سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها | چهارشنبه، ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

یک تابستان به تماشای یک ایران - صفحه محتوايي گزارش

 

 

گزارش

یک تابستان به تماشای یک ایران

یک تابستان به تماشای یک ایران


یک تابستان به تماشای یک ایران

 

هزاران ساعت برنامه رادیویی و تلویزیونی، موسیقی و محتوای اختصاصی فضای مجازی، توسط مراکز استانی صدا و سیما برای تابستان 1400 تدارک دیده شده است.

معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیما و 33 مرکز استانی، اهداف، راهبردها و اقدامات گسترده‌ای را برای فصل تابستان و بهینه‌سازی استفاده از اوقات فراغت برای اقشار مختلف به ویژه دانش‌آموزان و گروه سنی نوجوان و جوان اندیشیده و با طراحی برنامه‌های گوناگون، نقش موثری در این حوزه دارند.

معاونت امور استان‌ها با راهبری 81 شبکه رادیویی و تلویزیونی و با هدف ایجاد فضایی آموزنده، شاد، سرگرم‌کننده و امیدبخش، تدارک خوبی برای تابستان 1400 دیده است، این برنامه‌ها در چند محور اصلی ایده‌پردازی و تولید شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به مسئله «مهارت‌آموزی» اشاره کرد، همچنین طنز و سرگیم، استفاده از ظرفیت موسیقی بومی و محلی، توجه به ورزش همگانی و فرهنگ‌سازی در مورد تفریحات سالم در شرایط شیوع کرونا، از مهمترین محورها و راهبردهای معاونت استان‌ها در این زمینه بوده‌اند.

در این زمینه به مناسبت‌های گوناگون همچون شعار سال، دهه امامت و ولایت، ماه محرم و هفته دفاع مقدس نیز توجه و برنامه‌ریزی برای پرداختن به این موضوعات از اواخر سال 99 آغاز شده است.

بر این اساس می‌توان چهار هدف عمده و کلان برای برنامه‌های تابستانی معاونت و شبکه‌های استانی برشمرد؛ ایجاد فضای شاد، آموزنده، سرگرم‌کننده و امیدبخش، ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی، اصلاح الگوی گذران اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و نیز ارتقاء سطح سلامت و بهداشت مردم و پیشگیری از اوج‌گیری کرونا، چهار هدف مذکور هستند.

به این ترتیب و در زمینه راهبردها، هشت عنصر اصلی مد نظر قرار گرفته‌اند؛ مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در کنار والدین، توسعه بوم‌گردی و سفر مجازی، بهره‌گیری از ظرفیت تولیدات مردمی و مخاطب‌محور، هم‌افزایی ظرفیت‌های شبکه‌های استانی و سراسری در حوزه طنز و سرگرمی، توجه به مناسبت‌های تابستان، فرهنگ‌سازی در مورد ورزش، ترویج کتابخوانی به عنوان تفریحی سالم و سرگرمی و فرهنگ‌سازی در مورد صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی که هر یک، زمینه‌ساز تولیدات گوناگون رادیویی، تلویزیونی، گزارش و محتوای فضای مجازی بوده‌اند.

شبکه‌های استانی صدا و سیما در راستای بهبود عملکردی در حوزه تولید و پخش، اقدامات مختلفی را پیش از فصل تابستان انجام دادند که شامل بازمهندسی کنداکتور و جانمایی برنامه‌های شاد، مفرح و سرگرم‌کننده در ساعات مختلف، بهره‌گیری از ظرفیت ادبیات فولکلور، طنز، موسیقی، مسابقه با حضور هنرمندان محبوب و افراد شاخص و موفق، پوشش مناسب جشن‌های آیینی و جشنواره‌های تابستانی و بازنمایی بازی‌های بومی و آیین‌های محلی، تولید برنامه‌های آموزشی با تمرکز بر آموزش مهارت‌های تولید صنایع دستی خانگی و آثار هنری با هدف تحقق شعار سال، معرفی جوانان و نوجوانان نخبه و ممتاز در برنامه‌ها و ایجاد انگیزه برای تلاش در جامعه و برنامه‌سازی با موضوعات زیست محیطی بوده است.

در این زمینه همچنین شاهد انعکاس فعالیت سایر دستگاه‌ها از جمله کانون‌های فرهنگی مساجد به عنوان محل مناسب گذران اوقات فراغت، معرفی تولیدکنندگان موفق و تولیدات با کیفیت استان‌ها با هدف الگودهی و برجسته‌سازی توامندی‌های داخلی و اطلاع‌رسانی در خصوص پروتکل‌های بهداشتی و موضوع واکسیناسیون در قالب زیرنویس، کپشن و گفت‌وگو با کارشناسان در شبکه‌های استانی هستیم.

