جهش تولید | شنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۹

شبکه‌های استانی میدان‌دار تولیدات رسانه‌ای مقابله با کرونا - صفحه محتوایی خبر

 

 

شبکه‌های استانی میدان‌دار تولیدات رسانه‌ای مقابله با کرونا

شبکه‌های استانی میدان‌دار تولیدات رسانه‌ای مقابله با کرونا


رئیس مرکز سیمای استان‌ها گفت: شبکه‌های صدا و سیمای مراکز استان‌ها با تدوین و اجرای گسترده سیاست‌های رسانه‌ای و تولید هزاران ساعت برنامه در قالب‌های گوناگون، یکی از پیشگامان و میدان داران مقابله با کرونا در سطح ملی هستند.
به گزارش روابط عمومی معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیما، سید عباس فاطمی با اشاره به شیوع بیماری کووید – 19 در کشور اظهار کرد: با شیوع این بیماری، سلامت ملی تهدید شده و به خطر افتاده است، آنچه این ویروس منحوس را به چالشی عمومی بدل کرد، سرعت سرایت و گستره اجتماعی آن بود و همین ویژگی موجب شد تا همه دستگاه‌ها با همکاری مردم برای قطع زنجیره کرونا با هم‌افزایی بی نظیری وارد میدان شوند.
وی افزود: با تدبیر به موقع معاون امور استان‌های رسانه ملی، شبکه‌های استانی صدا و سیما در اتحادی رسانه‌ای تلاش کردند سنگر سلامت و صیانت از مردم در قلمرو بومی، محلی و ملی باشند.
رئیس مرکز سیمای استان‌ها با بیان اینکه استراتژی مبارزه با این ویروس مطابق با پروتکل‌های درمانی، بر ضرورت اقدامات و مقاومت‌های بومی و منطقه ای تاکید دارد گفت: این استراتژی مبتنی بر وضعیت و آمارهای شیوع بیماری در هر استان، شیوه‌های متفاوت اما متحدی را توصیه کرده است.
وی ادامه داد: شبکه‌های استانی به عنوان نزدیک‌ترین رسانه مردمی و مهمترین بازوی فرهنگی ستاد رسانه‌ای مبارزه با کرونا مامور شدند با توجه به مولفه‌های استانی به مقابله با این اهریمن سلامت بپردازند.

تولید 4 هزار عنوان برنامه ویژه مقابله با کرونا در سیمای مراکز
فاطمی با بیان اینکه سیمای 33 شبکه استانی و شبکه ملی شما با تولید بیش از 4 هزار عنوان برنامه به مدت 1573 ساعت و پخش 17180  قسمت اقدامی جهادی را آغاز کردند خاطرنشان کرد: در این زمینه تولیدات مختلفی در قالب‌های گوناگون از جمله موشن‌گرافیک، آیتم‌های میان برنامه‌ای و همچنین برنامه‌های تامینی برای پخش از شبکه‌های استاین در نظر گرفته شدند همچنین پخش زیرنویس‌های اطلاع رسانی، مهارتی و آموزشی به صورت مستمر در فواصل پرمخاطب و برنامه‌های مراکز در سیمای مراکز استانی طی ماه‌های اسفند 98 و فروردین امسال در دستور کار قرار گرفت.
رئیس مرکز سیمای استان‌ها افزود: تولید این حجم از برنامه تلویزیونی با موضوع کرونا و تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیری از ابتلاء با رویکرد اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، آموزش مهارت‌های مراقبتی و درمانی، آرامش بخشی و امید آفرینی و مقابله با ترس و اضطراب های اجتماعی، صورت گرفت.
وی تصریح کرد: با ابلاغ دستورالعمل جامع معاونت امور استان‌ها به شبکه‌های استانی از همان اعلام خبر نخستین ابتلاء به کرونا در کشور، تولید ویژه برنامه‌های مربوط به این بیماری در کنداکتور برنامه‌های صبحگاهی، خانواده، شبانگاهی و حتی برنامه‌های کودک و نوجوان و شعر و موسیقی شبکه‌های استانی قرار گرفت و با دعوت از کارشناسان و متخصصان پزشکی به شکل حضوری و تلفنی ابعاد مختلف موضوع تشریح شد.
فاطمی به سیاست کلی شبکه‌های سیمای استانی در این شرایط پرداخت و گفت: ایجاد شادی و نشاط در برنامه‌ها  رویکرد اصلی صدا و سیمای مراکز در پرداختن به موضوع کرونا در بیشتر قالب‌های برنامه‌سازی بوده است و می‌توان گفت عملا از اواسط نیمه اسفندماه شبکه‌های استانی حال و هوای نوروزی پیدا کردند و در قالب‌های گوناگون از جمله جُنگ‌های تلویزیونی، برنامه‌های گفت‌وگومحور، گزارش‌های مردمی و تخصصی، موشن‌گرافیک، پویانمایی، زیرنویس، نماهنگ و کلیپ و میان برنامه‌های گوناگون تغییر مشهودی را شاهد بودیم.

