جهش تولید | یک‌شنبه، ۴ آبان ۱۳۹۹

علی صادق مقدسی: جشنواره یکی از معیارهای مهم سنجش و گزینش افراد است - صفحه محتوایی خبر

 

 

علی صادق مقدسی: جشنواره یکی از معیارهای مهم سنجش و گزینش افراد است

علی صادق مقدسی: جشنواره یکی از معیارهای مهم سنجش و گزینش افراد است

 

مدیر کل صدا و سیمای مرکز مازندران معتقد است که جشنواره همواره برای مراکز مهم بوده و یکی از معیارهای مهم سنجش و گزینش افراد برای بکارگیری در تولید برنامه‌های فاخر و مسئولیت‌های مهم در برنامه‌سازی بوده است.

علی صادق مقدسی مدیر کل صدا و سیمای مرکز مازندران در گفت‌وگو با ستاد خبری بیستمین جشنواره تولیدات استان‌های صدا و سیما درباره لزوم برگزاری جشنواره تولیدات استانی و میزان اثرگذاری آن گفت: برگزاری جشنواره تولیدات مراکز به عنوان یکی از سنت‌های پسندیده رسانه‌ای حرکت مناسبی برای گردهمایی برنامه‌سازان موفق استان‌هاست که باعث تعامل فکری، فرهنگی و هنری بین افراد می‌شود و با نوع نگاهی که در جشنواره حاکم است و در کنار دیدن و شنیدن برنامه‌های برگزیده، استادان و خبرگان تولید به ارائه دیدگاه‌هایشان می‌پردازند که مطمئناً مفید و موثر است.

وی درباره فعالیت‌های مرکز سمنان برای حضور در جشنواره طی سال گذشته گفت: بازنگری طرح همه برنامه‌های مزمن؛ بازنگری در طرح برنامه‌های «شبانه»، «تعطیلات آخر هفته» و «مناسبت‌ها و ایام خاص»؛ برند سازی؛ طراحی برنامه‌های توسعه محور؛ توجه به مزیت‌های نسبی، ویژگی‌ها و اقتضائات استان؛ تقویت نظارت اثربخش و حرفه‌ای در مراحل مختلف تولید؛ بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های فرهنگی و اقلیمی استان با تولید برنامه در انواع ساختارها؛ شناسایی نویسندگان و طراحان خوش‌ذوق استان (پژوهش محور شدن برنامه)؛ توجه ویژه به مسئله‌یابی و انتخاب سوژه؛ استودیوگریزی و بهره‌گیری از ویژگی‌های تاریخی و اقلیمی منطقه برای افزایش جذابیت‌های بصری؛ تولید آثار فاخر به ویژه در ساختار مستند با قابلیت پخش از شبکه‌های ملی و بین‌المللی از فعالیت‌های مرکز سمنان طی سال گذشته است.

صادق مقدسی ادامه داد: در واحد پژوهش نیز با توجه به اهمیت جشنواره تولیدات رسانه اغلب سوژه‌هایی که به تصویب شورای پژوهشی مرکز پژوهش‌ و سنجس افکار رسیده است، با نگاه جشنواره‌ای و دقت لازم و کافی به سرانجام رسید. این واحد با توجه به وقت کم و در زمانی اندک، توانسته از جمله واحدهای پیشرو در ارسال پژوهش‌های مختلف به جشنواره باشد. 

وی اظهار کرد: تعداد 9 پژوهش در حوزه‌های منجر به تولید، تحلیل محتوا، اسنادی و پیمایشی به جشنواره ارسال شد که از این میان دو پژوهش «رویای آهنی» (شناخت راه‌آهن شمال ایران و نقش آن در جنگ جهانی دوم) اثر مریم رزاقی به تهیه‌کنندگی میترا روحی‌منش و «شناخت درختان جنگلی مازندران و عوامل تخریبی انسانی و غیر انسانی» به پژوهشگری مریم رزاقی و خبرنگاری کبری باباپور منجر به تولید شده است که همراه با پژوهش مورد نظر به جشنواره ارسال شد.

مدیر کل صدا و سیمای مرکز مازندران درباره سطح آثار ارائه شده در این دوره از جشنواره گفت: باتوجه به این که عمده آثار راه یافته به مرحله داوری توسط ستادهای مربوطه انتخاب می‌شوند، اظهارنظر درخصوص سطح کیفی آن‌ها از سوی مراکز ممکن نیست. در خصوص مرکز مازندران با توجه به نمرات ارزیابی ستاد که حاکی از رشد کیفی برنامه‌هاست، می‌توان گفت شاهد ارتقای کیفیت برنامه‌ها بوده‌ایم.

وی همچنین درباره تاثیر جشنواره در شناسایی جوانان مستعد در مراکز استان‌ها گفت: جشنواره برای همه هنرمندان و به ویژه جوانان مستعد فرصت مناسبی است که در این عرصه بزرگ خود را بیازمایند و برای اینکه به جایگاه بهتری برسند تلاش بیشتری در خلق آثار هنری داشته باشند. خوشبختانه بعد از گذشت سال‌ها انگیزه حضور در جشنواره همچنان در بین برنامه‌سازان و به ویژه جوانان وجود دارد.

صادق مقدسی ادامه داد: جشنواره همواره برای مراکز مهم بوده و یکی از معیارهای مهم سنجش و گزینش افراد برای بکارگیری در تولید برنامه‌های فاخر و مسئولیت‌های مهم در برنامه‌سازی بوده است. تجربه نشان داده هربار که جشنواره برگزار می‌شود افراد منتخب تا مدت‌ها با انگیزه بیشتری کار می‌کنند و همواره در تکاپو وتلاش هستند که با همان قدرت در جشنواره بعدی شرکت کنند. این مسئله نشان می‌دهد که انتخاب شدن در جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها برای همه برنامه‌سازان مهم است و در ایجاد انگیزه و تلاش برای بهتر شدن مفید است.

وی در پایان بیان کرد: پیشنهاد می شود با توجه به اینکه امسال بیستمین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها برگزار می‌شود، بهترین‌های 20 دوره اخیر با توجه به تعداد دفعاتی که جایزه دریافت کرده‌اند در مشاغل اصلی تولید مانند تهیه‌کنندگی، نویسندگی، گویندگی، کارگردانی، گزارشگری و ... انتخاب و به عنوان برگزیدگان ویژه از آنان تجلیل شود.

مدیر کل صدا و سیمای مرکز مازندران افزود: همچنین شایسته یادآوری است پاداش معنوی و مادی همواره یکی از راهکارهای تشویق به شمار می‌آید . پاداش (آنی) در جشنواره و پاداش (آتی) بعد از جشنواره از مهم‌ترین مباحث مطروحه در جشنواره تولیدات است. اثر پاداش آنی یا همان ارزش مادی تا چند روز می‌تواند پایدار باشد، اما پاداش آتی یا همان اجر معنوی که موجب نگرش نو وتازه به صاحب پاداش از سوی دیگر همکاران و مدیران می‌شود، رد پای خود تا زمان مدیدی دنبال می‌کند. به همین دلیل پاداش آتی جشنواره سبب ایجاد انگیزه و نگرش خلاق در فرآیند برنامه‌سازی خواهد شد.