جهش تولید | چهارشنبه، ۷ آبان ۱۳۹۹

گفتگو با محمد امین شبیه خوانی مدیر فناوری اطلاعات به بهانه کسب رتبه برتر سایت های معاونت امور استان ها - صفحه محتوایی خبر

 

 

گفتگو با محمد امین شبیه خوانی مدیر فناوری اطلاعات به بهانه کسب رتبه برتر سایت های معاونت امور استان ها

  به همت اداره کل ارزیابی رسانه های نوین مرکز نظارت  و  ارزیابی سازمان ، در بیست و یکم خرداد ماه 91 اولین نشست سراسری مدیران وب سایت های سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با عنوان " هم اندیشی رسانه ملی ، ضرورت ها و بایسته های فضای مجازی " در مرکز همایش های بین المللی سازمان برگزار گردید . در پایان این نشست یک روزه ، از مجموع حدود 500 سایت سازمان در حوزه های مختلف اعم از درون مرزی و برون مرزی ، مجموعه سایت های معاونت امور استان ها و صداوسیمای مراکز مقام برتر را کسب نمودند .

از این رو ، گفتگویی با آقای مهندس محمد امین شبیه خوانی ، مدیر خدمات فناوری اطلاعات معاونت امور استان ها انجام شده است که با هم می خوانیم :

· محورهای مهم این نشست چه بود ؟
در این نشست که برای اولین بار در حوزه فضای مجازی سازمان برگزار گردید ، به موضوعات مختلف زیربنایی متنابه رسانه نوین سایت از جمله ، بررسی اهداف استراتژیک فضای مجازی ، وضعیت رقبای جهانی ، تفاوت ها و نقش های رسانه ی  مجازی مستقل و مکمل ، آسیب شناسی ساختار ،  شرح وظایف و مباحثی از این دست پرداخته شد . 

alt

·  به نظر شما این نشست تا چه حد موفقیت آمیز بوده است ؟

به تأیید آمارهای موجود و مباحث مطرح شده توسط سخنرانان این نشست ، بیشترین مخاطب فضای مجازی در قشر جوان جامعه ما می باشد و به نظر بنده یکی از آسیب های مهم وضعیت فضای مجازی سازمان ، فاصله موجود بین دیدگاه نیروهای متخصص و جوان سازمان و مدیران سازمان در حوزه فضای مجازی می باشد که متأسفانه وجود این فاصله و توجه کم به این فضای فراگیر و سراسر سرعت در عرصه  رسانه  طی سال های گذشته ، ما را  از رسیدن به بلوغ رسانه ای در فضای مجازی باز داشته است . البته به نوبه خودم خوشحالم و اتفاق این همایش را به خودی خود ، بسیار ارزشمند می دانم و آن را نوید بخش آینده بسیار بهتری برای سازمان در زمینه سایت ها و فضای مجازی می بینم .

 

·  آیا برای رشد و ارتقاء جایگاه کمی و کیفی سایت های سازمان پیشنهادی دارید ؟

به نظر من از یک سو ، فضای مجازی رسانه به لحاظ ویژگی های خاص خود چیزی جز شبیه سازی دنیای حقیقی آن نیست ، با این تفاوت که در  فضای مجازی امکان جبران همه  " ای کاش های "  فضای حقیقی وجود دارد .

در اینجا، هیچ محدودیتی از لحاظ زمان ، مکان ، نحوه دسترسی ، شکل ، محتوا و ... وجود ندارد . از سوی دیگر همه قبول داریم اختراع دوباره چرخ نیز خطاست .

بنابراین ، بنده معتقدم با شناسایی مزیت های نسبی خود و نقاط قوت و ضعف رقبای موجود و فراهم سازی زیرساخت های لازم از طریق کارگروه های تخصصی در بخش های مختلف که در این نشست نیز به طور کلی حول محورهایی از آن ها صحبت شد ، می توان مفاد خوبی برای نشست های بعدی و در نهایت تصمیم گیری مدیران ارشد سازمان فراهم نمود .

·  از پیشینه سایت های معاونت امور استان ها و وضعیت کنونی آنها بگوئید.

به استناد گزارش های موجود تا سال 1387 در سطح معاونت امور استان ها ، به جز معاونت فقط 5 مرکز دارای سایت اطلاع رسانی بودند . پس از آن طی سال های 1387 تا 1389 با تغییراتی که در نحوه مدیریت سایت ها اتفاق افتاد و با شکل گیری تعاریف و شاخص های جدید ، همه مراکز صداوسیما، دارای پایگاه های اطلاع رسانی شدند .

