رونق تولید ملی | جمعه، ۹ اسفند ۱۳۹۸

سینمای لیانوود در ایران - صفحه محتوایی خبر

 

 

سینمای لیانوود در ایران

برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر معتقد است با توجه به موفقیت‌های هنرمندان بوشهری در جشنواره‌های مختلف فجر، در کنار سینمای هالیوود و بالیوود، حالا سینمای «لیانوود» هم در ایران شکل گرفته است.

رامتین بالف که با کسب تندیس‌های جشنواره سینما حقیقت و جشنواره فجر برای فیلم مستند «رودخانه‌های لیان» (لیان یکی از نام‌های قدیمی بوشهر) به عنوان بهترین مستند ساز ایران در سال جاری لقب گرفته به جمع خبرنگاران همشهری خود آمد تا ناگفته‌هایی از مستند رودخانه‌های لیان، مراحل ساخت مستند، مشکلات و دغدغه‌های خود بگوید.

رامتین بالف معتقد است با وجود سیمرغ بلورین فیلم کوتاه جشنواره بیست و ششم توسط داریوش غریب‌زاده، سیمرغ بلورین جشنواره فجر توسط احسان عبدی‌پور و سیمرغ بلورین امسال توسط خودش، بوشهر به عنوان یکی از استان‌های مطرح در عرصه فیلم‌سازی شناخته شده و همانطور که آمریکا هالیوود، هند بالیوود دارد بوشهر هم حالا با سینمای لیانوود با وجود فیلم‌سازان مطرح شناخته خواهد شد.

نشست خبری رامتین بالف با حضور دستیار وی رشاد بالف برگزار شد و در اواسط نشست خبری مادر رامتین بالف هم به جمع اضافه شد.

alt

داستان «رودخانه‌های لیان»؛ همراه شدن با رودخانه‌های مند و حله

رامتین در ابتدا شرحی از مستند رودخانه‌های لیان داد و گفت: اردیبهشت ماه سال 89 ساخت فیلم را شروع کردیم و پس از سه سال مهر ماه امسال این فیلم به پایان رسید.

وی بیان کرد: این فیلم در ارتباط با دو رودخانه مند و حله که در غرب و شرق استان بوشهر است و ما با این دو رودخانه در طول مسیر با حیات وحش، پرندگان، حرکت لاک‌پشت‌ها در زیر آب و .... همراه می‌شویم و در نهایت به جزیره نخیلو می‌رسیم که لاک‌پشت‌ها هم تخم‌گذاری می‌کنند.

بالف گفت: در حواشی این دو رودخانه حیات وحش، پوشش گیاهی، طبیعت زیبا و بکری وجود داشت که به تصویر کشیدیم.

برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: در این فیلم میراث طبیعی و فرهنگی استان بوشهر و دو رودخانه مند و حله را به تصویر کشیدیم.

 

هیئت داوران بدون شک «رودخانه‌های لیان» را بهترین فیلم مستند می‌دانستند

بالف تصریح کرد: به گفته برخی داوران جشنواره، وقتی فیلم به هیئت داوران رسید آنان بدون شک رودخانه‌های لیان را برترین فیلم می‌دانستند و توانست کاندید تمام جوایز هم بشود.

هنرمند برجسته بوشهری خاطرنشان کرد: به زعم داوران جشنواره، رودخانه‌های لیان تحولی در سینمای مستند و بخش حیات وحش سینمای مستند بود.

وی گفت: با هماهنگی موسسه فرهنگی و هنری شهرداری بوشهر مقرر شده این فیلم در کنار فیلم «تنهای تنهای تنها» ساخته احسان عبدی‌پور دیگر هنرمند سرشناس استان در سینما بهمن بوشهر اکران عمومی شود.

بالف گفت: در جشنواره امسال دو اثر از استان بوشهر شامل رودخانه‌های لیان و تنهای تنهای تنها مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت و جنب و جوشی عجیبی را در بین مخاطبان ایجاد کرد.

برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر گفت: هیئت داوران به دلیل نداشتن صدا و احترام به شعور مخاطب فیلم رودخانه‌های لیان را به خوبی تحسین کردند.

