جهش تولید | چهارشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۹

دکتر دارابی: کار در فضای مجازی با دستورالعمل های اداری امکان پذیر نیست - صفحه محتوایی خبر

 

 

دکتر دارابی: کار در فضای مجازی با دستورالعمل های اداری امکان پذیر نیست

مدیران مراکز فضای مجازی را روزانه رصد کنند

معاون امور استان‌های صدا و سیما در کمیسیون فضای مجازی بیست و یکمین جشنواره تولیدات مراکز گفت: کار در فضای مجازی با ابلاغ، دستورالعمل و کارهای اداری و رسمی جواب نمی‌دهد بلکه نیازمند نیروهای خلاق، شجاع، جسور، با انگیزه و با اراده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیما، دکتر علی دارابی در کمیسیون فضای مجازی بیست و یکمین جشنواره تولیدات مراکز استانی که در شهرکرد در حال برگزاری است اظهار کرد: در آغاز سخن از اهتمام و تلاش‌های مهندس قدیمی معاون فضای مجازی سازمان و همکارانشان، معاونان فضای مجازی استان‌ها و بطور اخص از تلاش و پشتکار و خلاقیت‌های خوب آقای زندی مدیر کل فضای مجازی معاونت و همکارانشان صمیمانه قدردانی می‌نمایم.

وی در ادامه با بیان اینکه در عمر کوتاه تشکیل معاونت کارهای بزرگی و آرزوی بزرگتری مانده است که به آن دست یابیم افزود: باید گفت گام‌های ارزشمندی در استان‌ها صورت گرفته است که نویدبخش و امیدآفرین هستند.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با اشاره به فضای مجازی به عنوان ابررسانه دوران حاضر خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی نوین و فضای مجازی که خود "ابر رسانه" هستند امروزه در عرصه ارتباطات و رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی عرصه را بر سایر رسانه‌ها تنگ کرده و در برخی از تحولات سیاسی- اجتماعی جهان نقش اول را ایفا می‌کنند.

وی عنوان کرد: ظهور و افول ایدئولوژی‌ها و فراز و فرود دولت‌ها و قدرت‌ها امروز توسط شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی به دست گرفته شده است.

دارابی با بیان اینکه قدرت فضای مجازی به گونه‌ای است که حتی "معنی و قلمرو حکمرانی" را دستخوش تغییر و دگرگونی کرده‌ است گفت: این روند تا جایی ادامه دارد که با نورافشانی بر تاریک‌خانه دولت‌های مستبد، ارتجاعی و وابسته در برخی از کشورهای آسیایی و آفریقایی آنان را مجبور به گشایش برخی عرصه های سیاسی، اجتماعی و آزادی‌ها کرده است.

معاون امور استان‌های رسانه ملی با تاکید بر اینکه تحولات حوزه فناوری رسانه‌ای سبب ایجاد دنیای ارتباطی پیچیده‌ای شده است افزود: این روند به بازنگری مفهومی در بسیاری از حوزه‌ها منجر شده به گونه‌ای که موجب ارائه نظریات و تئوری‌های جدیدی در حوزه ساختارهای قدرت و نقش رسانه‌ها شده است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف عمده ساختارهای قدرت در همه جوامع «هدایت افکار عمومی» است تصریح کرد: «جهانی شدن حوزه نفوذ رسانه‌های نوین»، نوع جدیدی از قدرت را بوجود آورده است که می‌توان آن را «نوع نامحسوس قدرت» دانست که این مهم در پرتو دو عنصر «سرعت و پیچیدگی» ممکن است.

دارابی ادامه داد: افزون بر این با افزایش دسترسی به اطلاعات و نیز افزایش سرعت انتقال اطلاعات، توانایی دولت‌های بزرگ برای ترویج دیدگاه‌های خود به افکار عمومی جهان «ویژگی اصلی دیپلماسی» شده، بُعد «عمومی» در عصر اطلاعات، به درگیر شدن مستقیم حکومت‌ها با بدنه جوامع منجر شده است و از درون جامعه با ایجاد پایگاه‌های اجتماعی اهداف مدنظر قدرت‌های بزرگ پیگیری می‌شود.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با اشاره به اینکه در دنیای پیش رو، دسترسی به دیپلماسی موثر، بستگی به توان بسیج اکثریت افکار مردم به ویژه مخاطبان بین‌المللی دارد خاطرنشان کرد: دلیل این امر آن است که در جوامع کنونی، مردم اساساً از طریق رسانه‌ها اطلاعات کسب می‌کنند و عقیده سیاسی خود را شکل می‌دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به گسترش اطلاعات از طریق فناوری‌های نوین ارتباطی به عنوان مهم‌ترین چالش حکومت‌ها در قبال رسانه‌ها پرداخت و افزود: خدماتی که نظام‌های الکترونیک اطلاع‌رسانی و در رأس آنها «اینترنت» ارائه می‌دهند الزاماتی را به مباحث سیاسی تحمیل کرده و در عین حال دسترسی آزاد، هزینه کم، سرعت و گسترش اطلاعات، انعکاس رویدادها، تغییرها و تبلیغات، مفهوم حاکمیت دولت‌ها و مدیریت افکار عمومی را به چالش خواهد کشید.

