جهش تولید | سه‌شنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۹

مجید علیزاده : سیستم جامع فرآیند تولید صدا و سیمای مراکز راه اندازی می شود - صفحه محتوایی خبر

 

 

مجید علیزاده : سیستم جامع فرآیند تولید صدا و سیمای مراکز راه اندازی می شود

در حال حاضر فرآیندهای تولید، تامین و پخش صدا و سیما در بسیاری از بخش‌های سازمان، به صورت دستی یا نیمه مکانیزه و جزیره‌ای است، به گونه‌ای که بخش‌های مختلف، به طور مجزا فرآیندهای کاری خود را از مرحله طرح تا پخش، انجام می‌دهند. این شیوه‌های سنتی و متفاوت، به لحاظ صرف منابع سازمان به ویژه نیروی انسانی و منابع مالی غیر بهینه است و در آن به دانش و استانداردهای برنامه‌سازی، توجه کافی نمی‌شود. مهم‌تر این که اطلاعات مورد نیاز سازمان، در مراحل مختلف برنامه‌سازی، قابل دستیابی نیست. یکی از برنامه‌های مهم معاونت امور استان‌ها، در خصوص « بهینه سازی روش‌ها و صرفه جویی در منابع »، طراحی سیستم یکپارچه فرآیند تولید صدا و سیمای مراکز است که این سیستم می‌تواند یکی از بزرگترین و جامع ترین سیستم‌های فرآیندی و اطلاعاتی در سطح سازمان باشد.

درگفتگو با مجید علیزاده مدیرکل اطلاعات و برنامه‌ریزی معاونت امور استان‌ها چگونگی طراحی و ویژگی‌های این نرم‌افزار را بررسی نموده‌ایم.  

alt

تعریف شما از این سیستم چیست ؟

سیستم جامع فرآیند تولید صدا و سیمای مراکز، سیستمی است که فرآیند برنامه‌سازی و مدیریت اطلاعات تولید، تامین و پخش را، مکانیزه و نیازهای اطلاعاتی تمام ذینفعان رسانه، اعم از برنامه سازان، مدیران حوزه‌های تولیدی، نظارتی، فنی، مالی و  ... را به صورت کامل برآورده می‌کند و هر فرد بر اساس میزان نقش و اثرگذاری خود در سیستم، بر روند عملیات موثر بوده و از اطلاعات آن بهره‌مند می‌گردد.

 

طراحی سیستم جامع فرآیند تولید صدا و سیمای مراکز از چه زمانی آغاز شد و در حال حاضر در چه مرحله‌ای است؟

از اواسط سال گذشته مرحله جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل این سیستم با استفاده از توان کارشناسی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت صدا و سیمای مراکز و کارشناسان حوزه طرح و توسعه سیستم های این اداره کل آغاز گردید. پس از اتمام مطالعات اولیه و بررسی سیستم‌های مشابه در تعدادی از شبکه‌های محلی، مطالعات میدانی در سه مرکز اصفهان، قم و گیلان انجام شد. در ادامه، طراحی نرم افزاری این سیستم در حوزه فناوری اطلاعات اداره کل آغاز گردید که در این مرحله نیز پس از تکمیل طراحی هر بخش، مستندات مربوطه طی جلسات کارشناسی با تهیه کنندگان، کارشناسان و مدیران حوزه‌های برنامه‌ریزی و تولید مراکز بررسی، آسیب شناسی و اصلاح گردید. آخرین فاز طراحی این سیستم در کار گروه‌های تخصصی همایش معاونان برنامه‌ریزی و نظارت مراکز انجام شد و سند طراحی، در همایش یاد شده، بررسی و تصویب نهایی شد. در حال حاضر بیش از یک ماه است که فاز برنامه‌نویسی و پیاده‌سازی این سیستم آغاز شده است.

 

خصوصیات مهم سیستم اتوماسیون فرآیند تولید چیست؟

این سیستم تمام واحدهای مرتبط با تولید برنامه‌ها را از جمله، معاونت‌های برنامه‌ریزی و نظارت، سیما، صدا، فنی، اطلاعات و اخبار، اداری و مالی و واحدهای آرشیو، انبار و ... به یکدیگر متصل و کلیه امور دستی را به طور کامل، تبدیل به فرآیندهای سیستمی و مکانیزه می‌کند. مراحل مختلف هر برنامه، مانند ارائه طرح، تصویب طرح، برآورد و ...، در قالب روندهای استاندارد از پیش تعریف شده مدیریت می‌شود و به صورت کاملا خودکار در دستور کار واحدهای مختلف مرکز، شامل کارشناسی، آفیش تجهیزات فنی، آفیش عوامل تولید، آرشیو، ارزیابی، تامین و  ... قرار می‌گیرد.

