جهش تولید | سه‌شنبه، ۶ آبان ۱۳۹۹

مخاطبان ، با ارزش تر از جوایزم هستند - صفحه محتوايي مصاحبه

 

 

مصاحبه

مخاطبان ، با ارزش تر از جوایزم هستند

مخاطبان ، با ارزش تر از جوایزم هستند


مخاطبان ، با ارزش تر از جوایزم هستند

گفتگو با مسعود خسروی- گزارشگر شبکه استانی صدای خراسان جنوبی

"بقبند" عنوان برنامه رادیویی است که اگر سراغ آن را از اهالی  استان خراسان جنوبی بگیرید کمتر کسی را خواهید یافت که با آن غریبه باشد. راز موفقیت این برنامه که اکنون تبدیل به برندی در میان برنامه های رادیو بیرجند شده ،گزارشگر آن است که با سفر به شهر ها و روستاهای اقصا نقاط استان، رسانه را به میان زندگی روزمره مردم برده است. مسعود خسروی نتیجه این اهتمام و تلاش خود را هم از مخاطبان گرفته است و هم از هنرمندان حرفه ای عرصه رسانه که او را بارها در جشنواره های ملی و بین المللی مورد تقدیر قرار داده اند، خسروی پاسخ سوالات ما را در شرایطی داد که در شهرستان سرایان استان خراسان جنوبی مشغول ضبط گزارش بود.

  • آخرین برنامه ای رادیویی که از جنابعالی به جشنواره های داخلی  یا خارجی ارسال شده چه بود؟

مستند رادیویی "زندگی بدون مرز" بود که به  جشنواره URTI فرانسه  راه یافت. در آن برنامه بنده گزارشگر بودم.

  • آیا موفق به دریافت جایزه شده است؟

به مرحله داوری و نهایی راه یافت.

  • تا کنون در چه جشنواره های داخلی یا خارجی موفق به کسب جایزه شدید؟

بیش از ده عنوان جایزه ملی و بین المللی کسب کرده ام که مهمترین آنها تقدیر در جشنواره ABU2010  ژاپن، بهترین گزارشگر جشنواره های شانزدهم، هفدهم و هجدهم تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها که در شیراز، بندر عباس و تبریز برگزار شد، گزارشگر برتر دهمین جشنواره بین المللی رادیو و عناوین متعدد دیگری که در ارزیابی های سازمانی مورد توجه ارزیابان و پیشکسوتان این عرصه قرار گرفته ام. اما با این حال مخاطبان رادیو بیرجند با ارزش تر از تمام جوایزم هستند.

  • در برنامه سازی رادیویی مدیون چه کسانی هستید؟

مدیران و برنامه سازان محترمی همچون استاد احمد سروری و آقایان مصطفی سلیمانی و محمد رضا سلحشور.

  • هم اکنون از رادیو بیرجند چه برنامه هایی از شما پخش می شود؟

بقبند- شونشینی- رادیو شب- مستند های رادیویی و گزارش های برنامه های نماشم و صبح شرقی.

  • با توجه به گزارشی بودن اغلب برنامه های شما در هفته چند روز به شهرها یا روستا های استان می روید؟

1 الی 2 روز

  • بهترین خاطره ای که در این سفرها داشته اید چه بوده است؟

هر سفر یک خاطره است و زیباترین خاطره من مربوط می شود به یکی از روستاهای استان که در این روستا مردم همه رادیو گوش می کردند و همه دست اندر کاران رادیوی خراسان جنوبی را حتی از خود کارکنان بهتر می شناختند و برای من خیلی جالب بود که چنین مخاطب هایی داریم که باید قدر این سرمایه ها را بیشتر بدانیم.

یکی دیگر از خاطره های کاری من بر می گردد به زمانی که ما با ناگرای ریلی برنامه ها را ضبط می  کردیم. در یک شب برفی در روستای "رزق" که ضبط برنامه" بقبند" به پایان رسیده بود و می خواستیم برگردیم به دلیل تاریک بودن هوا و لغزنده بودن کوچه های روستا زمین خوردم و همه نوارهای ریل ضبط شده توی کوچه روی برف ها شروع به حرکت کردن و من حیران و مضطرب از این که حاصل یک روز ضبط گزارش های من در حال از دست رفتن بود که البته با سرعت عمل در جمع کردن نوارها و  بازشنوایی ،خوشبختانه معلوم شد که برنامه ها آسیبی ندیده اند .

  • آیا با تولید و پخش برنامه های شما مشکلات احتمالی مردم از طریق مسئولان منطقه رفع شده است؟

بله تولید و پخش این برنامه ها باعث بازتاب مشکلات مردم در نقاط مختلف استان شده است. به طوری که حتی مشکلات مردم در روستاهای دور از دسترس به گوش مسئولان رسیده و خیلی از این مشکلات  پی گیری و حل شده است

  • برای اینکه به دام تکرار نیفتید چه زمانی احساس می کنید باید در روند تولید برنامه تغییر ایجاد کنید؟ در این مسیر آیا از کسی هم کمک می گیرید؟

زمانی ما در برنامه ها احساس تکرار می کنیم که مخاطب از شنیدن برنامه خسته شده باشد در حالی که  هر وقت ما سلیقه مخاطب را در برنامه ها در نظر گرفته ایم، موفق بوده ایم. مخاطب دنبال کوتاه گویی و مفید گویی است.

اما در مواقعی که احساس می کنم روند برنامه تکراری شده با استفاده از نظرات همکاران و مدیران رادیو ایده ها و بخش های جدیدی تعریف می کنیم تا همیشه برای مخاطبان مان حرفی برای گفتن داشته باشیم.

  • خراسان جنوبی از استان های محروم محسوب می شود اما محروم ترین نقطه استان از نظر شما کجاست و چرا؟

 اقتصادی که مبتنی بر کشاورزی و دامداری است با خشکسالی دچار محرومیت می شود. ما در استان خراسان جنوبی شهرها و روستاهای زیادی داریم که به دام خشکسالی افتاده اند و محرومیتشان چند برابر شده است. از جمله نهبندان وروستاهای حاشیه مرز.

  • با توجه به تغییر ذائقه مخاطبان به فضای مجازی و رسانه های بصری از نظر شما آینده رادیو به کجا می انجامد؟

رادیو هم مثل دیگر رسانه ها باید به روز شده و در همه جا در دسترس باشد. پادکست(رادیو اینترنتی) می تواند یکی از راه های جذب مخاطب بیشتر باشد.

  • وسوسه نشدید پا به عرصه تلویزیون بگذارید ؟چقدر وفادار به رادیو خواهید ماند؟
  • با توجه به برنامه سازی در روستاهای مختلف استان و کسب تجربه های مختلف، در برخی از برنامه های تلویزیونی که مربوط به فرهنگ و سنت بومی محلی استان هست، توانسته­ام همکاری­هایی را با تلویزیون داشته باشم ولی رادیو رسانه ای هست که به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با مخاطب خود برقرار می کند حلاوت و احساس شیرینی را در من ایجاد می کند که هیچ وقت حاضر نیستم این حس زیبا را از دست بدهم.