اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | جمعه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۶

مستندسازان استان ها به جشنواره فجر رونق می‌دهند - صفحه محتوایی خبر

 

 

مشاهده خبر

« بازگشت

مستندسازان استان ها به جشنواره فجر رونق می‌دهند

هیات انتخاب بخش مستند سی‌ و ‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شامل محمد درمنش، علیرضا قاسم‌خان، منوچهر مشیری و پریوش نظریه اسامی ۲۲ فیلم پذیرفته شده در این بخش را اعلام کرد.

پس از درخشش مستندسازان مراکز استان ها در جشنواره اخیر سینما حقیقت و کسب عناوین برتر، این بار و در بزرگ ترین رویداد سینمایی کشور هم، فعالان عرصه مستند تلویزیون استان ها حضور پررنگ و برجسته ای در بخش مسابقه فیلم های مستند دارند و امیدوارند به روند موفقیت آمیز خود در جشنواره های معتبر ادامه دهند.

«در پناه بلوط» ساخته مهدی نورمحمدی تولید مرکز ایلام (برنده بهترین مستند بلند و بهترین تدوین سینما حقیقت)، «حیات در رگ های سرد» ساخته فتح الله امیری تولید مرکز ایلام، «باد در باغِ نظر» با نام اولیه (از عطر باغ نارنج) ساخته پویان کاظمی تولید مرکز فارس و «نیمروز و مَکران» ساخته ماکان آشوری تولید مرکز سیستان و بلوچستان از تولیدات استانی است که هیات انتخاب برای حضور و رقابت در بخش مستند جشنواره سی و دوم فیلم فجر پذیرفته شده اند.

alt

در حالی که بزودی هیات انتخاب بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) به عنوان پرمخاطب ترین و پررونق ترین بخش این رویداد بزرگ سینمایی، اسامی آثار نهایی راه یافته را اعلام خواهد کرد، بخش مستند نیز تماشاگران پر و پا قرص و پیگیر خود را دارد و بسیاری با اعلام فیلم های بخش مسابقه مستند خود را آماده تماشای آثاری با کیفیت و ارزشمند در جشنواره فیلم فجر می کنند. برای همین سراغ تعدادی از صاحبان فیلم های مستند رفتیم که آثارشان جزو تولیدات صدا و سیما و در واقع نماینده شایسته رسانه ملی در مهم ترین جشنواره سینمایی کشور محسوب می شوند.

4 سال تلاش برای تولید یک مستند

مهدی نورمحمدی، کارگردان «در پناه بلوط» از تولیدات مرکز ایلام درخصوص موضوع این مستند به جام جم گفت: این فیلم مستند روایتی از زندگی سنجاب ایرانی و چالش های موجود در مسیر ادامه حیات این جونده کوچک است.

وی زمان ساخت این مستند را از تحقیق و پژوهش تا تولید چهار سال عنوان کرد و افزود: در مرحله تحقیقات برای اولین بار سه عنوان کتاب مرتبط با سنجاب را از منابع انگلیسی و فرانسوی ترجمه کردیم، چون هیچ منبعی در این زمینه در ایران وجود نداشت. ما براساس آن گفته که می گوید جهانی فکر کنید و منطقه ای عمل کنید کار را به مرحله تولید رساندیم و بر زندگی سنجاب ایرانی در محدوده زاگرس تمرکز کردیم.

نورمحمدی موضوع روز و بحث چالش های زیست محیطی را مهم ترین دلیل احتمال پذیرفته شدن این فیلم از سوی هیات انتخاب دانست و گفت: جدا از این تاکنون هیچ فیلمی با این جزئیات و دقت به زندگی سنجاب ها نپرداخته بود.

این کارگردان شهرستانی تغییر نگاه تلویزیون به مقوله فیلم مستند را از اتفاقات خوب سال های اخیر سیما عنوان کرد و افزود: در سال های گذشته به مستند اهمیت زیادی داده نمی شد، اما الان بخش اعظم تولیدات تلویزیون را آثار تشکیل می دهد. البته معضل بودجه فیلم های مستند کماکان به قوت خود باقی است، این فیلم با حمایت همه جانبه مرکز ایلام ساخته شد. فیلم های مستند به ارتقای سطح دانش مردم کمک می کنند و حمایت از این فیلم ها باید بیش از پیش در دستور کار قرار بگیرد.

موفقیت مستند سازان استانی در دو سال اخیر

فتح الله امیری که در سی امین جشنواره فیلم فجر برای کارگردانی «در جست و جوی پلنگ ایرانی» سیمرغ بلورین بهترین مستند را به دست آورد در این دوره هم با فیلم «حیات در رگ های سرد» یکی از فیلمسازان حاضر در بخش مسابقه آثار مستند است.

وی با اشاره به حمایت مرکز ایلام از ساخت این مستند عنوان کرد: معمولا مستندهای بلند نیازمند حمایت صدا و سیماست که درصورت پشتیبانی نتایج درخشانی خواهد داشت. الان دو سال متوالی است که مراکز سیما سیمرغ های مستند جشنواره فیلم فجر را از آنِ خود می کنند. 

alt

روایت تازه از دورانی تاریخی

پویان کاظمی، کارگردان مستند «باد در باغِ نظر» (از عطر باغ نارنج) از تولیدات مرکز فارس، موضوع این اثر را مربوط به دوران زندیه با تمرکز روی سال های زمامداری کریمخان زند توصیف کرد و گفت: به نظرم مهم ترین ویژگی این کار یک روایت تازه و مدرن ایرانی از دورانی تاریخی است.

وی در ادامه با اشاره به این که فیلمنامه این کار را با محمدرضا اصلانی، کارگردان برجسته مستند نوشته است، افزود: این اثر با استفاده از شیوه قصه های هزار و یک شبی به نگارش درآمده و باعث می شود از دل هر قصه، داستان و موضوعی دیگر به تصویر کشیده شود. کاظمی با اشاره به بودجه ناکافی فیلم برای تیمی حرفه ای و افرادی چون علی لقمانی (فیلمبردار سینما) و ملک جهان خزایی (طراح صحنه و لباس) از حمایت صدا وسیمای مرکز فارس به نیکی یاد کرد و لزوم توجه هرچه بیشتر به حمایت از تولید فیلم های مستند را خواستار شد.

روی خوش تلویزیون و حمایت از آثار مستند

ماکان آشوری، کارگردان «نیمروز و مَکران» تولید مرکز سیستان و بلوچستان درخصوص این فیلم مستند به جام جم گفت: نام این اثر اشاره به نام قدیمی سیستان و بلوچستان به عنوان بزرگ ترین استان کشور دارد. پیش از کشف قاره آمریکا نصف النهار مبدا از این منطقه رد می شد، برای همین به آن می گفتند نیمروز. مَکران هم اسم قدیمی دریای عمان است که در قسمت پایین منطقه بلوچستان قرار دارد.

وی تصویربرداری فیلم را مهم ترین دلیل گزینش این اثر توسط هیات انتخاب جشنواره سی و دوم دانست و افزود: دلیل احتمالی دیگر گزینش هیات انتخاب این است که ما به منطقه ای توجه کردیم که در آثار دیگر به آن اعتنا و اهمیتی داده نشده یا بد به آن پرداخته شده است. تمام سعی مان این بود که با ساخت این فیلم مستند آن نگاه نادرست را تغییر دهیم.

آشوری به حمایت موثر سیمای سیستان و بلوچستان برای تولید این فیلم اشاره کرد و گفت: اگر حمایت ویژه این مرکز نبود این فیلم اصلا ساخته نمی شد.


تهیه و تنظیم : علی رستگار

alt