جهش تولید | سه‌شنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۹

رقابت شبکه دیجیتالی «شما» با شبکه­‌های تلویزیونی آنالوگ - صفحه محتوایی خبر

 

 

رقابت شبکه دیجیتالی «شما» با شبکه­‌های تلویزیونی آنالوگ

روابط عمومی شبکه شما اعلام کرد که این شبکه تلویزیونی سراسری با بیش از 20 درصد رشد مخاطب، بیشترین رشد را در میان شبکه­ های سیما داشته است.

نتایج پژوهش اخیر مرکز افکارسنجی ملی در پاییز امسال که در مصاحبه با 12800 شهروند بالای پانزده سال ساکن در 29 شهر کشور که به شبکه­‌های تلویزیونی استانی و شبکه «شما» دسترسی داشته­ اند، نشان می­ دهد نزدیک به 45 درصد مردم اعلام کرده ­اند که به نوعی از مخاطبان شبکه «شما» شده­ اند؛در حالی این رقم سال گذشته نصف این میزان بوده است.

55 درصد از کسانی که بیننده این شبکه نیستند علت ندیدن برنامه های این شبکه را نداشتن گیرنده دیجیتالی یا ست آپ باکس اعلام کرده­ اند.  «شما» - شبکه مردم ایران – مرداد سال 90 در رسانه ملی آغاز به کار کرد.

ماموریت این شبکه با شعار همدلی مردم ایران، از یک سو نمایش رنگین کمانی از خرده فرهنگ ها، سنت­ها و آداب و رسوم اقوام و سبک و شیوه زندگی در ایران اسلامی است

alt

  از دیگر سو به تصویر کشیدن ظرفیت­ های گفته و ناگفته فراوان از طبیعت و حیات وحش به عنوان یک ذخیره زیستی ناتمام و خداداد در کشور پهناور ایران؛ فرصتی که انگیزه دست­ اندرکاران شبکه «شما» برای نوآوری­های اخیر و در نتیجه، افزایش بینندگان بوده است.

بازه زمانی نظرسنجی­ صورت گرفته در مهرماه همزمان با عزاداری­ های محرم و صفر و پخش برنامه­ های مناسبتی ویژه عزاداری سالار شهیدان بوده است؛ ماهی که سایر شبکه­ های سیما به دلیل برنامه­ های مناسبتی و کم شدن تنوع موضوعی با افت نسبی مخاطب روبه‌رو می­ شوند.

با وجود این شبکه «شما» برای نخستین بار با ارائه یک مجموعه صدتایی از مرثیه های محلی به عنوان «آیین زندگی» به معرفی آیین‌های عزاداری و مراثی محلی و نواها و نغمه­ های سنتی مداحان و حماسه سرایان حسینی در گوشه و کنار کشور پرداخت که بازتاب پخش آن در شبکه «شما» نمایانگر علاقمندی مردم به معرفی و ترویج سنت­های اصیل و محلی در مناسبت­ های مذهبی و به ویژه در عزاداری حسینی بود ؛ این مجموعه که با اقبال سایر شبکه ها مواجه شد ، سر از پخش سایر شبکه های سراسری در آورد و چندین بار پخش شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه «شما»، پس از این مقطع، شبکه «شما» با طراحی و اجرای برنامه­ های نیمه دوم سال، از مهر ماه چندین برنامه جدید خود را کلید زده است. برنامه­ هایی که انتظار می­ رود هرکدام جریانی از برنامه­ های تعاملی و "مخاطب محور" را به راه انداخته و افق­ های تازه­ای را برای تامین میل و نیازمخاطبان مد نظر قرار دهد.