اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | دوشنبه، ۱ آبان ۱۳۹۶

نقش رادیو های بومی در انتقال تجربیات دهکده محلی به دهکده جهانی - صفحه محتوایی خبر

 

 

مشاهده خبر

نقش رادیو های بومی در انتقال تجربیات دهکده محلی به دهکده جهانی

نقش رادیو های بومی در انتقال تجربیات دهکده محلی به دهکده جهانی

 

 در حالی به روزهای پایانی مرداد می رسیم که امسال را مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام گذاری کردند در تقویم رسمی روز 21 مرداد به روز حمایت از صنایع کوچک نامگذاری شده است.

مقام معظم رهبری معتقدند"احیای صنایع کوچک ومتوسط یکی از برنامه های اساسی  دولت باید باشد،در اقتصاد مقاومتی این یکی از ارکان است" در همین راستا نقش رسانه های بومی بویژه نقش رادیو را در حمایت از صنایع کوچک در روستاها وشهرهای دور از پایتخت را واکاوی می کنیم

در عصری که به عصر اطلاعات شهره شده است رسانه های مختلفی عرض اندام می کنند و هر کدام خود را برتر می دانند و هیچ رسانه ای بصورت تام وکامل حاضر نیست به نفع رسانه های دیگر پا پس بکشد وانصافا هم رسانه ها طرفداران ویژه خود را دارند در این میان رسانه گرمی مانند رادیو هرچند مانند چند دهه گذشته در اوج نیست اما هنوز در اقصی نقاط ایران وجهان بسیاری به رادیو وبرنامه های آن علاقمند واعتماد دارند،لذا شاید بتوان گفت رادیو  بخاطر در دست رس بودن ،کم هزینه بودن ،قابل حمل بودن،سرعت عمل و مواردی دیگری که از ویژگی های این رسانه گرم هست در عرصه آموزش ،اطلاع رسانی،انتقال مفاهیم تخصصی،انتقال تجربیات، حرف برای گفتن دارد ومی تواند صدای رسای مردم شهر ها روستاها و حتی عشایر غیور باشد.

نقش رادیو های استانی درانتقال تجربیات متولیان صنایع کوچک به جامعه بزرکتر

امروزه با توجه به برنامه ریزی ها در رادیو های محلی واختصاص سهم قابل توجهی از برنامه ها به موضوعات اقتصادی وصنایع کوچک، بسیاری از دست اندر کاران این صنایع بدون هیچ گونه دغدغه با حضور در  رادیو های بومی ومحلی صدای رسای خود را به گوش دیگران می رسانند واز تجربیات و پیشرفتهای خود می گویند.

نقش آموزشی رادیو های محلی در حمایت از صنایع کوچک

تجربه در این سال ها نشان داده است که رادیو به راحتی وباکمترین امکانات توان آموزش در حوزهای مختلف را برای مخاطبان خود دارد ودر این زمینه صاحبان حرف و صنایع و مشاغل می تواند در تعامل با این رسانه گرم ودر دسترس ارتباط دوسویه برقرار کنند وبتوانند برخی اهداف آموزش خود را از بستر رادیو برای جامعه هدف خود بیان کنند که از مزیت سرعت عمل ،صرفه جویی در هزینه ها ،جامعه هدف بزرگتر واستادان باتجربه تر حتی با دعوت از پایتخت به مقصود آموزش خود برسند.

نقش اطلاع رسانی رادیو های بومی ومحلی در حمایت از صنایع کوچک

یکی از ویژگی های اصیل رادیو که با گذشت سال ها هنوز همچنان جوان وپویا مانده است رسانه ای مثل تلوزیون نیز نتوانسته است حریف رادیو شود ،موضوع سرعت عمل در اطلاع رسانی است که امروز رادیو های بومی به خوبی با برنامه ریزی توانسته اند بسیاری از دغدغه ها و مشکلات ودرخواستهای صنایع کوچک را به گوش مدیران ومسولان استانی ودر مواردی مسولان کشوری نیز برسانند.

نقش رادیو های بومی در انتقال تجربیات دهکده محلی به دهکده جهانی

امروز خوشبختانه بسیاری از صنایع کوچک به روستاها و به محل تولید نزدیک شده اند در همین ارتباط مقام معظم رهبری معتقدند". ما بایستی صنایع تبدیلی را به روستاها ببریم، به بعضی از شهرها ببریم" در کنار بردن این صنایع کوچک رادیو های بومی ومحلی می توانند زبان گویای متولیان صنایع کوچک و انتقال دهنده تجربیات ،دغدغه ها ،خواستها و مشکلات این صنایع به جامعه شهری و مسولان مراکز استانها و در سطح بالاتر به مدیران کشوری باشند.

نقش رادیو های بومی در انتقال دانش وتجربیات مدیران  وصنایع کشوری به صاحبان صنایع کوچک

در سال های متمادی حضور رادیو های بومی ومحلی در استان ها وشهرها، در مناسبت های مختلف مدیران ومسولان در حوزهای وزارتی یا صاحبان صنایع مادر و صنایع تکمیلی با حضور در رادیو های محلی مبادرت به انتقال تجربیات و آموخته های خود از طریق این رسانه پرداخته اند و توانسته اند کمک شایانی به ارتقای دانش مدیران ومسولان صنایع کوچکتر داشته باشند.

 خلاصه این که رادیو های بومی و محلی به عنوان بازوی اطلاع رسانی ،آموزشی،انتقال تجربیات و پیگیر دغدغه های معظلات و مشکلات صنایع کوچک بوده وهستند وباید صاحبان صنایع کوچک از این ظرفیت ها در راستای کاهش مشکلات وموانع کاری خود بهره ببرند.

 

نگارنده:احمدعارفخانی،دانشجوی دکتری علوم سیاسی ،کارشناس رسانه،معاون صدای خراسان شمالی