راه‌اندازی پویش‌های اجتماعی و شهروندی به همت سیمای مراکز
رئیس مرکز سیمای استان‌ها اضافه کرد: از دیگر اقدامات سیمای مراکز در زمینه مدیریت رسانه‌ای کرونا و ارائه آموزش‌های لازم به مخاطبان و ایجاد فضای شاد و نوروزی، تامین و ارسال 35 بسته‌ی محتوایی به تعداد 699 قسمت و 12876 دقیقه به همه مراکز و تولید وله‌های اطلاع‌رسانی با موضوعات گوناگون همچون پویش‌های اجتمای مانند طبیعت امن نیست به مناسبت سیزدهم فروردین و تولید و پخش دعای هفتم صحیفه سجادیه  و دعای فرج و پخش همزمان در تمام مراکز در بازه زمانی اذان مغرب تا ساعت 21 اشاره کرد.
وی از راه‌اندازی کمپین‌های اجتماعی و شهروندی همچون بخشودگی اجاره‌ها، تولید کلیپ‌های اختصاصی برای قدردانی از کادر درمان، آموزش بازی در خانه برای کودکان (35 بازی) خبر داد و تصریح کرد: تولید آیتم‌های موبایلی از چهره‌های شاخص استان برای پویش «در خانه بمانیم»، گفت‌وگو با نماینگان ولی فقیه در استان‌ها برای تبیین ضرورت تعطیلی موقت مساجد و حرم‌های مطهر با هدف حفظ سلامت مردم و راه‌اندازی پویش راویان سلامت با رویکرد پیام‌های آموزشی و هشدار توسط کودکان و نوجوانان از جمله این اقدامات بوده است.
فاطمی با اشاره به تعطیلی مدارس از ابتدای اسفندماه خاطرنشان کرد: بر این اساس شبکه‌های استانی معین تولید برنامه‌های آموزشی شبکه آموزش شدند.

نقش مهم رادیوهای استانی در مقابله با کرونا
رئیس مرکز سیمای استان‌ها به تدارک گسترده صدای استان‌ها در وضعیت شیوع بیماری کرونا پرداخت و گفت: در بخش صدا و برنامه‌های رادیویی نیز این تمهیدات با تولید برنامه‌های متنوع خبری، آموزشی و امید بخش در صدای مراکز استان‌ها انجام گرفت و رادیوهایی استانی تلاش کردند علاوه بر اطلاع‌رسانی درباره ویروس کرونا در بخش‌های مختلف به تولید برنامه‌های آموزشی و مهارت‌آموزی درباره راه‌های مقابله با این ویروس بپردازند.
وی ادامه داد:  طراحی پویش »کرونا را شکست  می‌دهیم» با همکاری رادیو سلامت، طراحی و تولید 505 آنونس، PSA ،VOXPOP   و بسته‌های صوتی کوتاه، طراحی و تولید  73 بازی در رده‌های سنی کودکان و نوجوانان، طراحی و تولید 82 برنامه کوتاه طنز و شعر ریتمیک و کاور خوانی و آموزشی، تهیه و توزیع 343 بسته کوتاه کارشناسی پزشکی، روانشناسی و مذهبی، تبدیل آنونس‌ها و PSA ها به فتوکلیپ و پخش در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و  تولید برنامه «لبخند ایرانی» با موضوع کرونا در هر جمعه، بخشی از اقدامات صدای مراکز به شمار می‌روند.

فضای مجازی استان‌ها پیشگام در تولید و توزیع محتوای شبکه‌های اجتماعی
فاطمی به فعالیت فضای مجازی معاونت امور استان‌ها و مراکز اشاره و خاطرنشان کرد: این بخش‌ها هم پیشگام تولید آثار آموزشی و آگاهی‌بخش و نیز تولید قطعات کوتاه و کاربردی از برنامه‌های شبکه‌های صدا و سیمای استانی و توزیع وسیع در فضای مجازی بودند.
رئیس مرکز سیمای استان‌ها گفت: تولیدات فضای مجازی مراکز در قالب‌های گزارش مردمی، کلیپ تصویری، موشن‌گرافیک، عکس نوشت، داستانی، طنز، کاریکاتور، فلش ماب و پخش زنده اینترنتی با حدود بیش از 10 هزار دقیقه کار تولیدی و حدود بیش از 5 هزار آیتم تولیدی گوی سبقت را از فعالان فضای مجازی کشور ربود.
وی افزود: مجموعه اقدامات صدا و سیمای مراکز موجب شد مردم سراسر کشور نسبت به توصیه‌های بهداشتی حساس‌تر شده و در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی جدیت داشته باشند به طور که اوج این همراهی مردمی را در روز طبیعت شاهد بودیم.