 

10 سال به فکر ساخت مستند «رودخانه‌های لیان» بودم

بالف گفت: از سال 80 به طور مشخص به خاطر علاقه به طبیعت و حیات وحش کار در طبیعت را آغاز کردم و عمده توجه من هم به مسائل محیط زیست بود و چهار فیلم هم برای اداره کل محیط زیست بوشهر ساختم.

هنرمند بوشهری ادامه داد: تلاش کردم طبیعت بی‌جان که دستخوش زیاده‌خواهی‌ها شده بود را به تصویر بکشم و 10 سال به فکر ساخت چنین فیلمی بودم که خوشبختانه با حمایت صدا و سیما این امر محقق شد.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با هزینه ساخت فیلم بیان کرد: قرارداد اولیه برای ساخت این فیلم دقیقه‌ای 500 هزار تومان بود برای 120 دقیقه فیلم اما این فیلم دستخوش تغییراتی شد و زمان آن به 70 دقیقه در جشنواره سینما حقیقت و 65 دقیقه در جشنواره فیلم فجر کاهش یافت.

بالف افزود: این در حالی است که به گفته برخی علاقه‌مندان و فیلم‌سازان، ساخت چنین فیلم‌هایی در تهران با رقمی کمتر از 4 تا 5 میلیون تومان فاجعه است به همین خاطر انتظار داریم مسئولان، هنرمندان استانی را بیش از گذشته درک کنند.

هنرمند برجسته بوشهری خاطرنشان کرد: ادعا نمی‌کنم فیلم حیات وحش را ساختم، در واقع در این فیلم قرار بود در مسیر رودخانه حرکت کنیم و هر چه در مسیر بود را دنبال کرده و فیلم بگیریم و روی حیوان خاصی هم تمرکز نداشتیم.

 

انتخاب تصاویر اصلی فیلم کار بسیار دشواری بود

بالف اظهار داشت: در حین کار استان بوشهر دچار خشکسالی بود و همین امر کار را برای ما مشکل می‌کرد و در حالی که باید فصول مختلف سال را به تصویر می‌کشیدیم اما استان بوشهر بیشتر فصول سال گرم است و در واقع تابستان داریم.

وی گفت: 9 هزار دقیقه فیلم داشتیم و باید از این بین تصاویر منتخب را انتخاب می‌کردیم و برای این امر بسیار تأمل کردیم و نهایتا به 70 دقیقه رسید.

بالف گفت: این فیلم با همین 70 دقیقه بهترین فیلم جشنواره سینما حقیقت شد اما صدا و سیما متعهد به ساخت 120 دقیقه فیلم بود با این وجود پس از دریافت تندیس جشنواره سینما حقیقت مقرر شد این فیلم همین 70 دقیقه باشد.

 

حضور «رودخانه‌های لیان» در جشنواره‌های خارجی

برنده سیمرغ بلورین برای بهترین فیلم مستند جشنواره فجر تصریح کرد: برای انتخاب موسیقی این فیلم، در تهران رایزنی‌هایی را شروع کردیم که پس از آهنگ‌سازی، فیلم را برای حضور در جشنواره‌های خارجی ارسال کنیم.

بالف گفت: پس از انتخاب آهنگساز و ساخته شدن موسیقی، برای حضور این فیلم در جشنواره‌های خارجی اقدام خواهیم کرد هر چند با دوستانی در خارج از کشور برای این موضوع گفت‌وگوهایی داشتیم.

 

تصویربرداری در عمق 25 متری دریا تا فاصله 1500 متری از سطح دریا

رشاد بالف دستیار برادرش در فیلم رودخانه‌های لیان بود و در این موفقیت بزرگ نقش بسزایی داشت.

وی به خبرنگاران گفت: این فیلم نمای هوایی، زمینی و زیر آب داشت و 2.5 سال تصویربرداری به طول انجامید.

رشاد بالف گفت: تدوین این فیلم هم کار آسانی نبود و با 9 هزار دقیقه فیلم در مدت شش ماه کار تدوین را انجام دادیم و دو ماه هم برای صداگذاری وقت گذاشتیم.

دستیار فیلم مستند رودخانه‌های لیان اضافه کرد: برای ساخت فیلم تصویربرداری در عمق 25 متری دریا تا 1500 متری از سطح دریا هم داشتیم.

در پایان این نشست هدایایی از سوی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری بوشهر و  انجمن سینمای جوان به رامتین بالف و برادرش رشاد توسط مادر این دو هنرمند بزرگ بوشهری اهداء شد.