جهش تولید | جمعه، ۲ آبان ۱۳۹۹

من دیوید آتنبروی آینده خواهم بود..! - صفحه محتوایی خبر

 

 

من دیوید آتنبروی آینده خواهم بود..!

 وقتی مستند های "زندگی در قلب دنا" و "سفر به سرزمین برف و آفتاب "را در مرکز کهگیلویه و بویر احمد ساخت کسی با دیدن آن ها باورش نمی شد این فیلم ها توسط گروهی ایرانی و با کمترین تجهیزات ممکن تولید شده است، مجموعه ای از تصاویر بکر و باکیفیت که راوی بخشی از حیات وحش دیده نشده آن استان بود ."سفر به سرزمین برف و آفتاب "موفقیت هایی را در بخش مستند جشنواره فجر و سینما حقیقت به دست آورد اما فرشاد افشین پور با تولید مستند "سفربه امادای" اثبات کرد مستندهای قبلی محصول یک  اتفاق نبوده و خود را به عنوان یکی از مستندسازان جوان و موفق به عرصه هنری و رسانه ای معرفی کرد. به بهانه کسب جایزه ویژه هشتمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت که در اواسط آذر ماه سال جاری برگزار شد، با او به گفتگو نشسته ایم:


* ابتدا توضیحاتی در مورد خودتان و فیلم های قبلی تان ارائه کنید.

متولد شهری نسبتا کوچک به نام گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد هستم. در رشته مدیریت تحصیل کرده ام و فیلمسازی را به روش تجربی آموخته ام.

alt

پیش از این سه فیلم به نام‌های «دنا» به سفارش گروه مستند شبکه چهار (سال تولید:1389)، «زندگی در قلب دنا» (سال تولید:1390) و «پرندگان در سرزمین برف و آفتاب» (سال تولید:1391) با همکاری شبکه استانی دِنا ساخته ام که هر سه در جشنواره های پیشین سینما حقیقت حضور داشته اند و در این اثنا فیلم پرندگان در سرزمین برف و آفتاب موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم علمی و زیست محیطی از هفتمین دوره این جشنواره شده است. 

 

*در مورد مستند آخرتان یعنی "سفر به آمادای" توضیح دهید؟

 فیلم «سفر به آمادای» در حقیقت چهارمین فیلم من است که در جشنواره هشتم سینما حقیقت شرکت داشت. پیش از هر چیز باید بگویم «آمادای» بمعنای محل تجمع مادهاست. موضوع این فیلم تاریخی نیست و این نام زیبا بهانه ای برای آغاز یک سفر رویایی به این سرزمین باستانی است. باید گفت اگرچه آوازه این سرزمین به علت تاریخ کهن آنست لیکن جاذبه طبیعی و متنوع آن نیز از جایگاه مهمی برخوردار است. این استان از یکسو کوهی باشکوه بنام الوند با بلندای 3584 متر را در خود جای داده و از سوئی دیگر دشت ها و بیابان ها ی وسیع فلات داخلی ایران را در پیش روی خود دارد. این طیف وسیع زیستگاه ها که از مناطق مرتفع کوهستانی تا سرزمین های پست تغییر می کند فرصتی کم نظیر برای حیات موجودات مختلف فراهم آورده تا تابلویی سحر انگیز از حیات وحش در این گوشه فلات ایران ترسیم شود.

 

* چطور شد که استان همدان برای ساخت فیلم انتخاب نمودید؟

خب من در مرکز سیمای استان‌ها با دو فیلم قبلی شناخته شده بودم و بر اساس نمره‌هایی که در ارزیابی سازمان کسب کردم و همین‌طور رتبه‌هایی که در دو جشنواره متوالی فجر و سینماحقیقت به دست آوردم، مورد توجه مدیران شبکه‌های مختلف استانی واقع شدم و از من دعوت به  عمل آوردند که در آن استان ها فعالیت کنم. من پس از بازدید کوتاهی که از استان همدان داشتم متوجه شدم زمینه و استعداد قابل توجهی برای ساخت فیلم وجود دارد و به همین دلیل به پیشنهاد شبکه استانی همدان پاسخ مثبت دادم.