 

ایرانگردی تابستانی در قاب 33 شبکه استانی

بر اساس این راهبردها و در حوزه سیما، تلاش‌ها برای فراهم کردن مقدمات جشنواره پویانمایی آغاز شده و در عین حال اقدامات دیگری همچون پخش گسترده سریال‌های طنز، تولید برنامه‌های آموزشی در حوزه سواد رسانه‌ای و مهارت‌های تولید محتوا در فضای مجازی، باز طراحی برنامه‌های صبحگاهی، تغییر رویکرد برنامه‌های خانواده با هدف ایجاد محتوای جدید آموزشی برای مادران و فرزندان و ایجاد فضای شاد در برنامه‌های کودک و ترویج مسئله کتابخوانی برای نسل جدید، در دستور کار قرار گرفته است.

در حوزه تولید، تامین و پخش سیما، شبکه‌های استانی با برنامه‌های ویژه نوجوان، 23 عنوان برنامه جوان با محوریت افزایش نشاط، خودباوری و امیدآفرینی، 90 عنوان فیلم سینمایی، 15 مجموعه تلویزیونی، 50 مجموعه پویانمایی و عروسکی، 50 مجموعه مستند به مدت 20 هزار دقیقه و همچنین برنامه‌های معارفی با موضوع مهدویت و انتظار و معرفی کتاب و سایت‌های متنوع در زمینه مهدویت و انتظار، به استقبال فصل تابستان رفته‌اند.

همچنین 10 هزار دقیقه فیلم سینمایی برای پخش از شبکه‌های استانی تامین شده و پخش دیگر برنامه‌ها نیز شامل 2500 دقیقه انیمیشن، 3600 دقیقه سریال و 4600 دقیقه مستند، 11 عنوان تله فیلم با مدت زمان 950 دقیقه (بچه‌های آهن، 27 برج، هدیه و ...)، دو عنوان سریال جدید (یول از ونو و مهربانو) در 39 قسمت و 1667 دقیقه، سه عنوان برنامه عروسکی در 104 دقیقه و با مدت زمان 5200 دقیقه، 52 عنوان مستند در 136 قسمت و با مدت زمان 5 هزار و 440 دقیقه و 70 عنوان ویژه برنامه در 1913 قسمت و با مدت زمان 66 هزار و 985 دقیقه، خواهد بود.

بر این اساس ویژه برنامه‌های تابستانی سال جاری نسبت به سال گذشته با رشد قابل توجهی روبرو بوده به طوری که در تابستان 1400، دو هزار و 250 ساعت برنامه روی آنتن می‌رود ولی این رقم در سال گذشته 1955 ساعت بوده است.

 

همراه با رادیوهای شهری و استانی در یک تابستان داغ

رادیوهای استانی هم در این بین برنامه‌های گوناگونی تدارک دیده‌اند که با محورهای مختلفی طراحی و تولید می‌شوند.

در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه و تشویق به کتابخوانی، شاهد طراحی و تولید 66 وکس پاپ و 33 آنونس کوتاه از بیانات امام خمینی و مقام معظم رهبری از شبکه‌های صدای استان‌ها هستیم همچنین 56 برنامه با عنوان «کتاببستان» با هدف معرفی کتاب‌های ادبی و «گلی از بوستان» و «دمی با حافظ» با هدف خوانش صحیح اشعار همراه با تفسیر هستیم.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های سیما و فضای مجازی برای معرفی برنامه‌های رادیو در دستور کار رادیوهای استانی در فصل تابستان قرار دارد همچنین از ظرفیت شهروند خبرنگاران و گزارشگران افتخاری در مراکز برای معرفی پتانسیل‌های شهرهای مختلف نیز استفاده شده و در کنار اینها، پخش برنامه عصرگاهی شبکه از شهرستان‌ها و اماکن گردشگری و تداوم پویش‌های همدلانه با همراهی نهادها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مناسبت‌های فصل تابستان هم مد نظر هستند.

به این ترتیب و در حوزه صدا، دو هزار و 539 ساعت برنامه طی فصل تابستان روی آنتن شبکه‌های استانی می‌رود در حالیکه این رقم در تابستان 99 حدود 2400 ساعت بوده است.

 

نشاط معنوی تابستانی با رادیو زیارت

یکی از بخش‌های مهم در حوزه صدای استان‌ها، شبکه رادیویی زیارت است که برنامه‌هایش با استقبال گسترده در سراسر کشور روبروست.

برگزاری نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت با هدف رقابت حرفه‌ای برنامه‌سازان در قالب‌های گوناگون، یکی از اقدامات مهم در این حوزه به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش دبیرخانه جشنواره، بیش از دو هزار اثر در قالب‌های خبر، برنامه‌های ترکیبی، نمایش، موسیقی، نویسندگی، فضای مجازی و بخش ویژه سردار شهید سلیمانی دریافت شده که نقش موثری در گسترش فرهنگ زیارت و برجسته‌سازی جایگاه اهل بیت(ع) به ویژه حضرت رضا(ع) دارند.

