حمایت از کالای ایرانی | دوشنبه، ۲۵ تیر ۱۳۹۷

محمد وهابی نویسنده و تهیه کننده انیمیشن صدا و سیمای مرکز گیلان - صفحه محتوایی

 

 

محمد وهابی نویسنده و تهیه کننده انیمیشن صدا و سیمای مرکز گیلان

محمد وهابی نویسنده و تهیه کننده انیمیشن صدا و سیمای مرکز گیلان


محمد وهابی هستم متولد 1363 نویسنده و تهیه کننده انیمیشن

- چه چیزی شما به انیمیشن علاقمند ساخت و چند سال است در این حوزه فعالیت دارید؟

-  من از دوران کودکی خیالپردازی و داستانسرایی را دوست داشتم و همیشه انشایم خوب بود و برای اطرافیانم داستانهای خیالی تعریف می کردم. تا اینکه با گروه انیمیشن تازه تاسیسی آشنا شدم و به تدریج دریافتیم که به اینکار علاقه زیادی دارم. بعد از کشف این علاقه و کشش درونی بود که تصمیم بر این گرفتم که نویسنده انیمیشن شوم. البته به دلیل شرایط تولید در کشور معمولا افراد مجبور می شوند که در چند زمینه کار، فعالیت کنند. من هم از این قائده نانوشته مستثنی نبودم و در زمینه های مختلف انیمیشن و البته بیشتر در تهیه کنندگی فعالیت کردم. ده سال از فعالیتم در این کار می گذرد و درواقع در آغاز دهه دوم کاری خودم بسر می برم.

 -        یک انیماتور در چه زمینه هایی باید اشراف داشته باشد؟

از آنجا که امروزه بسیاری از کارهای انیمیشن سازی به کمک نرم افزارهای مرتبط انجام می گیرد، انیماتور باید مهارت خوبی در کار با کامپیوتر داشته باشد و بر نرم افزارهای ساخت انیمیشن مسلط باشد. شناخت بازیگری و همینطور فیزیک و نقاط مختلف بدن هم از ویژگیهای یه انیماتور خوب است. بیش از هر چیز پرورش تخیل در زمینه جاندارپنداری یکی از کارهاییست که لازمه انیماتور بودن است.

-        ضروری ترین نکات برای ارائه یک انیمیشن خوب چیست؟

.انیمیشن موفق، قبل از هر چیز احتیاج به یک ایده متناسب با ویژگیهای خاص این هنر که مهمترینش جان دارپنداری است، دارد. ایده یا فکر اولیه ای که توان تبدیل شدن به یک داستان تاثیر گذار برای مخاطب خویش را دارد. اگر ایده و داستان خوبی داشته باشیم، بیش از 50 درصد راه را رفته ایم. حالا می ماند تبدیل این تصور به تصویر که در یک پروسه شکل می گیرد. پروسه تولید این هنر صنعت و تضمین موفقیتش به عوامل زیادی بستگی دارد. دانش انیماتورها،خلاقیت و.... از جمله نکات درونی هستند و بودجه و فراهم ساختن شرایط تولید مناسب از نکات بیرونی هستند که مربوط به سفارش دهنده می شود. اگر این بیرون و درون به هماهنگی مناسبی برسند قطعا شاهد اثر خوبی خواهیم بود

-  نگاه یک انیماتور به دنیای اطراف خود چگونه باید باشد؟

نگاه انیماتورها معمولا باید آمیخته با چاشنی تخیل باشد. انیماتورها به جزئیات جهان به چند گونه مینگرند. 1. آنچه حرکت میکند 2. آنچه اغراق آمیز است 3. اشیا, بدون حرکت 4- عوامل فیزیکی موجود در جهان و تاثیر آنها روی همه موجودات وبه طور کل میتوان گفت انیماتور باید از صبر و دقت زیاد و تمرکز بالا روی جزئیات برخوردار باشند و جهان را از قاب جدید و زنده تماشا کنند. برای انیماتورها چیزی وجود ندارد که نتواند زنده باشد. یعنی همه چیز زنده و پویاست.

 
-   آیا نوستالژی در علاقمندی شما به انیمیشن تاثیر داشته و خاطرات کودکی شما از انیمیشنها چقدر تاثیرگذار بوده است؟

بدون تردید انیمیشنها و یا به عبارتی کارتونهای دوران کودکی تاثیر زیادی در علاقه ام به این هنر داشته است. شاید بهتر است بگویم چیزی فراتر از علاقه، در زندگی هر انسانی وجود دارد که باید کشف شود. فراتر از علاقه من، نوع خاص خیالپردازی و تخیلی است که لازمه بوجود آمدن هنر انیمیشن است.