 

یکی از چالش های سیستم‌های نرم افزاری سازمان، عدم تعامل مناسب در سیستم‌های بین بخشی، استفاده از فناوری‌های انحصاری و مشکلات توسعه و نگهداری آن‌هاست. برای این آسیب ها، چه راه حلی را در نظر گرفتید؟

از آنجا که طراحی این سیستم به صورت فرابخشی صورت گرفته است و تمامی اطلاعات و عملیات مربوط به تولید، تأمین و پخش یک جا و در قالب یک سیستم طراحی شده است، عدم موازی کاری، همبستگی و روزآمدی اطلاعات از ویژگی های طراحی این سیستم است.

در خصوص فناوری تولید این نرم افزار نیز، پس از مطالعه و بررسی سیستم‌های متعدد و فناوری‌های مختلف و با توجه به این که فرآیند تولید در رسانه، امری هنری و غیر مکانیکی است و متناسب با شرایط، قابل انعطاف، می‌باشد تصمیم بر این شد تا راه حلی غیر انحصاری و دانشی قابل توسعه و دسترس پذیر استفاده شود.

 

یکی از دغدغه های اصلی مدیران نبود بانک های اطلاعاتی برنامه سازان می‌باشد. آیا در این نرم افزار برای این موضوع تمهیداتی اندیشیده اید؟ 

از مزایای بهره‌برداری از این سیستم، بانک‌های اطلاعاتی ایجاد شده در آن است که در نهایت منجر به حذف بانک‌های اطلاعاتی موازی و جزیره‌ای در مراکز می‌شود. بانک اطلاعات طرح های مراکز، بانک اطلاعات جامع عوامل برنامه ساز به تفکیک نویسندگان، تهیه کنندگان، کارگردانان و ... ، بانک اطلاعات تخصصی تجهیزات فنی، بانک اطلاعات شخصیت‌ها، کارشناسان و مسئولین استان‌ها و ... از جمله بانک‌های اطلاعاتی است که با راه‌اندازی این سیستم، به مرور با ثبت اطلاعات از سوی مراکز، تکمیل می‌شود و قابل بهره‌برداری خواهد بود.

 

راه اندازی این سیستم در مراکز استان ها چه کاربردهایی برای کاربران خواهد داشت؟ 

ثبت اطلاعات دقیق و قابل استناد و دریافت گزارش‌های عملکرد تولید و پخش مراکز بر اساس اطلاعات صحیح، اطلاع دقیق از کنداکتور پیش بینی و تحقق یافته، امکان تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و تجهیزاتی برنامه‌های مراکز، دستیابی به اطلاعات جامع از ارزیابی‌های محتوایی و ریالی برنامه ها، تجزیه و تحلیل اطلاعات مهم تولید، از جمله شناسایی مراحل زمان بر و هزینه بر در فرآیند تولید، امکان رصد و پیگیری پیشرفت تمام برنامه ها توسط ستاد و مراکز، از جمله کاربردهایی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

 

با راه اندازی این سیستم چه صرفه جویی هایی صورت می گیرد؟

یکی از موارد قابل توجه، جلوگیری از طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای جدید است. از یک سال گذشته تاکنون و همزمان با شروع اقدامات کارشناسی این سیستم، طراحی و پیاده سازی نرم‌افزارهای جدید در حوزه تولید مراکز متوقف شده است که صرفه جویی یک ساله انجام شده در 33 مرکز، رقم قابل توجهی می‌باشد. بسیاری از نرم افزارهای موجود در مراکز نیز به محض راه اندازی سیستم جامع تولید صدا و سیما جمع‌آوری خواهد شد. بدیهی است این نرم افزارهای موازی هزینه‌های نگهداری زیادی دارند. همچنین در هر مرکز به تعداد نرم‌افزارهای موازی، سخت افزارهایی ( شامل سرورها و رایانه ها ) وجود دارد که با توجه به تعداد قابل توجه آن در سطح مراکز، هزینه زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. بانک‌های اطلاعات موجود در مراکز که بیش از یکصد بانک اطلاعات می‌باشد، پس از بهره‌برداری و انتقال اطلاعات، به سیستم جدید، جمع‌آوری و یا ساماندهی خواهند شد، که این امر نیز، صرفه جویی معنا داری را به دنبال خواهد داشت. یکی از دستاوردهای مهم این سیستم که پس از استقرار و پایداری کامل و تجزیه و تحلیل اطلاعات و مقایسه با روش‌های موجود انجام کار در مراکز قابل توجه خواهد بود، امکان ایجاد تغییرات مبنایی در نرخ ها و استانداردهای مختلف، مانند استاندارد عوامل ، تجهیزات و .... می باشد.