این جشنواره رویکردی مردم‌محور داشته و یکی از اصلی‌ترین اهداف آن، ایجاد پیوند معنوی مردم و مومنان با بارگاه مطهر رضوی و سایر اماکن مقدسه و همچنین معرفی اماکن مذهبی و بقاع متبرکه، توسعه گردشگری مذهبی است.

برنامه‌های رادیو زیارت بر مسئله آموزش خانواده‌ها در راستای پربارتر شدن اوقات فراغت فرزندان، تمرکز ویژه‌ای داشته و بر همین اساس برنامه «صحن زندگی» با شعار خانواده امام محور در ایام تابستان روی آنتن این شبکه می‌رود همچنین برنامه زنده «کشیک صبح» هم از استودیوی حرم مطهر رضوی و با تمرکز بر ترویج زیارت از راه دور و نائب الزیاره بودن به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، برای فصل تابستان تدارک دیده شده است.

 

تولید 1750 محتوای اختصاصی برای فضای مجازی در مراکز استان‌ها

از دیگر بخش‌های مهم فعالیت مراکز استانی صدا و سیما، باید به فضای مجازی و صبحات اختصاصی مراکز در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی اشاره کرد.

مراکز استان‌ها برای فصل تابستان و با محوریت تولیدات فضای مجازی، 600 اثر مستقل و مکملی بر اساس مناسبت‌های فصل تابستان تدارک دیده‌اند، همچنین 60 قطعه با بهره‌گیری از برندهای اختصاصی مراکز در فضای مجازی و در قالب‌هیا انیمیشن، عروسکی، استندآپ و ... تولید شده است.

تولید 90 برنامه با محتوای آموزشی برای خانواده‌ها و کودکان در قالب اینفوگرافیک، پوستر و عکس نوشت، 60 برنامه با موضوع راه‌های درست گذران اوقات فراغت، 30 قطعه با محوریت سواد رسانه‌ای و سواد بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان و نوجوانان، 90 اینفوگرافیک با رویکرد زندگی سالم در شرایط کرونا (سلامت جسم و روان)، تولید و تامین 300 برنامه از نقاط دیدنی و گردشگری استان‌ها در قالب تایم لپس، تولید 20 قطعه با محتوای جذاب علمی برای دانش‌آموزان و تولید و تامین 500 قطعه کوتاه با استفاده از ظرفیت فرهنگ عامه (موسیقی، سبک زندگی و آداب و رسوم محلی)، از دیگر اقدامات مراکز استانی رسانه ملی در فضای مجازی هستند.

در این زمینه باید به اقدامات دیگری هم توجه کرد که شامل برگزاری مسابقه، پویش و جشنواره‌های مختلف با موضوع اوقات فراغت، برگزاری پویش و مسابقه‌های متنوع با محوریت مناسبت‌های مذهبی و ملی، بهره‌گیری از ظریت آرشو برای بازخوانی محتوای 100 قطعه نوستالوژیک، طراحی مسابقه‌های تعاملی با بهره‌گیری از ظرفیت برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی با طراحی اپلیکیشن اختصاصی، فراخوان و استفاده از تولیدات کاربرساخته در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، ایفای نقش مکملی از طریق تقطیع، انتشار و توزیع گسترده قطعات برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی با محوریت آموزش هنری، ساخت کاردستی با مواد دورریختنی، هنرهای بومی و محلی و بازی و سرگرمی‌های کودکانه و همچنین قطعات کوتاه طنز، موسیقی، نماهنگ، نمایش و دوربین مخفی از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی است.

 

تولید 15 قطعه موسیقی و نماهنگ جدید بر مبنای ویژگی‌های بومی

حوزه شعر و موسیقی هم در مراکز جزو مهمترین بخش‌ها هستند؛ بر این اساس و با شروع فصل تابستان، تولید برنامه‌های موسیقی محور سنتی و پاپ با استانداردهای رسانه‌ای برای جذب مخاطبان جوان در دستور کار قرار گرفته است.

همچنین 14 قطعه موسیقی جدید برای پخش در تابستان 1400 توسط مراکز تولید شده است؛ محور اصلی این قطعات، مسائل اجتماعی، طبیعت، گردشگری، آیین‌ها، اعیاد و جشن‌ها و ... است و از جمله عناوین آنها می‌توان به یاله ربار، چوپیگر، صدای دانه‌ها، زمستون، جام جان و توم بیجار اشاره کرد.

علاوه بر این، سه نماهنگ جدید صیاد و آهو در مرکز خراسان جنوبی، خوش به حالت در مرکز خراسان رضوی و گولوم در مرکز گلستان تولید شده‌اند و طی فصل تابستان از شبکه‌های استانی پخش خواهند شد.