از اواخر سال 1389 با بهره گیری از تجارب خوب گذشته و مطالعه وسیع از وضعیت سایت های رسانه ای درون مرزی و برون مرزی در سطح دنیای مجازی و شناسایی انتظارات مدیران ارشد معاونت ، تعاریف ، استانداردها و شاخص های یک سایت رسانه ای در حوزه معاونت امور استان ها تهیه گردید و از ابتدای سال 1391 با ابلاغ دستورالعمل ها و برگزاری جلسات توجیهی مدیران و مسئولین فنی و محتوایی سایت ها و با نظارت و پیگیری های منظم ، در حال حاضر ، معاونت امور استان ها و صداوسیمای مراکز با دارا بودن حدود 200 سایت رسانه ای مکمل و مستقل به فعالیت خود در این حوزه ادامه می دهد .

alt

·  تعداد زیاد این سایت ها از چه حیث است ودر آن ها چه خدماتی به مخاطبان داده می شود ؟

در تحول انجام شده ، ماهیت سایت های مراکز به پرتال هایی دارای 5 زیرسایت مکمل فرعی و تخصصی شامل  صدا ، سیما ، خبر ، موسیقی و تولید ویژه  تبدیل گردید و تلاش شد در این زیر سایت ها ، مخاطب خاص هر حوزه بتواند از طریق آدرس های مستقل به تمامی انتظارات شکلی و محتوایی خود برسد. به عنوان مثال مخاطبان سیمای مرکز گیلان می توانند از طریق http://guilan.irib.ir/tv  به زیر سایت سیمای مرکز گیلان وارد شوند.

از جمله خدماتی که در این سایت ها انجام می شود می توان به پخش زنده اینترنتی شبکه های رادیویی و تلویزیونی استان ها ، کنداکتور روزانه و هفتگی (هوشمند و تعاملی ) ، معرفی تازه های تولید و ارائه اطلاعات تکمیلی ، آرشیو های موضوعی و ساختاری ، امکان تبادل نظر و ... اشاره نمود .

·  آیا علاوه بر سایت های اطلاع رسانی در معاونت امور استان ها ، سایت های دیگری دارید ؟

بله ، با توجه به زیر ساخت های فنی و محتوایی پیش بینی شده ، در حال حاضر علاوه بر سایت اصلی معاونت امور استان ها ، در سال 1390 دو سایت مستقل نیز که به صورت متمرکز مدیریت می شوند و تأمین محتوای آن ها توسط همکارانمان در مراکز انجام می شود راه اندازی شده است. اولی تلویزیون اینترنتی سیمای استان ها (http://webtv.irib.ir) است که در آن به صورت منظم و هفتگی برنامه های  تولیدی سیمای مراکز در ساختارهای  نمایشی از جمله تله فیلم ، سریال ، انیمیشن و مستند به صورت کامل شامل قسمت های مختلف این برنامه ها بارگذاری می شود که به لطف خداوند ، مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرفته است . سایت دوم ، شبکه اینترنتی نگاه (http://negahmedia.ir) می باشد که به عنوان یک رسانه مجازی مستقل در ساختارهای ویدئو ، پادکست ، عکس و متن به انتشار تولیدات ویژه وب صداوسیمای مراکز و البته آثار ارسالی اعضا و مخاطبان خود می پردازد .

alt

alt

·  به نظر شما دلیل کسب رتبه برتر این همایش در سطح سازمان چه بوده است ؟

آن چنان که از کلیات شاخص ها توسط جناب آقای دباغ مدیر کل محترم نظارت و ارزیابی رسانه های نوین سازمان اعلام شد ، روزآمدی ، توجه به مناسبت ها و سیاست های رسانه ملی ، رعایت ویژگی های سایت های رسانه و ارائه خدمات تعاملی به مخاطب ، از جمله مهم ترین شاخص های مورد توجه مرکز نظارت و ارزیابی سازمان بوده است .

 

·  ساختار فعلی مدیریت سایت های مراکز چگونه است ؟

بر اساس آخرین مصوبه شورای سیاستگذاری اینترنت سازمان مورخ 24/12/87 شماره 1240/5247/2300 /م که به تائید رئیس محترم سازمان ، جناب آقای مهندس ضرغامی نیز رسیده است ، سیاست گذاری کلی سایت ها در مراکز با مصوبات و نظارت شورای سیاست گذاری سایت مراکز ، تحت مدیریت مدیران کل محترم مراکز می باشد .

