فعالیت های پژوهشی مرکز خراسان رضوی تشریح شد - صفحه محتوایی خبر
فعالیت های پژوهشی مرکز خراسان رضوی تشریح شد
نمایشگاه آثار و دستاوردهای پژوهشی واحد آموزش و پژوهش صدا و سیمای خراسان رضوی در هفته پژوهش با بیش از 110 جلد پژوهش شامل تحقیقات اسنادی، میدانی و برنامه ای، پژوهش پوسترها، نشریات فصلنامه اشاره و ... در ساختمان رضوان مرکز برگزار شد. به بهانه برگزاری این نمایشگاه با علیزاده مدیر واحد آموزش و پژوهش مرکز خراسان رضوی گفت و گویی انجام شد . وی عناوین پژوهشی سال 92 این واحد را به این شرح بیان نمود: آشنایی با ادبیات دفاع مقدس، اوایل و عرایض رسانه ای، دو حنجره یک صدا ( شعر امروز ایرانیان و تاجیکان در یک نگاه )، بررسی تأثیر برنامه های خانوادگی صدا و سیمای خراسان رضوی در کاهش میزان طلاق در شهر مشهد، نقش شبکه استانی در اصلاح سبک زندگی در حوزه خانواده با تأکید بر درک متقابل اعضای خانواده، بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی، علل ضعف انضباط در فرهنگ رانندگی شهر مشهد، مسائل پیش روی رسانه استانی در آینده ناظر به چه مواردی است؟ | |
وی درخصوص نقش یافته های پژوهشی در تولیدات رادیویی و تلویزیونی و نیز تولید آثار فاخر گفت: یکی از راهبردهای اصلی سازمان صدا و سیما و از جمله شبکه های استانی « تولید بر مبنای پژوهش » است. بسیاری از صاحبنظران عرصه ارتباطات معتقدند ناظر به گستردگی رادیو و تلویزیون و ضریب نفوذ آن در افکار عمومی هر برنامه ای که از رادیو یا تلویزیون پخش می شود، باید براساس مطالعه و پژوهش باشد. رسانه که هدایت افکار عمومی با جامعۀ هدف میلیونی را به عهده دارد نباید بدون پیوست مطالعاتی و پژوهشی، برنامه ای را به مخاطبان ارائه دهد. ایشان افزود: بهره گیری از یافته های پژوهشی در تولیدات، علاوه بر اینکه آنها را مستند به منابع علمی و تحقیقاتی می کند باعث مدیریت مناسب تولید هم به لحاظ مادی و هم به لحاظ انسانی می شود. در پیوند بین تولید و تحقیق این نکته را نیز باید گفت: که این یک ارتباط دو طرفه است و پژوهش ها هم باید به سمت کاربرد در تولید هدایت شوند. مدیر واحد آموزش و پژوهش مرکز خراسان رضوی در ادامه درخصوص نقش پژوهش و مطالبات مخاطبان گفت: رسانه قطعاً یکی از عوامل اصلی جامعه پذیری افراد جامعه است. این مهم میسر نمی شود مگر اینکه نیازها و مطالبات جامعۀ مخاطبان احصاء شود. پژوهش از دو منظر می تواند در این مورد به کمک رسانه بیاید، یکی سنجش نیازها و انتظارات از طریق نظرسنجی و نیازسنجی از مردم و ارائه نتایج آن به برنامه سازان و دست اندرکاران رسانه و دیگر انجام پژوهش های راهبردی و بنیادین، برای هدایت نیازها و ذائقه مخاطبان به سمت اهداف متعالی. وی در ادامه درباره نهادینه نمودن دوره های آموزشی مرتبط با پژوهش علاوه بر پیگیری و ایجاد جایگاه حقوقی پژوهش در فرآیند تولید به برگزاری دوره های آموزشی مختلف اشاره و اظهار نمود، برگزاری دوره های تحلیل محتوا و ارزیابی برنامه ها، دوره آموزشی تحلیل داده های پژوهشی از طریق نرم افزار spss، دوره های متعدد آموزش پرسشگری جهت نظرسنجی و جمع آوری اطلاعات از مخاطبان از این جمله است. مدیر آموزش و پژوهش مرکز خراسان رضوی همچنین از اقداماتی در حوزه پژوهش عملیاتی و اجراء در آینده به این شرح خبر داد. نظرسنجی از مخاطبان درباره برنامه های صدا و سیمای خراسان رضوی با هدف سنجش میزان مخاطب، رضایت، اعتماد و ... ، نیازسنجی از مخاطبان با هدف سنجش انتظارات، مطالبات و نیازهای مردم از شبکه استانی، اثرسنجی برنامه های تولیدی بر مخاطبان، انجام پژوهش های برنامه ای با هدف تولید برنامه بر مبنای آنها، انجام پژوهش های راهبردی و توسعه ای با هدف سیاستگذاری و تصمیم گیری بر مبنای علم و تحقیق در مرکز، ارتباط با نهادهای پژوهشی و بهره گیری از یافته های مجامع علمی و تحقیقاتی در راستای تحقق شعار محوری تحول در تولید و شکوفایی در محتوا و نیز حمایت از تولید مسئله محور. |
جدیدترین اخبار
-
دکتر دارابی: حفظ منابع طبیعی نیازمند کار جهادی است
-
لحظه های خوش نوروز 1400 با شبکه فارس
-
پخش تله فیلم " حکم مادری " از شبکه ی شما
-
"رسم نو" در موسیقی چهارمحال و بختیاری
-
فیلم داستانی موزیکال جشن قاشق زنی در قاب شبکه آفتاب
-
" بٌنگ باهار" از بام ایران به گوش می رسد
-
725 ساعت برنامه رادیویی و تلویزیونی در مراکز به مناسبت میلاد حضرت علی(ع)
-
همای رحمت در اترک
-
ویژه برنامه های نوروز 1400 در مرکزاصفهان
-
تدارک صداوسیمای آذربایجان غربی برای ولادت امام علی(ع)