اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | جمعه، ۲۸ مهر ۱۳۹۶

وحید کمالی از آثار رسيده به کمیسیون صدا ميگويد / فراتر از فرم با نگاهی به موضوعات - صفحه محتوايي مصاحبه

 

 

مصاحبه

وحید کمالی از آثار رسيده به کمیسیون صدا ميگويد / فراتر از فرم با نگاهی به موضوعات

وحید کمالی از آثار رسيده به کمیسیون صدا ميگويد / فراتر از فرم با نگاهی به موضوعات

 

ماموريت صدای مراکز را تقويت وحدت ملي در عين کثرت فرهنگ‌ها، آداب، رسوم، اقوام، مذاهب، اقليت‌ها در سراسر کشور می‌دانند. ذيل اين ماموريت‌هاست که رادیوهای استانی، محلی و شهری موظف هستند به مزيت‌ها و توانمندي‌هاي استاني خود توجه ويژه داشته باشند و براي تحقق اين موضوع، مردم بايد خود و مطالباتشان را از رسانه محلي ببينند و بشنوند. کمیسیون صدا با همین رویکرد، چشم‌انداز آثار رادیویی بیستمین جشنواره تولیدات استانی را ترسیم کرده است.

 جذابیت رقابت رادیوهای محلی و شهری با رادیوهای استانی

آثار رسیده به جشنواره که از نگاه تولیدکنندگانشان، برترین‌های صدا در این 5 فصل هستند، به مخاطبان تاکید می‌کند که رادیو با وجود محدودیت‌های مالی در صدر علاقه‌مندی مخاطبانش است. این نکته از زبان رئیس کمیسیون صدا بیانگر این موضوع است که صدای مراکز، بخشی از هویت و اعتبار ملی است. از این رو، وحید کمالی رئیس کمیسیون صدا مهم‌ترین ویژگی بیستمین جشنواره تولیدات استان‌ها در حوزه صدا را تغییر بخش‌های داوری بیان می‌کند. وی در این‌باره می‌گوید: در دوره‌های گذشته، آثار رادیویی در دو بخش ترکیبی ساده و ترکیبی نمایشی داوری می‌شد اما به‌دلیل تنوع گونه‌های برنامه‌سازی و توجه به جزئیات در برنامه‌های رادیو تصمیم گرفتیم مباحث رادیو را به‌شکل تخصصی دنبال کنیم و از این رو آثار رادیویی به‌صورت موضوعی رقابت کرده و مورد داوری قرار می‌گیرند. کمالی ادامه می‌دهد: به این ترتیب، رقابت برنامه‌سازان در حوزه برنامه‌های ترکیبی به بخش‌های کودک، نوجوان، خانواده، معارف، روستا، مسابقات، عصرگاهی و صبحگاهی تقسیم‌بندی شده و برنامه‌سازان هر گروه با یکدیگر ارزیابی و داوری می‌شوند.

رئیس کمیسیون صدا با تاکید بر برقراری عدالت در داوری و دوری از هر نوع ابهام در این حوزه می‌افزاید: در این دوره، علاوه بر تغییر صددرصدی دبیران جشنواره، 80 درصد ترکیب داوران را نیز تغییر داده‌ایم تا نگاه سلیقه‌ای به مراکز و برنامه‌سازان وجود نداشته باشد. کمالی با اشاره به افزودن بخش برنامه‌های خلاقانه در داوری این دوره اظهار می‌کند: در بررسی‌ها به موضوع نوآوری در مراکز تاکید و توجه مناسبی شده است و آثار خلاقانه مراکز معرفی و انتخاب خواهند شد.

وی نهضت تولید مستند رادیویی را گام موثری در تداوم ساخت مستندهای رادیویی می‌داند و خاطر نشان می‌کند: 600 اثر در این حوزه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و این میزان آثار ارسالی برای مراکز نشان از جدیت آن‌ها در تولید این نوع آثار است. کمالی توجه به برنامه‌سازی برای روزهای تعطیل را سرفصل یک ارتباط و اقدام مناسب در مراکز می‌داند و می‌افزاید: توصیه ما به مراکز، تهیه برنامه‌های ترکیبی متناسب با روزهای تعطیل است تا به مرور برخی از این برنامه‌ها هویت مستقلی پیدا کنند و برای مخاطبان شناخته شوند.

