اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | شنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۶

دکتر علی دارابی در کمیسیون سیما:سهم برنامه‌های شاد در سیمای استان‌ها افزایش یابد - صفحه محتوایی خبر

 

 

مشاهده خبر

دکتر علی دارابی در کمیسیون سیما:سهم برنامه‌های شاد در سیمای استان‌ها افزایش یابد

سیمای استان‌ها باید بر مدار برنامه پنج‌ساله حرکت کنند

دکتر علی دارابی در کمیسیون سیما:سهم برنامه‌های شاد در سیمای استان‌ها افزایش یابد

 

معاون امور استان‌های صدا و سیما گفت: لازم است سهم برنامه‌های طنز و شاد در سیمای استان‌ها به 30 درصد و بیشتر از آن افزایش یابد.

به گزارش ستاد خبری بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها، دکتر علی دارابی در کمیسیون سیمای این دوره از جشنواره ضمن تبریک سالروز میلاد امام هادی(ع) اظهار کرد: در طول سال گذشته، تحولات چشمگیری در سیمای استان‌ها به وجود آمده است.

وی افزود: 24 ساعته شدن سیمای 19 استان، بلوک‌بندی یا قطب‌بندی استان‌ها در حوزه انیمیشن، مستند و نمایش، پیش تولید 30 سریال فاخر، برپایی همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی در مراکز مختلف، انجام مقدمات برگزاری نخستین جشنواره ملی انیمیشن ایران، نشست مجریان و گویندگان، عملیاتی شدن بخشی از مولفه‌های شبکه‌محوری از جمله تغییرات کنداکتور، استودیوگریزی و بهره‌برداری از لوکیشن‌های مختلف، برندسازی و افزایش اعتماد و رضایتمندی مخاطب و حضور پررنگ در مناسبت‌ها و تاثیرگذار بودن در مراسمی همچون اربعین، محرم و انتخابات از جمله این تغییرات هستند.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با بیان اینکه این اقدامات جای تقدیر و تشکر دارد گفت: البته باید کارهای نیمه‌کاره را با جدیت دنبال کرد و به پایان رساند ضمن اینکه حرکت بر مدار برنامه‌ریزی در سیما‌ی استان‌ها ضروری است.

وی با اشاره به حضور 50 اثر از مراکز استان‌ها در جشنواره‌های بین‌المللی طی دو سال گذشته اظهار کرد: در این بین 15 اثر موفق به کسب جایزه از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی شده‌اند.

وی افزود: با توجه به اهمیت کاری که صورت گرفته، از صاحبان این آثار و مراکز مربوطه تقدیر شده است.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما با بیان اینکه انتظار حمایت از اینگونه آثار وجود دارد گفت: توسعه کمی و کیفی تولیداتی که موفق به افتخارآفرینی در جشنواره‌های بین‌المللی می‌شوند اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: سیمای استان‌ها عملکرد موفقی طی این سال‌ها داشته‌اند به همین دلیل سهم قابل توجهی از آنتن شبکه «شما» و سایر شبکه‌های سراسری به آنها اختصاص یافته است.

دارابی با بیان اینکه حرکت سیمای استان‌ها باید بر مدار برنامه پنج‌ساله صدا و سیما باشد گفت: چشم‌انداز، اهداف کلان، راهبردها و اولویت‌های محتوایی در حوزه پیام و نیز اولویت‌های هر استان تعریف و جانمایی شده‌اند و باید مورد توجه قرار بگیرند.

معاون امور استان‌های رسانه ملی برندسازی برنامه‌ها در شبکه‌های استانی را مورد تأکید قرار داد و گفت: شبکه‌های معروف خارجی با چند برنامه برند بر سر زبان‌ها میافتند بنابراین باید برنامه های شاخص و برند را حفظ کرد و تعداد آنها را افزایش داد.

وی با بیان اینکه سیمای استان‌ها در سال گذشته شاهد افزایش تعداد مخاطب بوده‌اند خاطرنشان کرد: لازم است برنامه‌ریزی جدی برای افزایش هر چه بیشتر مخاطبان صورت بگیرد.

دارابی تصریح کرد: استان‌ها باید تولیدات خود را بر پایه مزیت‌های استانی اما با تکیه بر رقابت با شبکه‌‌های سراسری و قابلیت پخش جهانی روانه آنتن کنند.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با اشاره به نمونه‌ای از سریال‌های تاثیرگذار بر اقشار مختلف مردم عنوان کرد: کارگردان سریال دلیران تنگستان تعریف می‌کرد که فرمانده ژاندارمری وقت از مدیرعامل رادیو و تلویزیون آن زمان درخواست کرده بود سریال را بازپخش کنند زیرا تماشای آن، روحیه غیرت و سلحشوری را در جوانان و سربازان افزایش داده است، به یاد دارم که سریال «شوق پرواز» هم سبب شده بود که به گفته فرماندهان نیروی هوایی، متقاضیان ورود به این نیرو افزایش چشمگیری داشته باشند.

وی افزود: تولید در سیمای استان‌ها باید به شیوه چند رسانه‌ای باشد یعنی همزمان برای فضای مجازی هم کار اساسی صورت بگیرد به همین دلیل ارتباط میان معاونان سیما و فضای مجازی در استان‌ها باید تقویت شود.

