جهش تولید | شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۹

گزارشی از نقد و بررسی سریال "مردنقره ای " در فرهنگ سرای فردوس - صفحه محتوایی خبر

 

 

گزارشی از نقد و بررسی سریال "مردنقره ای " در فرهنگ سرای فردوس

نشست نقد و بررسی سریال «مرد نقره‌ای» با حضور کارگردان، تهیه کننده و بازیگر درخصوص زمان پخش، بودجه، انتخاب بازیگران و مشکلات کار در شبکه های استانی در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

عصر روز دو شنبه (11دی) سی و دومین جلسه خانه فیلم فردوس واقع در فرهنگسرای فردوس با  نقد و بررسی سریال «مرد نقره‌ای» برگزار شد.

در این جلسه محمدرضا کاظم معصومی (کارگردان)، امیرحسین شریفی (تهیه کننده)، شاهرخ شریفی (آهنگساز و صداگذار)، سعید نیکپور و سارا نازپرور (بازیگران) و محمدرضا لطفی (مجری و منتقد) حضور داشتند.


مدیران شبکه سه در پخش «مرد نقره‌ای» کم لطفی کردند

در ابتدای این نشست امیرحسین شریفی تهیه کننده سریال «مرد نقره‌ای» در خصوص نحوه شکل گیری و آغاز به کار طرح این سریال توضیح داد: در واقع شروع این کار از جایی آغاز شد که طرحی از جابر قاسمعلی نویسنده به دست من رسید و من با خواندن آن نسبت به ساخت اش استقبال کردم و موضوع را با کاظم معصومی درمیان گذاشتم و ایشان نیز از قصه تعریف کردند.

alt

پس از این وارد مرحله تصویب شدیم و از همان ابتدا هم تصمیم داشتم کار را در خارج از تهران به تصویر بکشم، چرا که احساس می کردم ظرفیت های بسیار بالایی در شهرستان های کشور وجود دارد که نادیده گرفته شده است و تصاویر از بس که در تهران کار شده برای مخاطب تکراری و یکنواخت شده است.

وی افزود: ابتدا قرار بود این مجموعه را در زنجان کار کنیم که متاسفانه به دلیل امکانات و مسائل دیگر کار در این شهر شکل نگرفت و از آنجایی که من خود یک اصفهانی هستم به آنجا رفتم و با آنها به توافق رسیدیم و تولید را آغاز کردیم. از همان موقع هم قرار بود تا کار را به ماه مبارک رمضان برسانیم و البته مدیران تلویزیون در پخش آن کم لطفی کردند.هرچند که ما الان هم ناراضی نیستیم و طبق آماری که من از صدا و سیما گرفته ام درصد بسیار بالایی مخاطب جذب کار شده اند.

شریفی با تأکید بر پربیننده بودن سریال «مرد نقره‌ای» گفت: طبق اعلام نظرسنجی ها می گویم که این مجموعه مخاطب زیادی را به خود جذب کرده است. فکر می کنم کسی که بهترین باکس و شبکه را در اختیار داشته کار مهمی نکرده که مجموعه اش بیننده پیدا کرده است.

 

بودجه کیفیت کار رامشخص می کند

کاظم معصومی در پاسخ به اینکه سوال کرد چه حمایتی از کارگردان صورت گرفت که توانست کاری با عوامل خوب و کیفیتی بالا بسازد، گفت: از نظر من فرقی نمی کند که این کار در تهران ساخته شود و یا در شهرستان. چیزی که در کیفیت و سرنوشت یک اثر تاثیر مستقیم می گذارد بودجه است و همین موضوع است که باعث می شود بگوییم یک کار استانی و یا یک کار سراسری ساخته شده است.