دارابی گفت: در این فضا مرزهای ژئوپلیتیک به تدریج اهمیت پیشین خود را از دست می‌دهند و «ژئوکالچرها» جای آن ها را می‌گیرند؛ ژئوکالچر یا ژئوپلتیک فرهنگی فرآیند پیچیده‌ای از تعاملات قدرت، فرهنگ و محیط جغرافیایی است که طی آن فرهنگ همچون سایر پدیده‌های نظام اجتماعی همواره در حال شکل‌گیری، تکامل، آمیزش و جابجایی در جریان زمان و در بستر محیط جغرافیایی کره زمین‌ هستند.

معاون امور استان‌های صدا و سیما فضای مجازی و هویت مجازی را یکی از عوامل تحولات اساسی در فرهنگ و رفتار اجتماع دانست و تصریح کرد: در فضای پیش رو و در آینده جهان رسانه تصویر همچنان نقش اول را ایفا می‌کند و مزیت و برتری یافتن شبکه‌های اجتماعی با اتکاء به همین مزیت تصویر است که بر «متون و نوشته‌ها» غلبه دارد و در باورپذیری مخاطبان همین مزیت است که کارآمد است.

وی با بیان اینکه در سالیان اخیر، ورود سریع رسانه‌های نوین و پذیرفتن مردم به سبب ویژگی‌هایی نظیر چند رسانه‌ای شدن، سیال و آنی بودن، شخصی، فرامکانی و فرا زمانی بودن، مخاطراتی را به وجود آورده است عنوان کرد: با توجه به ظهور رقبای رسانه‌ای قدرتمند مانند ماهواره، اینترنت و فضای مجازی و سرعت فراوان تغییرات فناوری، صدا و سیما باید روندهای درونی (محاطی) و بیرونی (محیطی) تاثیرگذار را بازشناسی کند و با بهره‌گیری از روش‌های آینده‌پژوهی، ضمن ترسیم چشم‌اندازهای آینده، برنامه‌ریزی و جایگاهی مناسب و پیشرو برای تحقق مأموریت‌های رسانه‌ای خود ایجاد کند.

دارابی با تاکید بر اینکه باید فضای مجازی را به رسمیت بشناسیم افزود: بدانیم که با رقیب جدید، جوان و با قدرتی روبرو هستیم و بودن خود را در رقابت سازنده با آن تعریف کنیم، در چنین فضای رقابتی است که رسانه می‌تواند مرجعیت یابد، اعتماد عمومی را جلب و بر سایر رسانه‌ها غلبه کند.

وی تصریح کرد: باید از طریق بالا بردن سواد رسانه‌ای، به اهداف خود دست یابیم این در شرایطی است که سازمان صدا و سیما مصمم شده در کنار حوزه برودکست، به حوزه برودبند و تاثیرات شگرف آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

دارابی با اشاره به ملاحظات و بایسته‌های فضای مجازی افزود: کار در فضای مجازی با ابلاغ، دستورالعمل و کارهای اداری و رسمی جواب نمی‌دهد. نیروهای خلاق، شجاع، جسور، با انگیزه و با اراده می‌خواهد که با استفاده از راه‌های میانبر بر فضای مجازی و محیط آن اشراف داشته باشند.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما ادامه داد:     نیروهایی که در فضای مجازی کار می‌کنند باید قدرت تشخیص، تحلیل، تفسیر رخدادها را داشته باشند و با بهره‌گیری از عنصر سرعت، صحت ، دقت با ابتکار عمل فضای گفتمان جامعه را بدست بگیرند ؛ امیدواریم معاونین فضای مجازی در مراکز با اتکاء به قابلیت‌های هر استان و توجه به تولیدات مردمی و کاربر ساخته، نهضت تولید چابک و توزیع گسترده را آغاز و انتظار رئیس سازمان یعنی «احراز رتبه نخست فضای مجازی در هر استان از آن صدا و سیما» را محقق کند.

وی با تاکید بر اینکه همه استان‌ها باید در یک رویکرد همگرا و هم افزا یک شبکه توزیع را برای مدیریت جریانی محتوا آغاز کنند خاطرنشان کرد: لازم است از موضع انفعال خبری در فضای مجازی خارج شویم و از سوی دیگر تولید باید از یک منظومه فکری منسجم و هدفمند برخوردار باشد تا بتواند جریان ساز و تاثیرگذار باشند.