 

*در پروسه تولید،چقدر مطابق خواست و سلیقه سفارش‌دهنده پیش رفتید؟

آقای میسر مدیر کل محترم صدا و سیمای مرکز همدان از دغدغه ها و اهداف ما به خوبی اطلاع داشتند و به همین خاطر دست ما را باز گذاشته و فضای مناسبی را برای اجرای ایده های ما مهیا نمودند. البته ایشان نقطه‌ نظرهایی پیرامون پرداخت توامان به سیمای طبیعی، جاذبه های گردشگری و تنوع زیستی استان همدان داشتند.

alt

alt

*تولید «سفر به آمادای» از زمان آغاز پژوهش ها تا تدوین نهایی چقدر طول کشید؟

فیلم از اسفند 91 کلید خورد و پروسه ساخت آن تا مهرماه 93 به طول انجامید. یعنی ما 20 ماه درگیر اجرای این پروژه بودیم. این فیلم بواقع یکی از سنگینترین و پرخرج ترین فیلم های سینمای مستند ایران بوده است. کار تصویربرداری این فیلم 12 ماه و مراحل نگارش متن و تدوین آن نیز 8 ماه به طول انجامیده است.

 

*چه ویژگی های بارزی در فیلم مستند شما وجود دارد؟

در این فیلم تصاویر هوایی منحصر بفردی از طبیعت به نمایش گذاشته شده که تاکنون در هیچ فیلم ایرانی سابقه نداشته است. چیز دیگری که در فیلم ما دارای اهمیت است، اینست ‌که تا به حال تصاویر خوبی از گونه‌هایی مانند گرگ خاکستری و عقاب طلایی وجود نداشت و ما توانسته ایم تصاویر بسیاری خوبی از مراحل تولد و پرورش توله‌ها و جوجه‌های این دو گونه را ثبت کنیم. حتی تصاویری ناب که ممکن است در مستند دنیا هم سابقه نداشته باشد، را به ثبت رسانده ایم. از جمله تصویر جدال دو جوجه عقاب و کُشته‌شدن یکی توسط دیگری..!

 

*آقای افشین‌پور، با توجه به اینکه در کشور ما ساخت آثار مستند شرایط دشواری دارد، آیا صرفِ مدت‌ زمانِ بیست ماه برای تولید یک مستند، کمی طولانی نیست؟

ببینید بیست ماه کار برای ساخت یک مستند حیات وحش، زمان غیرمعقولی نیست. اگر به فیلمسازهای بزرگ دنیا مانند «دیوید آتنبرو» نگاه کنید متوجه می شوید که گاهی پس از سه یا چهار سال فیلم تولید می کنند. پس جای نگرانی نیست که تولید فیلم ما طولانی شده است. اگر فیلم در کمتر از این زمان ساخته می‌شد، باید به کیفیت آن شک کرد.

 

*برخی کارشناسان معتقدند فیلم های شما از ابتدا تا کنون سبک و سیاق خاصی را دنبال می کند. مثلا در متن و یا ساختار شباهت هایی به فیلم های خارجی دارد. توضیحی دراین باره دارید؟

من همیشه در مصاحبه‌هایم گفته‌ام عاشق آثار «دیوید آتنبرو» ـ مستندساز انگلیسی ـ هستم که به اعتقاد من بهترین و کامل‌ترین فیلم‌های حیات‌وحش دنیا را می‌سازند. من ایشان را الگوی خودم قرار داده‌ام. اگرچه تا رسیدن فیلم هایم به استانداردهای بین المللی کمی فاصله وجود دارد اما با اطمینان به شما می گویم که من و گروهم تمام نیرو و قدرت خود را بکار خواهیم گرفت تا در مستند حیات وحش ایران تحولی ایجاد کنیم. این سرزمین یکی از بکرترین مناظر طبیعی دنیا را در اختیار دارد و جا دارد کارهای استاندارد و جهانی در خور و شان آن انجام گیرد. در ضمن من نباید با کسی مقایسه شوم " من دیوید آتنبروی آینده خواهم بود...

 

*لطفا از مشکلاتی که در جریان ساخت فیلم وجود داشت مطالبی را عنوان کنید.

مصمم بودیم از گرگ ها در بخش از فیلم تصویر بگیریم، در غروب یکی از روزها، گرگ ها که نظاره گر نزدیک شدن ما به لانه شان بودند ناگهان تاب تحمل بریدند و به سمت ما حمله آوردند. پنج قلاده گرگ سراسیمه به سمت ما  آمدند و ما چاره ای جز فرار نداشتیم. خوشبختانه در میان راه از تعقیب دست کشیدند و ما جان سالم بدر بردیم! جالب اینجاست که به هنگام فرار کلیه تجهیزات و دوربین های خود را بر روی زمین رها کردیم و فردای آنروز به محل مراجعت کردیم..!

*در پایان اگر مطلبی دارید بیان بفرمایید.

این فیلم حاصل تلاش جمعی عاشق و دلسوز طبیعت و هنر این مرز و بوم است که جا دارد مراتب قدردانی بی حد و حصر خود را نسبت به آنها ابراز دارم.

alt

alt