جهش تولید | یک‌شنبه، ۴ آبان ۱۳۹۹

مسیر بی بازگشت، روایت مقاومت به قیمت جان - صفحه محتوایی خبر

 

 

مسیر بی بازگشت، روایت مقاومت به قیمت جان

مستند پدخندق در 26 قسمت 20 دقيقه‌اي ( جمعا 520 دقيقه ) توسط صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویر احمد در حال تهیه است. این مستند دفاع مقدسی که در حدود 120 دقيقه آن صحنه های جنگي بازسازي می شود به تهيه‌كنندگی و كارگردانی بهنام نوروزي در حال تولید است. نوروزی که مدت ها برای تولید این مستند فاخر زمان گذاشته تا اثری متفاوت را تهیه و تولید کند در گفتگو با ما از چگونگی مراحل تولید این مستند به گفتگو نشست:

دلايل و هدف از توليد اين مستند  چیست؟

پدخندق حماسه‌يي بود كه در تاريخ 4 تیر ماه سال 1367 در جزيره مجنون توسط رزمندگان استان كهگيلويه و بويراحمد خلق شد. حماسه‌يي كه در آن اين رزمندگان در جاده‌يي خاكي در آب‌هاي جزيره مجنون جاده را از پشت سر خود قطع كردن كه مبادا عقب‌نشيني نمايند و اين عقب‌نشيني در آن شرايط خاص منجر به سقوط اهواز و سوسنگرد شود. بنابراین اين روز، روز بسيار مهمي در استان كهگيلويه و بويراحمد بود زیرا در يك روز، سرنوشت حدود 160 رزمنده كه در دژ خندق و جاده خندق به اسارت و يا به شهادت رسيده بودند بلاتكليف مانده بود تا بالاخره در فيلمي كه عراق پخش كرد، مردم متوجه شدن كه تعداد 80 نفر از آنها اسير و مابقي به درجه رفيع شهادت نائل شده‌اند.

alt

يكي ديگر از دلايلی كه من به سراغ ساخت اين مستند رفتم جذابيت اين موضوع به لحاظ دراماتيك بود، اينكه يك تيپ که بیشتر نفرات آن را بسیجیان استان كهگيلويه و بويراحمد تشکیل می دهد، تصميم مي‌گيرد جاده‌ي پشت سر خودش را قطع نمايد و تا پاي جان مقاومت كند. از آنجا که هيچ وقت به لحاظ فرهنگي روي اين موضوع كار نشده بود، ما با اين مستند سعي كرديم كه حرف دل و رشادت‌هاي رزمندگان تيپ 48 فتح استان كهگيلويه و بويراحمد كه بخشي از دلاور مردي‌هاي فرزندان اين مرز و بوم است را به مخاطبان در سطح كشور بشناسانيم.

 

چه مقدار زمان صرف تحقیق و پژوهش این مستند شده است؟

بخاطر پراكنده بودن افراد بازمانده و خانواده شهداي اين واقعه، بخش‌هاي تحقيقاتي‌ اين پروژه از سال 89 شروع شد. يعني در قالب يك تيم پژوهشي افراد آزاده و خانواده شهداء شناسايي و با يك گروه 5 نفره نزد تك‌تك بازماندگان و خانواده‌هاي شهدا رفتيم و فيلم گرفتيم و هر چه اعم از عكس، خاطرات، وصيتنامه و دست ساخته‌هاي آن‌ها در اسارت بود را اسكن كرديم و براي هر كدام از آنها يك فايل ساختيم و بعد در قالب طرحي به شبكه دنا ارائه دادیم و در نهایت  تصويب شد .