-  چند کار تاکنون تولید کرده اید؟

ما از سال 87 فعالیتمان را در زمینه انیمیشن آغاز کردیم. اولین تولیدمان، مجموعه 12 قسمتی لاک پشت کوچولو به سفارش سیمای مرکز گیلان بود که در همین سال اول کاریمان تولید شد. پس از آن انیمیشن چهارشنبه سوری را در سال 88 به سفارش صدا و سیمای استانمان گیلان، تولید کردیم. سپس در سال 89 مجموعه انیمیشن 13 قسمتی گیل آباد را به سفارش سیمای استانها در مرکز گیلان تولید کردیم و در سال 90 مجموعه 13 قسمتی در جستجوی خوشبختی را برای مرکز قزوین ساختیم. تقریبا از سال 92 بحرانی به سراغ خانواده انیمیشن آمد که تقریبا تا به همین امروز پابرجاست. البته در این سالها هم انیمیشنهای جشنواره ای و تلوزیونی زیادی تولید کردیم و در جشنواره ها هم به موفقیتهایی دست پیدا کردیم، اما روند رو به رشدی که انیمیشن در حال طی کردنش بود، متاسفانه سرعتش گرفته شد و هنرمندان این عرصه با مشکلات زیادی در این سالها دست و پنجه نرم می کنند.

-   در حال حاضرچه کاری در دست تهیه و تولید دارید؟

در حال مشغول تولید مجموعه انیمیشن ماجراهای آقای بیخیال به سفارش نظام مهندسی می باشم.

-   راه اندازی شبکه پویا نمایی چقدر درشکوفایی استعدادها در مراکز نقش داشته و آیا فعالیت انیمیشن در این شبکه را موفق می دانید؟

در حقیقت وجود یک شبکه اختصاصی برای تولیدات پویا نمایی داخلی می تواندموجب ایجاد تقاضای بیشتر و متمرکز تری برای سفارش آثار پویانمایی داخلی باشد. هرچند که هنوز 40 درصد از زمان خش برنامه ها در این شبکه به آثار داخلی اختصاص دارد و 60 درصد آثارخارجی. از این 40 درصد سهم تولیدات مراکز استانهابه مراتب پایین تر میباشد. برای افزایش تولیدات استانهادر این شبکه قطعا یک برنامه ریزی خوب و دقیق و توجه بیشتر به هنرمندان استانها را می طلبد. استعدادهای خوب و پرتوانی در اغلب استانهای کشوروجود دارد که احتیاج به یک برنامه تولید مشخص در تایم مشخص و بودجه مناسب میباشد تا تولیدات آنها هم تراز با رغبای پایتخت نشین، آنتن این شبکه را پر کنند. میزان تولیدات داخلی باید بیشتر شود.

-  دیدگاه شما درخصوص روند فعلی تولید انیمیشن و آینده آن در ایران چیست؟

انیمیشن ایران درحال حاضر در آی سیو بستری است! امیدوارم با همت مسوولین و توجه به این هنر از وضعیت کنونی خارج شود و شفا یابد! امیدوارم جشنواره تولیدات تلویزیونی سیمای استانها شروع اتفاقات مثبت باشد. امیدوارم جشنواره های انیمیشن بیشتر شود. امیدوارم خانواده انیمیشن منسجم تر شود. امیدوارم.

-  آیا آثار موفقی در جشنواره ها داشته اید یا خیر؟(در صورت مثبت بودن نام ببرید)

شکار مگس، سال1386 برنده جایزه بهترین پویانمایی و دیپلم افتخار جشنواره برکت و حضور در جشنواره ستاره های شیکن قزاقستان را به همراه داشت. «پل عابر» سال 1387،برنده بهترین پویا نمایی شد .دیپلم افتخار جشنواره کوسالان را کسب کردو در بخش مسابقه جشنواره بین المللی فیلم رشد راه یافت. «حکم به کشتن» مگس درسال 1389 در بخش مسابقه جشنواره بین المللی فیلم رشد ،دربخش مسابقه جشنواره طنز سوره و دربخش مسابقه جشنواره حسنات راه یافت. انیمیشن «نه خانی آمده نه خانی رفته» در سال 1390 به سفارش سیمای مرکز استانها برای صدا و سیمای ایلام تهیه شد و در سال 92 در بخش مسابقه جشنواره کودک و نوجوان اصفهان راه یافت. انیمیشن آدم برفی نیز تندیس بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره رامسر را از آن خود کرد.