اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | جمعه، ۲۸ مهر ۱۳۹۶

شبکه محوری راهبرد ارتقای شبکه‌های استانی - صفحه محتوايي يادداشت

 

 

يادداشت

شبکه محوری راهبرد ارتقای شبکه‌های استانی

شبکه محوری راهبرد ارتقای شبکه‌های استانی

 

سازمان صداوسیما آینه تمام نمای ایران اسلامی با همه ویژگی‌های متفاوت قومیتی است که آن را به قدرتی بی‌بدیل درحوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تبدیل کرده است.

رسانه ملی دراین مقطع جدید با درک صحیح وضع رقابتی موجود، رویکرد و مدیریت رسانه‌ای خود را در بخش‌های مختلف تولید پیام به‌ خصوص در مراکز استان‌ها به‌ سوی «شبکه محوری» معطوف ساخته تا بتواند در سپهر رسانه‌ای موجود از این میدان رقابت سربلند بیرون آید.

ضروری می‌دانم آنچه را که در همایش مدیران مراکز استان‌ها در مشهد مقدس با عنوان گریز از «مرکز محوری» و گرایش به سمت «شبکه محوری» بیان کردم به اختصار برای همکاران عزیز در مراکز استان‌ها توضیح دهم و درخواست کنم که با تمام توان در این خصوص اهتمام ورزند.

یکی از مهم‌ترین اهداف تأسیس شبکه‌های استانی، کمک به توسعه منطقه در ابعاد مختلف است. وجود ترکیب جمعیتی متنوع در مراکز استان‌ها با اوضاع اقلیمی و فرهنگی خاص، نقش محوری شبکه‌های استانی را در توسعه منطقه با بهره‌گیری از این شرایط دو چندان کرده است.

برخورداری استان‌ها از توانمندی‌های خاص طبیعی، اقتصادی و فرهنگی، شرایطی را برای هر منطقه پدید آورده که هر شبکه استانی با استفاده مناسب و برنامه‌ریزی شده از توانمندی‌های استان، می‌تواند به شبکه‌ای متفاوت از یکدیگر و هم‌گرا با ویژگی‌های منطقه تبدیل شود؛ شبکه‌ای که بتواند به ارتقای امید در منطقه، افزایش حس اعتماد مردم به رسانه و مسئولان و افزایش انگیزه مسئولان در تلاش و خدمت رسانی به مردم استان کمک کند.

به دیگر سخن، مرکزگریزی به این معنی است که شبکه‌های استانی باید سیاست‌ها و راهبردهای برنامه‌ای خود را از الگوبرداری صرف از شبکه‌های ملی جدا کرده و در تولید محتوا با بهره‌‌گیری از بافت موقعیتی منطقه، موقعیت چند قومیتی، استعدادها و ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... اهتمام ورزند تا سهم درخور توجهی را در شتاب‌بخشی به توسعه و پیشرفت استان از آن خود کنند و به شبکه‌ای تبدیل شوند که ریاست محترم سازمان از آن به‌عنوان شبکه توسعه محور یاد کرده‌اند.

برای رسیدن به این هدف مهم، الزاماتی را باید در دستور کار قرار داد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از؛

* بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و بومی منطقه و سنت‌های خاص مردمان آن دیار در قالب‌ها و ساختار‌های مختلف تلویزیون با رویکرد خلاقانه که باعث تمایز شبکه‌ها از یکدیگر شود. بازنمایی آیین و آداب و رسوم هر منطقه، بستری مناسب برای هویت‌یابی پدید می‌آورد.

* کمک به گسترش و توسعه موقعیت تولیدی و اقتصادی استان، به عبارت دیگرشبکه استانی در یک منطقه‌ کشاورزی و دامداری باید تولید محتوایی خود را معطوف به امر کشاورزی و دامداری کند تا در توسعه آن در سطحی پیشرفته نقش داشته باشد. این راهبرد را می‌توان کلیدی‌ترین راهبرد در تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.

* پرهیز از کپی‌برداری از شبکه‌های ملی در تولید پیام، چرا که شبکه‌های ملی در تمام نقاط کشور دریافت می‌شوند، پس شبکه‌های استانی باید در مسیری متفاوت و متناسب با شرایط منطقه به تولید محتوا بپردازند، تا توجه بیش‌تر مخاطبان محلی را به خود جلب کنند.

* تولیدات شبکه‌های استانی که متناسب با بافت موقعیتی منطقه تهیه می‌شوند، باید از چنان کیفیتی برخوردار باشند که قابلیت جایابی را برای پخش از شبکه‌های سراسری داشته باشند.

امیدوارم که مدیران کل مراکز در جهت رشد و تعالی شبکه‌های استانی و با رویکرد «شبکه محوری» به گونه‌ای راهبردهای ارتقای شبکه‌ها را اجرایی کنند که این شبکه‌ها نه تنها در عرصه استانی و ملی، بلکه در گستره جهانی نیز هویت یابند. ان‌شاءالله        

دکتر علی دارابی؛ معاون امور استان‌ها