 

مراحل پیش تولید چگونه آغاز و چرا شهرک سینمایی برای صحنه های بازسازی انتخاب شد؟

 در شهريور 90 فيلمبرداري بخش‌هاي مستند آغاز شد و گروهي به نگارش فيلمنامه‌هاي صحنه‌هاي بازسازي اين مجموعه پرداختن كه در همين حين نيز طراحي و ساخت ماكت دكور دژ و جاده خندق با توجه به طراحي‌هاي اين رزمندگان ساخته شد كه پس از ساخت ماكت براي يافتن لوكيشن در بسياري از شهرهاي جنوبي ايران كه خشكي، آب و نيزار را در كنار هم داشته باشد،  گشتيم كه بالاخره بخاطر انفجارها و مسائل امنیتي شهرك سينمايي دفاع مقدس را مناسب‌ترين جا براي ساخت دكور يافتيم و پس از اخذ مجوز از انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس در يك دوره 4 ماهه به ساخت دكور در شهرك سينمايي مشغول شدیم و در تير ماه امسال نيز فيلمبرداري صحنه‌هاي جنگي و بازسازي اين مستند انجام شد كه اكنون هم در مرحله تدوين است. تدوين اين مجموعه حدود 6 تا 8 ماه به طول مي‌انجامد كه روي هم رفته فكر كنم به ياري خداوند تا 6 ماه ديگر آماده پخش باشد.

 

مطمئنا برای تولید یک مستند متفاوت با ویژگی هایی خاص نیاز به استفاده از تکنیک های جذاب است شما برای این موضوع چه تمهیداتی را به کار گرفتید؟

اين مستند در دو بخش مستند و بازسازي فرمت full HD و با دوربين X3 فيلمبرداري شده است كه در قسمت‌هاي مستند آن سعي كرده‌ايم به سبك مستند واريته نزديك شويم و در قسمت‌هاي بازسازي آنهم به شكل داستاني سعي شده كه از حركت‌هاي ريل و تراولينگ و ديگر تكنيك‌هاي سينما و تلويزيوني استفاده نمائيم و در صحنه‌هاي درگيري نيز در پاره‌ايي مواقع از دوربين روي دست استفاده نمائيم كه در كل تركيب صحنه‌هاي جنگي بازسازي و صحنه‌هاي مستند و ادغام آنها مي‌تواند داراي ريتم دايناميكي باشد.

به نظر شما این مستند جذابیت های لازم را برای مخاطب دارد؟

ما با توجه به زيرساخت‌هاي محكم پژوهشي و تحقيقاتي كه اين پروژه داشته، دستمان باز بود كه روي داشته‌هامان مدام بحث و بررسي نمائيم. به همين منظور حدود چند ماه با مشاوره پروژه جناب آقاي فرهاد پاكدل، ساعت‌هاي متمادي راجع به چگونگي ساخت اين مجموعه صحبت كرديم و حتي نزديك به هزار صفحه فيلمنامه نوشته شد كه فيلمنامه‌نويسان مختلفي در اين پروژه قلم زدند ولي در نهايت تمام فيلمنامه‌ها را كنار گذاشته و طراحي مستند در قالب يك گروه طرح گرديد كه با محوريت 3 بازيگر به كندوكاو اين موضوع پرداختيم و سعي كرديم جذابيت را در پرداختن به فرهنگ بومي استان کهگیلویه و بویر احمد با سفر به روستاها، روبرو شدن با آدم‌هاي متنوع در سراسر استان كه در اين سير و سفر آوازها، لالايي‌ها، شروه‌خواني شاهنامه‌خواني، پوشش مردم آن منطقه، معماري روستاهاي آنها و  طبيعت بكر آن تنوعي در فرم بياني ايجاد نمائيم و از طرفي ضمن جمع‌آوري خاطرات و چگونگي اتفاق افتادن اين واقعه در لابه‌لاي اين تصاوير نيز تصاوير جنگي و بازسازي آن روز را داشته باشيم كه اين موضوع مي‌تواند در قالب يك مستند بازسازي براي مخاطب جذاب و جالب باشد.

گفتگو : فرشید شکیبا

alt