دارابی با اشاره به سهم گسترده شادی و نشاط در تلویزیون و کمبودها در این زمینه گفت: سهم تولیدات متناسب با این حوزه باید به 30 درصد افزایش یابد، استفاده از پوشش‌های رنگی و متنوع برگرفته از فرهنگ‌های قومیتی و سرزمینی و نیز استفاده از طنز و سرگرمی‌های بومی در برنامه‌ها امری ضروری است.

معاون امور استان‌های رسانه ملی با بیان اینکه استفاده از مسابقات مختلف در مراکز و شبکه «شما» می‌تواند رنگ و بوی این شبکه‌ها را تغییر دهد عنوان کرد: آشپزی، بازیگری، مشاعره، ورزش و جُنگ‌های طنز و شاد، زمینه‌های مساعدی برای برگزاری مسابقات تلویزیونی به شمار می‌روند.

وی با تاکید بر بازنگری در برنامه‌های معارفی و دینی در مراکز استانی خاطرنشان کرد: افزایش دانش و آگاهی‌های عمومی مخاطبان و رویکرد عقلانی و باورپذیر در کنار پرهیز از پرداختن به حاشیه‌ها و مسائل غیر ضروری، راهبرد اصلی در تولید برنامه‌های معارفی به شمار می‌روند.

دارابی ادامه داد: توجه به زبان محلی در برنامه‌های مختلف هم مورد تاکید قرار دارد زیرا کارکرد زبان محلی در راستای حفظ زبان اصلی کشور یعنی فارسی قرار دارد و باید به این نکته توجه شود.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با اشاره به ضرورت تعاملی بودن برنامه‌های تلویزیونی گفت: حضور مردم در برنامه‌ها باید به صورت جدی تعریف شود و استفاده از مسابقات گوناگون یکی از راهکارهای مفید در این زمینه است.

وی تصریح کرد: مخاطب، سرمایه اصلی تلویزیون است و نباید از مسئله غافل بود.

دارابی ادامه داد: سیمای استان‌ها باید درباره انقلاب اسلامی، بیانات امام راحل و رهبر معظم انقلاب و ارزش‌‌های اسلامی و انقلابی برنامه‌های متنوعی در قالب‌های مستند، ترکیبی، گزارش، سریال و سایر ساختارهای متداول تولید و روانه آنتن کنند.

معاون امور استان‌های صدا و سیما بیان کرد: این برنامه‌ها باید همراه با فرم، شکل و تکنیک جذاب ارائه شوند؛ اکنون در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم و در این زمینه ستادهای استانی و جلسات مختلف برگزار شده اما باید دانست تنها یک سال زمان برای این منظور در اختیار داریم و نباید فرصت را از دست بدهیم.

وی به اولویت‌های برنامه‌سازی در سیمای مراکز استانی اشاره کرد و گفت: تکریم و احترام والدین، تکریم و احترام اعضای خانواده، نیکوکاری، وفاداری و ایثار، ازدواج آسان، زندگی‌های موفق، ازدیاد جمعیت و فرزندآوری، حجاب و عفاف و پاکدامنی، غیرت و حمیت ایرانی، قناعت و ساده‌زیستی و تفاهم، مدارا و خوشبختی از جمله این اولویت‌ها هستند.

دارابی آرشیو را گنجینه‌ای برای استفاده از برنامه‌های جدید دانست و تصریح کرد: تولید سریال‌ها و مجموعه‌های نمایشی بالای 50 و 100 قسمت می‌تواند منجر به جذب مخاطبان بیشتر شود.

معاون امور استان‌های صدا و سیما زیرنویس را به مثابه رسانه دوم در سیمای استان‌ها توصیف کرد و گفت: باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

وی مدیریت کنداکتور را امری ضروری در هدایت، هماهنگی و نظارت بایسته بر پخش دانست و افزود: در این زمینه باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت بگیرد تا جدول پخش شبکه‌های مختلف استانی به بهترین وجه ممکن تنظیم شوند.

دارابی با بیان اینکه حضور مقامات در سیمای استان‌ها ضروری است و باید همکاری و هماهنگی در این زمینه وجود داشته باشد عنوان کرد: با این حال قرار نیست شبکه‌های استانی به صورت افراطی از عنصر شخصیت در خبررسانی و برنامه‌های مختلف خود استفاده کنند.

معاون امور استان‌های صدا و سیما اضافه کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اعضای سمن‌ها، سازمان‌های مردمی، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و از این قبیل هم باید در برنامه‌های گوناگون سیمای استان‌ها دیده شوند.

وی گفت: کارهای خلاقانه باید در سیمای استان‌ها مورد توجه قرار بگیرند که از آن جمله می‌توان به در نظر گرفتن باکس‌های خبری مجزا به زبان محلی، تولید مجله‌های فرهنگی – هنری به صورت هفتگی با موضوع هنر و فرهنگ هر استان، اخبار 30 ثانیه‌ای و 60 ثانیه‌ای، تولید برنامه‌های چالشی، زنده و مناظره‌ با موضوعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، افزایش سهم جوانان در برنامه‌ها، افزایش نقش بانوان در برنامه‌های تلویزیونی، معرفی مشاهیر، مفاخر و پیشکسوتان استان به جوانان و توجه به همه شهرهای یک استان اشاره کرد.