 معصومی افزود: این یک واقعیت است که بودجه شبکه های استانی بسیار پایین است و تازه مدیران متوجه شده اند که بودجه یک سریال رقم مشخصی دارد و فرقی ندارد که کجا ساخته می شود و به همین دلیل رقم ها در حال رشد هستند. اما شما مطمئن باشید که با بودجه نازل یک شبکه استانی امکان نداشت سریالی در ابعاد مرد نقره ای از لحاظ عوامل و بازیگر ساخته می شد و من و تهیه کننده چون نیت کرده بودیم که تاجایی که می توانیم باید ثابت کنیم که در خارج از تهران هم می توان کار خوب و حرفه ای تولید کرد برای جبران کمبودهایمان دست به دامان رابطه هایمان در میان دوستان و عوامل سینمایی شدیم تا کمبودها جبران شود.

کارگردان سریال «مردنقره ای» اعلام کرد: مسأله دیگری که ما را به شدت در تنگنا قرار داده بود زمان بود.ما باید این مجموعه را به ماه رمضان می رساندیم و از لحظه ای که کار را شروع کردیم، برای 26 قسمت کلا سه ماه زمان پیش تولید، تولید و پس تولید داشتم و کار به گونه ای بود که به هنگام کلید تنها سعید نیکپور و چند بازیگر مربوط به استان اصفهان قطعی شده بود و بقیه در حین کار آمدند.


«مردنقره ای» با نگاهی به بینوایان ویکتور هوگو ساخته شده است

سعید نیکپور بازیگر نقش هادی رادمنش در سریال «مردنقره ای» در توضیح احتمال شباهت شخصیت این سریال به به سریال «خانه بی پرنده» اضافه کرد: براین باورم که اساسا هادی رادمنش تفاوت های بسیار اساسی چه از لحاظ شخصیتی و چه از لحاظ رفتاری و نگاه نویسنده با حاج عباس خانه بی پرنده داشت و هیچ تکراری قرار نبود صورت بگیرد، ضمن آنکه من بارها گفته ام و اینجا هم می گویم که مرد نقره ای با نگاهی به بینوایان اثر ویکتور هوگو نوشته و ساخته شده است و این یک کار اقتباسی است که در همه جای دنیا هم باب است، منتهی کار با فرهنگ و خصلت این سرزمین هماهنگ شده است. اگر نگاه کنیم می بینیم که ژان وال ژان قهرمان بینوایان شباهتهای بسیاری به هادی رادمنش دارد. هر دوی این شخصیت ها در گذشته دچار گناه شده اند و تاوان آن را هم داده اند و حالا می خواهند پاک باشند، اما نگاه و فشار جامعه به آنها این اجازه را نمی دهند به همین جهت فکر می کنم که تردیدهای حاشیه ای چیزی نبود که مرا از بازی در این مجموعه منصرف کند.

alt

alt

بازیگران تاتری قدر جایگاه خود را می دانند

در ادامه این نشست سارا نازپرور در خصوص ایفای نقش در این سریال و نحوه همکاری اش توضیح داد: من از تئاتر وارد عرصه تصویر شدم و این سومین تجربه من با این گروه پس از خانه «بی پرنده» و «تب برفکی» بود که از آن راضی بودم. معمولا بازیگران تئاتر به دلیل آن سختی ها و تمرین هایی که در آن عرصه پشت سر می گذارند یک تقدس خاصی برای حرفه خود قائل هستند و احترام به پیشکسوت در آن مدیوم خیلی بیشتر از تصویر است.

نازپرور ادامه داد: معمولا سعی می کنم در هر کاری یاد بگیرم و در «مردنقره ای» نیز نکات بسیار خوبی از سعید نیکپور فرا گرفتم و فکر می کنم بازیگری که از تئاتر به عرصه تصویر قدم می گذارد خیلی خوب قدر جایگاه خود را می داند. مضاف براینکه من در این کار به شدت به نقش خانم گلستان که شخصیت مثبت داستان بود علاقه داشتم و دوست داشتم ان را به نحو احسنت ایفا کنم.