دارابی با بیان اینکه هیچ تولیدی در شرایط کنونی نباید انجام شود مگر آنکه همه جوانب موضوع از مرحله ایده تا انتشار (ایده تا دیده) در فضای مجازی وجود داشته باشد گفت: توجه به آینده‌پژوهی در تولیدات فضای مجازی بسیار مهم است و سبب می‌شود با تولیدات معنادار و هدفمند رسالت خود را به خوبی ایفا کنیم.

معاون امور استان‌های رسانه ملی افزود: همه برنامه‌های تولید شده در سایر معاونت‌های مرکز برای برنامه‌های تولیدی خود باید پیوست فضای مجازی داشته باشند همچنین از رویکرد مکمل رسانه در فضای مجازی غافل نشوید.

وی تصریح کرد: مدیران مراکز باید به کمک معاون فضای مجازی و امکانات سیما، صدا و خبر بسیج شوند و از همه امکانات مرکز استفاده کنند چرا که بضاعت سازمان آنقدر نیست که برای معاون فضای مجازی مرکز هم مانند سیما یا صدا استودیو بسازد و باکس مونتاژ بخرد.

دارابی با بیان اینکه آرشیو مرکز باید به آثار تولیدی سال‌های گذشته اشراف داشته باشد و قطعات مناسب را باز تولید و در فضای مجازی منتشر کند گفت: البته باید آثاری بازیابی شوند که برای مخاطب، جذاب باشد و تعداد بازدید را بالا ببرد.

معاون امور استان‌های صدا و سیما از معاونین فضای مجازی مراکز خواست همه آثار تولید شده واحدهای دیگر را با هماهنگی آرشیو، برای انتشار در فضای مجازی مدیریت کنند و در ادامه افزود: بازار محتوا بعنوان ویترین تولیدات رسانه می‌تواند به عنوان بازوی انتشار و توزیع عمل کند، همچنین در بازار محتوا حقوق معنوی آثار نیز با تدوین قوانین خاص، محفوظ خواهد بود.

وی با بیان اینکه مدیران کل مراکز باید وضعیت فضای مجازی استان‌ها را مستمراً رصد کنند و حتی روزانه از معاون فضای مجازی بخواهند به آن‌ها گزارش دهند ادامه داد:معاونین فضای مجازی مراکز هم باید برای عملیات تولید و توزیع دستور کار و برنامه داشته باشند و موارد مهم را به ستاد گزارش دهند

دارابی اضافه کرد: دانشگاه صدا و سیما و اداره کل آموزش سازمان آمادگی دارند این اتفاق مهم در سراسر مراکز استان‌ها انجام شود.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما گفت: در یکسال گذشته که شاهد آغاز فعالیت معاونت فضای مجازی در استان‌ها بودیم، کمبود نیروی انسانی، مشکلات اعتباری و الگو، انتقال وب سایت‌ها از برنامه‌ریزی به معاونت فضای مجازی، تصمیم‌های موردی و محدودیت در انتشار در پیام‌رسان‌های رایج و ... ما را از انجام عملیات توزیع، پویش‌ها و تولید محتوا بازنداشت اما توان بسیاری صرف این موارد شد لذا از مدیران اطلاعات و برنامه‌ریزی و فضای مجازی معاونت می‌خواهم در یک بازه زمانی مشخص خاتمه تفکیک وظایف و تقسیم کارها را اعلام کنند و با جدیت به وظایف محوله همت گمارند .

وی در پایان با بیان اینکه فرصت بس محدود و امکان خدمت در این سنگر محدودتر است گفت: کار در فضای مجازی با ابلاغ رسمی، ساعات اداری و کلیشه‌ای جوابگو نیست بلکه باید این فضا و مقتضیات حاکم بر آن را بدرستی شناخت و برابر آن عمل کرد.

دارابی تصریح کرد: سال گذشته در کمیسیون فضای مجازی مطالبات، انتظارات و اولویت‌هایی را از معاونت‌های فضای مجازی مراکز مطرح کردم، اصلاح مقررات و آئین نامه و تفکیک وظایف و تقسیم کارها، مدیریت داشته‌ها از آرشیو، شناخت محیط تولید فضای مجازی و الزامات حاکم بر آن، اهتمام بر کیفیت آثار بجای کمی‌سازی، همکاری و هم‌افزایی فضای مجازی، خبر، سیما و صدا و توجه به تولیدات چند منظوره، مزیت‌های نسبی استان‌ها و رابطه تولیدات مراکز با آن در تولید فضای مجازی، بهره‌گیری از ظرفیت جبهه فرهنگی انقلاب و سایر نیروهایی که در استان در این حوزه همکاری دارند از جمله این موارد هستند.