شایان توجه است مطابق با بند 2 آئین نامه اجرایی این مصوبه ، تامین محتوای سایت ها به عهده بخش های تولید کننده محتوا ( صدا و سیما برای معرفی اطلاعات تولید و پخش ، خبر برای تهیه و تامین اطلاعات و اخبار استان ، روابط عمومی برای اخبار درون مرکز و ... ) بوده و مدیریت آنها به عهده بالاترین مقام مرکز و بنا به اقتضاء یا تشخیص ، قابل واگذاری به معاونت برنامه ریزی و نظارت مرکز می باشد . از نظر کارشناسی هم این دسته بندی کاملا منطقی به نظر می رسد ، چرا که تولید محتوا به واحدهایی سپرده شده است که در انجام ماموریت های اصلی و وظایف تخصصی خود ، اطلاعات مورد نیاز سایت ها را بطور طبیعی تولید می کنند .

·  کلام آخر ...

معتقدم طی سال های اخیر در معاونت امور استان ها و صداوسیمای مراکز تحولات و اقدامات بسیار زیاد و عمیقی در فضای مجازی صورت گرفته است که ضرورت دارد با ذکر نام از همه همکارانی که در این موفقیت ما را یاری نموده اند ، قدردانی نمایم.

اول : از همکاران محترم اداره کل نظارت و ارزیابی رسانه های نوین مرکز نظارت و ارزیابی سازمان به ویژه جناب آقای دباغ مدیر کل محترم این حوزه به خاطر این فتح باب مهم و البته برای ارزیابی های لحظه ای و بر خط و ارائه نظرات راهگشا در خصوص نقاط قوت و ضعف سایت ها ، دوم ، از همکاران محترم وب سایت مراکز به ویژه معاونین و همکاران محترم برنامه ریزی و نظارت مراکز . سوم ، دوستان و همکاران ارجمندم در اداره کل فناوری اطلاعات به ویژه جناب آقای مهندس افشار مدیر محترم ارتباطات دیتای سازمان و بالاخره از تمامی مدیران و همکارانم در معاونت امور استان ها به ویژه جناب آقای رضایی مدیر محترم روابط عمومی و همکارانم در مدیریت خدمات فناوری اطلاعات سرکار خانم ها  اکبری ، خرمی ، صابری ، عرب ، کریمی  ، مقیمی  و جناب آقای سید تبار تشکر و قدردانی می نمایم  .

alt

کارشناسان نظارت و راهبری وب سایت های معاونت امور استانها

  آقای سید تبار:

امروز دیگر نمی توان گفت وب سایت منوط به زمان و مکان خاصی است . دیگر هیچ مرزی برای وب سایت وجود ندارد. 

alt

  خانم خرمی :

نقش اصلی سایت ها ، تعامل و تبادل پیام با مخاطبان است و رویکرد اصلی ما پرداختن به ایده های نو و تحول در محتوای سایت ها می باشد .

alt

  خانم صابری :

  از دیدگاه فنی ، هدف ارائه مدلی به روز ، از سایت های خبری ، اجتماعی و بومی بوده که بصورت یک خانواده همگرا در فضای سایبر به باز نشر فعالیت های رسانه ملی در مراکز استان ها و همچنین معرفی شاخصه های بومی هر مرکز به مخاطبان می پردازد .


alt

خانم عرب :

به دلیل اهمیت تسهیل دسترسی مخاطبان به جدیدترین اخبار و اطلاعات کیفی و روزآمد مراکز ، تلاش می کنیم با نظارت پیوسته و راهبردی ، کیفیت محتوایی سایت را افزایش دهیم .

alt

خانم اکبری :

روز آمدی سایت ها ، ارتباط میان مخاطب و رسانه را مستحکم می نماید . در ستاد تلاش می کنیم ، با بهره مندی از منابع مختلف با کاهش نقاط ضعف ، سایت ها را ارتقاء دهیم .

alt

خانم کریمی  :

سایت معاونت امور استان ها و سایت های مراکز یک مجموعه رسانه ای فعال با اطلاعات ، قابلیت ها و امکانات قابل توجه می باشند که در راستای تقویت رسانه های مجازی سازمان صداوسیما در حال فعالیت و گسترش روز افزونند .

alt

خانم مقیمی :

سایت وب تی وی پنجره جدیدی به سوی مردم است که از طریق فضای مجازی سرآغاز آشنایی با فرهنگ و سنن تمامی استان های کشور می باشد .

alt

 

alt