 

صدا در تلویزیون به هنگام پخش هفتاد درصد افت می کند

  شاهرخ شریفی، آهنگساز و صداگذار در ادامه این نشست در خصوص اهمیت صداگذاری اظهار داشت: متاسفانه هیچ وقت مقوله صدا جدی گرفته نمی شود. من کارم با استودیو ضبط موسیقی و همکاری با هنرمندانی مثل محسن یگانه و محسن چاوشی آغاز کردم و بعدها به واسطه پدرم وارد عرصه صداگذاری و میکس شدم. اما می توانم بگویم با وجود تمام بی توجهی ها به مقوله صدا و افت کیفیت به هنگام پخش، بازهم صداگذاران به هنگام کار با تمام وجود مایه می گذارند و به کیفیت کار فکر می کنند. اما ناخوداگاه یک دلسردی به وجود می آید، وقتی که صدا با یک افت فاحش از تلویزیون به گوش مخاطب می رسد. من به جرات حداقل در مورد کار خودمان می توانم بگویم که صدا به هنگام پخش هفتاد درصد افت کرده است و به هرحال این یک ناراحتی به وجود می آورد.

 

به خطوط قرمز اشراف دارم

امیرحسین شریفی، در ادامه این جلسه گفت: بودجه «مردنقره ای» دقیقا پنجاه درصد یک سریال تولیدی در شبکه های سراسری بود و ما به لطف دوستان و همراهی و کمک عزیزان این کمبودها را جبران کردیم.

وی در پاسخ به اینکه «مرد نقره ای» دچار حذفیات شده، افزود: «مرد نقره ای» صدمین کار من بود و در طول این صد کار به جزء «آشوبگران» ساخته محمدرضا اعلامی هیچ یک از آثار من دچار سانسور نشده اند و به دلیل اینکه من به خطوط قرمز اشراف دارم جوری کار می کنم که زحمات گروه هدر نرود. این خیلی مهم است که شما بلد باشی به چه نحوی با جامعه و مخاطب خود حرف بزنی و صحبت کنی که ایجاد شبه نشود و جان کلام ادا شود. از همین رو باید بگویم که مرد نقره ای بدون حتی یک فریم سانسور از تلویزیون پخش شد.


مدیران شبکه ها اصرار دارند که از بازیگران مطرح در کارها استفاده شود

کاظم معصومی درباره ترکیب بازیگران در سریال «مرد نقره ای» گفت: به هیچ وجه مرعوب نام و سوپر استار نیستم چرا که اساسا معتقدم که ما در ایران چیزی با نام سوپراستار در سینمای بعد از انقلاب نداریم. سوپراستار تعریف خود را دارد و به این معناست که یک بازیگر بتواند بدون در نظر گرفتن قصه، درام و کارگردان مخاطب را به سینما بکشاند و فیلمهایش حداقل برای پنج سال در اوج باشد. اما چنین چیزی ما نداریم و اگر فیلم بازیگری فروش می کند و به خاطر قصه و خود کار است، نه بازیگر چراکه همان بازیگر یک ماه بعد و حتی گاها همزمان فیلم دیگری اکران دارد و هیچ استقبالی ازش نمی شود با این حال این معضل نامها چیزی است که گریبان ما را به شدت گرفته است و درباره آن هم باید صحبت شود.متاسفانه مدیران شبکه ها به شدت اصرار دارند که در کارها از چهره های شناخته شده و مطرح استفاده شود و حتی اگر به کار و نقش هم نمی خورند به دلیل محبوبیت شان از آنها استفاده گردد.

وی ادامه داد: به جرات می گویم که چه در تئاتر و چه در شهرستان ها استعدادهای بی نظیری داریم که به دلیل دیده نشدن از بین رفته اند. شخصاً دوست دارم در کارهایم از بازیگرانی که کار تئاتر انجام داده اند استفاده کنم، چراکه یک بازیگر تئاتر بلد است که چگونه انرژی خود را در طول روز تقسیم کند و چگونه از بدن و بیان و حس خود استفاده کند صرف نام و محبوبیت کمکی به ارتقا کار نمی کند.