشان کرد: شبکه محوری و الزامات آن، شادی و نشاط در برنامه‌ها و مجموعه‌های نمایشی، اهتمام به برنامه‌های معارفی در سیما، توجه به زبان محلی، مدیریت داشته‌ها و بهره‌گیری هنرمندانه از آرشیو، سهم جوانان از تلویزیون، سبک زندگی و تکریم والدین از جمله مهم‌ترین این انتظارات هستند.