کنداکتور ترکیبی و برنامه‌های متمرکز، از مهم‌ترین ویژگی صدا در سال‌های اخیر بوده است. به طوری که در سال گذشته هماهنگی مراکز برای همراهی با رادیو انقلاب و تولید برنامه‌های سفرنامه در ایام نوروز، نشان از همراهی و همدلی شبکه‌های رادیویی مراکز و سراسری داشته است.  رئیس کمیسیون صدا در این‌باره توضیح می‌دهد: بخشی از داوری‌های امسال مربوط به کنداکتور ترکیبی شبکه‌هاست و برنامه‌سازان در این بخش رقابت خوبی داشته‌اند. با توجه به کسب حداقل امتیاز (70 نمره) برای شرکت در داوری و ارزیابی آثار، امسال در برخی از موضوعات این حداقل به عدد 79 رسیده است. کمالی در این‌باره می‌گوید: کسب این نمره نشان از ارتقای سطح کیفی آثار است و از این رو به مناسبت بیستمین دوره جشنواره تولیدات استان‌ها در هر ساختار، 20 اثر را برای ارزیابی نهایی انتخاب کرده‌ایم تا شانس پذیرفته‌شدن برنامه‌سازان افزایش یابد. البته نباید فراموش کرد که در این دوره، مناطق مرزی و محروم پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌اند.

وی با اشاره به سه کمیته داوری که در بخش صدا تشکیل شده است می‌افزاید: تاکید ما بر تفکیک برنامه‌های ترکیبی از دیگر بخش‌ها بود و به این ترتیب در سه بخش برنامه‌های غیر ترکیبی، برنامه‌های ترکیبی در دو حوزه ساده و نمایشی و بخش نمایش، آثار مورد داوری قرار گرفت. این در حالی است که به رسم همیشه بخش جنبی نیز با موضوعات اقتصاد مقاومتی، سلامت، دفاع‌مقدس، محیط‌زیست و دفاع‌مقدس و شهدای مدافع حرم  برقرار است.

 داوری با اتکا بر برنامه‌های موضوعی

در مجموع، 356  اثر در سه بخش ترکیبی، غیرترکیبی، نمایش و جنبی به جشنواره ارسال شده است که شامل 290 اثر در بخش‌های اصلی و 66 اثر در بخش جنبی است. از این میان، 38 اثر برای دریافت جایزه انتخاب خواهد شد و 6 جایزه هم به بخش جنبی تعلق خواهد گرفت که متولی آن وزارت‌خانه‌های مرتبط است. نکته قابل‌توجه در فضای داوری انتخاب 20 برنامه برتر در بخش‌های موضوعی است. به این صورت که امسال علاوه بر هشت موضوع ترکیبی، خانواده، کودک، نوجوان، معارف، روستا، عصرگاهی و صبحگاهی؛ سه موضوع مستند، نمایش و مسابقه نیز در فضای برنامه‌های برتر قرار خواهند گرفت.

رادیوهای شهری شنیده خواهند شد

از دیگر ویژگی‌های جشنواره بیستم، رقابت رادیوهای شهری است. به گفته کمالی، رادیوهای زابل، مریوان، رفسنجان، دزفول، مراغه و بروجرد، شش رادیو شهری هستند که در این دوره با هم رقابت کرده و بر اساس نظر داوران جایزه‌ای در این بخش به یک رادیو تعلق می‌گیرد. در انتخاب آثار و ارزیابی آن‌ها برای تعلق گرفتن جایزه ویژه و جوایز برتر، شاخص‌هایی در نظر گرفته شده‌است. رئیس کمیسیون صدا می‌گوید: این شاخص‌ها عبارتند از: توجه به جنبه‌های محتوایی و پیام رادیویی، توجه به اقتضائات بومی، منطقه‌ای و آداب و رسوم آن منطقه، تعداد برنامه‌های ارسالی مبتنی بر پژوهش، تعداد آثار راه‌یافته به جشنواره بیستم، میزان رشد آثار راه‌یافته در ارزیابی‌های فصلی و میزان برترین برنامه‌های ترکیبی درطول سال.

داوری با نگاه تخصصی

وی با تأکید بر انتخاب داوران از بین صاحب‌نظران حوزه صدا اظهار می‌کند: داوران کمیسیون صدا موثق و خبره هستند و با اشراف کامل به آثار رادیویی مراکز و شناخت شرایط و توانمندی‌های هر مرکز، داوری را برعهده گرفته‌اند. ضمن اینکه در ترکیب داوران از صاحب‌نظران حوزه‌های گویندگی، تهیه‌کنندگی، گزارشگری، نویسندگی، بازیگری و... بهره برده‌ایم و تاکید ما بر نگاه تخصصی در ارزیابی و داوری است.