البته در 5 مورد یاد شده، صرفا به صرفه جویی‌های مستقیم اجرای این سیستم اشاره شد و واضح است، اعمال یک سیستم استاندارد در صدا و سیمای مراکز، ثمرات و صرفه‌جویی‌های فراوانی دارد که بسیاری از آن‌ها قابل محاسبه نیست.

 

آیا نرم افزارهای موجود سازمان، آسیب شناسی شده است تا در نرم افزار جدید مشکلات گذشته به وجود نیاید؟

در واقع پایه اصلی سیستم جدید، همان سیستم فعلی تبادل اطلاعات در مراکز تحت عنوان سیستم جامع اطلاعات مراکز می‌باشد. با توجه به این که سیستم فعلی، فاقد فرآیندهای عملیاتی می‌باشد در برخی  از مراکز طی سال‌های اخیر نرم افزارهایی عملیاتی برای تأمین نیازهای بخشی، از جمله (مدیریت آفیش، مدیریت آرشیو، مدیریت امور مالی تولید، مدیریت پخش و ... ) تهیه و به‌کارگیری شده است که همگی آن‌ها در عین این که به خوبی به حوزه تخصصی هدف خود پرداخته‌اند، بخشی نگر بوده و تمام نیازهای ذینفعان تولید را پاسخگو نمی‌باشند.

در این سیستم تلاش شد با شناسایی تمام نقاط ضعف و قوت سیستم های نرم افزاری موجود، طرحی جامع نگر و پاسخگوی انواع نیازهای برنامه ریزی و برنامه سازی، تولیدی و مدیریتی ، خرد و کلان تهیه شود.

 

سیستم جامع فرآیند تولید چه زمانی راه اندازی خواهد شد؟

طبق برنامه زمان‌بندی شده، این سیستم از بهمن ماه سال جاری راه‌اندازی و تا پایان سال، جایگزین سیستم جامع اطلاعات، خواهد شد.

 

با توجه به طراحی سیستم جدید آموزش کاربران چگونه خواهد بود؟ آیا جزوه آشنایی با این نرم افزار تهیه خواهد شد یا دوره آموزشی برای کاربران برگزار خواهید کرد؟

طبق تعهدات پیش بینی شده برای پیمانکار پروژه، قرار است اسناد راهنما به صورت متنی و ویدئویی، ارائه شود.
علاوه بر این، در نظر داریم، برای معاونان برنامه‌ریزی و نظارت مراکز ( به عنوان مدیران محلی این سیستم در مراکز ) به همراه یک نماینده از هر مرکز، دوره‌های آموزشی اختصاصی نیز برگزار نمائیم.

 

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

در پایان ضمن تشکر از حسن توجه و حمایت‌های جناب آقای دکتر طهماسبی معاون محترم امور استان‌ها و جناب آقای دکتر خجسته معاون محترم برنامه‌ریزی و نظارت سازمان، از مدیران کل محترم صدا و سیمای مراکز، کارشناسان، مدیران و معاونان محترم بخش‌های مختلف مراکز به ویژه همکاران محترم در معاونت‌های برنامه‌ریزی و نظارت مراکز، کارشناسان و مدیران محترم معاونت امور استان‌ها و سایر حوزه‌های ستادی ( به ویژه همکاران گرامی مرکز طرح و برنامه ریزی سازمان ) که در طراحی و اجرا ما را یاری می نمایند، تشکر و قدردانی می‌نمایم. با توجه به این که هر تغییر، حتما با چالش‌ها و مقاومت‌هایی همراه می‌باشد، از تمامی همراهان به ویژه مدیران کل محترم مراکز، تقاضا دارم با ادامه مساعدت و اتخاذ تدابیر لازم در بخش‌های مربوطه، تا اجرایی شدن و تحقق اهداف این سیستم ، به همکاری و همراهی خود ادامه دهند.

گفتگو : فرشید شکیبا