اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | جمعه، ۲ تیر ۱۳۹۶

رادیوهای بومی؛ بانفوذترین رسانه‌ها - صفحه محتوايي يادداشت

 

 

يادداشت

« بازگشت

رادیوهای بومی؛ بانفوذترین رسانه‌ها

رادیوهای بومی؛ بانفوذترین رسانه‌ها

 

امروز، چهارم اردیبهشت سالروز تولد رادیو در ایران است؛ روزی که برای همه رادیویی‌ها بسیار باارزش و بااهمیت محسوب می‌شود. رادیو در کشور ما با استقبال خوبی مواجه شد و توسعه‌یافتگی این رسانه‌ شنیداری با تکیه بر رادیوهای‌ بومی در دستور کار مدیران رسانه قرار گرفت به شکلی که هم‌اکنون علاوه بر رادیوهای سراسری؛ رادیوهای استانی، شهری و محلی در بخش‌های مختلف در حال فعالیت هستند.
هم‌اکنون 30 رادیوی استانی، سه رادیوی محلی و شش رادیوی شهری در استان‌ها، شهرستان‌ها و شهرهای کشور در حال فعالیت هستند. همه استان‌های کشور از رسانه رادیو و همچنین شهرهای آبادان، کیش و مهاباد به عنوان رادیو محلی و مراغه، دزفول، زابل، مریوان، رفسنجان و بروجرد به عنوان رادیو شهری برخوردار هستند که ویژگی‌های اقلیمی‌ و شرایط معیشتی عموم مردم، اقبال به این رسانه را در استان‌ها و شهرهای کشور مضاعف کرده است .تغییر رویکرد فعالیت‌ها و رشد محتوایی و ساختاری شبکه‌های رادیویی استان‌ها، اقبال مردمی و افزایش مخاطبان را به‌ دنبال داشته است. صدای مراکز استان‌ها با هدف مدیریت افکار عمومی استان و با رویکرد حفظ و اشاعه خرده فرهنگ‌های بومی و آداب و رسوم محلی در آستانه فصل تازه‌ای از حضور در فضای رسانه‌ای قرار گرفته و می‌رود تا ضمن تثبیت جایگاه خویش، نقشی موثر در سطوح مختلف استانی، ملی و منطقه‌ای ایفا کند.
شبکه‌های استانی صدا همچنان که به لحاظ تمرکز در منطقه جغرافیایی خاص، اهدافی بومی را در راستای اهداف فرهنگی و اجتماعی زیرپوشش خود دنبال می‌کنند، وظیفه تبیین و گسترش مولفه‌های مشترک فرهنگی و اجتماعی را نیز برعهده دارند. این موضوع در شرایط حساس پیش‌رو و مقابله کارآمد با جنگ نرم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در صورت برنامه‌ریزی هوشمندانه و اجرای صحیح آن، تحکیم و افزایش مزیت رقابتی رسانه در برابر شبکه‌های رادیویی رقیب را در پی خواهد داشت.
در اقدامی بکر و هوشمندانه، همه شبکه‌های رادیویی در استان‌ها تصویری شدند که این کار با هدف ایجاد تمرکز در مخاطب و اطلاعات دریافتی بیشتر و عاملی برای دیده شدن رادیو در شرایط کنونی انجام گرفت که به نظر می‌رسد هنرمندان، برنامه‌سازان و مدیران شبکه‌های رادیویی در استان‌ها می‌توانند با شناخت خوب از این رخداد مخاطبان خود را افزایش دهند.هم‌اکنون شبکه‌های رادیویی در تقویت فرهنگ بومی و محلی، اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و کارآفرینی نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند زیرا با توجه به قابلیت‌های اقتصادی استان و کشاندن مردم به صحنه‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری، ورزشی، سیاسی و... علاوه بر ارتقای علمی، تاثیر فراوانی در سطح استان دارند.
فراموش نکنیم پرداختن به مسائل ریز هر شهر و بهره‌گیری از لهجه و گویش، مهم‌ترین دلیل موفقیت و ارتباط مخاطب با رادیو‌های استانی است و باید اذعان کرد که برنامه‌سازان رادیویی در شهرهای مختلف توانسته‌اند با استفاده از همین ظرفیت مخاطبان خوبی را با خود همراه کنند.امیدواریم برنامه‌سازان، هنرمندان و مدیران شبکه‌های رادیویی در سراسر کشور همچنان با تولید برنامه‌های به روز، فاخر و شنیدنی زمینه جلب رضایت هر چه بیشتر مخاطبان را فراهم کنند.

فرشید شکیبا - مدیر روابط عمومی معاونت امور استان ها



پربيننده ترين يادداشت